Täckesrutiner

Ja, men jag har svårt att tro att en häst med täcke fryser bara för att den inte får ett tjockare täcke på. Och jag menade hur hon såg att SIN häst fryser.

Ni läste inte artikeln i Ridsport förra året?
 
Hästar är inte särskilt känsliga för temperaturväxlingar så man kan ju alltid sätta på ett tjockare täcke och låta det vara på.
 
Tycker du att det är ok att ha på ett tjockt utetäcke i +15`c?!? Oh my god..
 
Hur kan man ha +15 grader i ett stall som inte är uppvärmt? Isf kan det inte vara många minusgrader ute.

Och med det resonemanget - hur förklarar du hur en häst utan täcke klarar temperaturväxlingar?

Dessutom kommer den här frågan upp även om det handlar om temperaturväxlingar på några grader. "Min häst ska ha grönt täcke när det är 3 grader, blått när det är 7, lila när det är 10" blablabla i all oändlighet.

Jag har haft häst sen 1981 - då gick en av 10 hästar med täcke, idag är det tvärsom - och inte beror det på att vi fått känsligare hästar. De som skaffar häst idag tror knappt att hästar kan gå utan täcke öht. Första frågan är typ - "vad behöver jag för täcken?"

Täckesfabrikanterna skrattar hela vägen till banken.
 
Hästar som inte är klippta och som är vana att vara utan täcke kan i de allra flesta fall reglera sin temperatur själva, då de har en unik förmåga att göra detta pga hur deras hårrem är uppbyggd.

Det är skillnad med hästar som man klipper och täckar. De förlorar denna förmågan, och kan således frysa och bli mer känsliga för temperaturväxlingar.

Sen handlar det förståss vilka väderförhållanden som råder. Här nere i Skåne där jag bor är det ofta milda vintrar, men det blåser mycket och kan regna hemskt. I kyla klarar sig hästarna hur bra som helst, men i blåst och regn blir det värre.

Det stämmer att man "förr" sällan hade täcke på hästarna, men man klippte dem heller inte i samma utsträckning som man gör nu, eller hur.

Hade jag haft så varmt i mitt stall som 15 grader skulle jag inte ha något täcke alls på min häst.
 
När jag skaffade egen häst tänkte jag att denna ska då aldrig behöva gå med täcke på sig utan få skaffa sig en rejäl vinterpäls. Tyvärr fick jag en häst som är mkt känslig och som dessutom måste rakas för att kunna ridas hårt! :smirk:
 
Vi har täckesservice. Dvs byter efter önskemål mellan innetäcken och utetäcken. Är ett kollektivstall där alla hjälper alla.

Tycker det verkar helt vansinnigt att ha samma täcke dygent runt!
 
Om ni är några stycken i stallet, så kan ni väl gå ihop och turas om att åka upp och byta täcke på hästarna !
Om en tar på hästarna på morgonen före utsläpp, och en annan tar av på em efter insläpp, så är ju problemet löst !

bibban
 
Hej!
Nu har jag ju den turen att ha eget stall med en inhyrd häst.
Vi hjälps åt med allt så självklart så byter vi varandras täcken vid behov.

Än så länge behövs det ju inga täcken här, men i vinter så blir det så att dom har innetäcken inne och utetäcken ute.

Har stor förståelse för de stallägare som inte vill byta täcken på alla hästar om det är många. Det är ett enormt slit att göra det! Har själv jobbat i ett stall med 17 hästar där jag ensam bytte täcken på dessa x antal gånger per dag. Exempel. Morgon, av med innetäcke och på med utetäcke, ut i skrittmaskin, in från skrittmaskin,av med utetäcket och på med innetäcke, efter lunch så av med innetäcke och på med utetäcke, ut i hagen, in från hagen och av med utetäcke samt på med innetäcke!

Gör man denna procedur på 17 hästar dagligen(utom helger) så får man ryggproblem, jag vet för det fick jag, var sjukskriven länge efter att jag slutat jobba där pga flytt.

Så alltså, full förståelse för de som ej vill byta täcken, jag tycker lika som någon som skrev att hästägare kan gå ihop och turas om.
 
Förstår problemet. Inte spec lämpligt att släppa ut en häst som stått inne o svettats i vintertäcke i en kall hage.

I vårt stall byter de generellt sett heller inga täcken. Dock vid behov naturligtvis.
Stallet är kallt (blir kanske ett par plusgrader bara när det är som kallast ute) så det är ju inga problem att de har utetäckena på sig inne oxå.
Fast man skulle gärna vilja att de bytte täcken, så man kan ha ett ex termotäcke inne istället som känns lite smidigare.
Men det funkar ju bra ändå eftersom stallet är så pass kallt.

Kan ni inte försöka gå ihop några hästägare o turas om att byta täcken på morgonen? För på kvällen borde väl i princip alla vara i stallet så var och en kan byta täcke på sin häst själv?

Eller får ni nog vara beredda att betala lite mer i hyra för att täckesservice ska ingå - för det tar rätt mkt tid att behöva byta täcken på alla hästarna själv.
 
Är ju egentligen itne alls vad Du frågar efter...men jag reagerar verkligen på att ha hästarna i ett stall där temperaturen ALDRIG understiger 15 grader.
Hur ser det ut med ventilationen i ett sånt stall..???
Alldeles oavsett täcken på eller av...tror jag inte att det kan vara ett klimat som gynnar hästarnas välbefinnande...snarare är det en temperatur som är anpassad till oss människor...och DET är långt ifrån den som är lämplig för våra hästar.
 
Det är väl två ting ni kan göra....
1. Öppna alla dörrar så det blir kallt i stallet
2. Se till att stallägaren byter täcken!!!!! Ni kan ju betala lite extra för det??
 
Vi har samma problem men vi frågade en tjej som är långtidssjukskriven om hon ville täcka om mot 100:- /häst.
Vi är ett antal som är med i det så det blir ju några hundralappar extra för henne i månaden. På helgerna löser vi det genom att dom som har stallet den helgen täcker om.
Jättebra eftersom hästar i ett varmt stall lätt kan få hudinfektioner. Dessutom kan dom ju inte må särskilt bra.
Tänk om vi skulle sova med dunjackan på !!!!!
//Peven
 
Ja absolut, men i det här fallet pratar vi om en häst som faktiskt har täcke, frågan är om det behöver bytas. Det framgår rätt tydligt att många här jämställer hästen med hur de själva reagerar på temperaturväxlingar och jag föreslår en kurs i hästens fysiologi isf. Det finns inget vansinningt i att låta hästen ha samma täcke inne och ute om du håller det rent - du klipper bort pälsen och ersätter den med ett täcke. Jämför med en oklippt häst.

Och som nån föreslog så går det att ställa upp stalldörrarna vilket jag skulle rekommendera om temperaturen håller +15 året om - ventilationen måste vara obefintlig. Något som är bra mycket sämre för hästen än dessa eviga täckesfrågor.

Visst klippte vi hästarna även förr - även om det var vanligare med täckklippning och inte helklippning. Även där tror jag det gått inflation. Alldeles för många håller på med saker dom vet för lite om.

Fenomenet jag pratar om handlar dessutom lika mycket om oklippta hästar.
 
Täckesinflationen håller jag helt med om. Och att ett så varmt stall måste ha usel ventilation - problemet löses lätt med ett par öppna dörrar.

Men jag håller inte med om att täcke på dygnet runt för en klippt häst är sak samma för hästen som päls på dygnet runt. Eftersom hästen med päls kan reglera sin temperatur genom att hårstråna kan resa sig eller ligga platt mot kroppen - en klippt häst har inte denna möjlighet, och kan därför bli mer påverkad av temperaturväxlingen. Jämförelsen med att vi har ytterkläder på oss inne är inte så dålig, när det gäller klippta hästar.

Det man kan göra är att ha yttertäcken på dygnet om, och ventilera stallet ordentligt så det håller sig kallt. Eller låta bli att klippa (eller klippa delar av kroppen och spara lite) och istället torka hästen ordentligt torr efter att den svettats under träning. Eller turas om att täcka på och av.
 
Ja det är helt sant. Men det verkar helt galet att ha +15 i ett stall utan värme även om det t ex är -20 ute?

I normalfall där temperaturen inte gör så enorma skillnader ute resp. inne vidhåller jag att det funkar utmärkt att ha samma täcke hela tiden.
 
jag kör med samma täcke dygnet runt men är noga med att köpa täcken som andas och många täcken att byta mellan själv så det finns ett extra att ha om det blir trasigt/blött igenom osv.
känns lite trisst att betala 600:- för att de ska byta till kalla täcken som kyler ner ryggen, det klarar våra hästar sig utan ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 141
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 393
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 567
Senast: bobbbo
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp