Bukefalos 28 år!

Täckesstorlek till varmblod?

L

LoveRindi

Kan ett varmblod (travare) ha 135 i täckesstorlek? Det är ett svettäcke så storleken kanske inte är så jätteviktig? Hon är iaf 151cm i manken.
 
Mankhöjden säger ingenting om täckesstorleken...

Mät hästen från manken (framför manken) till svansroten, då får du fram täckesstorleken.
 
funkar utmärkt. Min pålle har 135 på innersta spännena, han är knappt 155 (har ej mätt) och väldigt nätt byggd. annars är det ju bara att mäta, från främre delen av manken och bak.
Så här ser han ut
 
Mitt varmblod har 145 i storlek, men din kan kanske ha 135.
Vi hade ett varmblod i stallet som hade 115 :D
Men han såg ut som en ponny oxå, var inte alls stor.

Det bästa är väl att mäta eller prova ett annat täcke i den storleken.
 
Han var rätt lik "min" i kroppsbyggnad. Jag testar me 135, det är väl ingen katastrof om det är lite för litet. Hon är inte min egen så jag kan inte mäta, hon kommer i maj på foder.
 
Mitt lilla varmblod har 135 i täckesstorlek.
På grimmor och träns har han cob- storlek.
Han är strax över 150 cm hög han också, precis som din. :)
 
Jag har beslutsångest. :crazy: Antingen tar jag 135 eller 145. Min skötis nyu är ett litet new foreststo på två år, hon har 125. Om man då lägger till 10cm på ryggen så är ju inte det så stor skillnad. det känns lite fånigt att fråga ägaren, eftersom det inte är helt bestämt att vi ska låna just den här hästen.
 
Men risken finns ju att hästen "drunknar" i ett 145-täcke. Min travar-donna på 152 cm skulle aldrig kunna ha ett 145-täcke. Gammeltanten är 157 cm, men kort så hon kan ha 145, men 135 är bättre...

/// ghost
 
Min är 1,64 hög men har endå 135 täcke. Så höjden har inte mycket med det att göra. Det är tom så att regntäcket hon har är för stort.
 
Dom travare som står i det stall jag är i har alla utom en 135 i täcke. Men säkraste är att du mäter fram stl på hästen.. för hästens mankhöjd är inte det som avgör. det är ryggen :)

Min varmis har 135 han med.. men vissa 135 täcken gömmer rumpan lite för mycket :)
 
Skulle tro att de passar.. Pållen som är en arab på 155 cm har 135 cm..
Mät din pållen från manken till svansroten och ta den storlek som hamnar nämast..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett halvblod ca160 cm som har 145 i täckesstorlek. Dom passar bra förutom att jag inte gillar att dom hänger så långt ner mot...
Svar
17
· Visningar
828
Senast: aglaonema
·
Utrustning Hur är dom i storleken? Har mätt ryggen och han ska ha 135 i längd, dock så nu när jag fick hem ett (billigare slit och släng från...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: Fibusen
·
Avel Läste att på 80- eller 90-talet fick Queen Elizabeth II ett svenskt varmblod(halvblod) som hette Gotland. Hittar inte den på blup.se men...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Rosett
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp