Bukefalos 26 år!

Täckeshängare...

B

**BORTTAGEN**

Jag har ett problem... min häst, som trivs bäst med att ha boxgallret öppet, äter på täckena som hänger nedanför. Vet någon om det finns något slags "skydd" så han ej kommer åt täckena fastän gallret är öppet... Är jag ensam om detta problem??? :confused: Tacksam för svar.

M

Moniq

Antingen får du väl ta bort täckena därifrån eller skaffa ett galler som har gångjärn i nederkanten istället.

Det valde jag när vi inredde en ny stalldel. Nackdel är att då kan man inte ha vanliga typen täckeshängare som står ut stelt från boxdörren, för den gör att gallret inte kan vikas rakt ner. Utan det är en stång som hänger i kedjor på varje sida. Men det fungerar fint det också.

Fördelen är att hästen vare sig kan bita på täckena eller om inga täcken hänger där, på själva boxdörren nedanför öppningen då gallret skyddar.

Usch, vi har en häst på ridklubben som stod å bet i täckeshängaren, tillslut fastnade han med käken i den. Alltså han fick täckeshängaren så långt in i munnnen att under käken åkte mellan boxdörren å hängaren. Nån som fattar vad jag menar..... Men som tur var kom han lös själv och han fick turligt nog inga skador, men tänk om han hade drabbats av panik och provat slänga sig :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 767
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 038
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 354
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 26

Hästrelaterat

• Fölvakargänget
  • Maxflex sadlar