Tänka på sig själv?

Luxetveritas

Trådstartare
Jag sitter i en situation som gäller att antingen sälja huset, dvs kasta ut mina föräldrar och försöka skapa mig ett eget liv i mitt liv vill jag att min sambo ska finnas och i deras ögon borde han inte få existera ens..

Det är antingen det eller försöka rädda ett sjunkande skepp. Skulder och räkningar som kommit efter brutalt. Mina föräldrar ser inte vart de håller på att gå men säljer jag inte så lär vi förlora huset.

Problemet jag har är att de har redan sagt att de säger upp kontakten med mig om jag väljer honom men jag väljer mig själv. Jag vet inte hur jag ska framföra detta, min sambo vill åka ner och bara säga det jag är rädd för reaktionerna och jag älskar min familj och jag vet att de inte får några boenden så känns sånfelt och dessutom jag har stått vid mammas sida jämt. Försvarat henne i allt. Hon kommer ta detta son en chock och jag är rädd för reaktionerna.

Alternativet ringer jag mamma och informerar fast det känns fel också men som en klok vän/familj det är dags att du tänker på dig själv gör det du mår bra av.

Råd ?
 
Jag sitter i en situation som gäller att antingen sälja huset, dvs kasta ut mina föräldrar och försöka skapa mig ett eget liv i mitt liv vill jag att min sambo ska finnas och i deras ögon borde han inte få existera ens..

Det är antingen det eller försöka rädda ett sjunkande skepp. Skulder och räkningar som kommit efter brutalt. Mina föräldrar ser inte vart de håller på att gå men säljer jag inte så lär vi förlora huset.

Problemet jag har är att de har redan sagt att de säger upp kontakten med mig om jag väljer honom men jag väljer mig själv. Jag vet inte hur jag ska framföra detta, min sambo vill åka ner och bara säga det jag är rädd för reaktionerna och jag älskar min familj och jag vet att de inte får några boenden så känns sånfelt och dessutom jag har stått vid mammas sida jämt. Försvarat henne i allt. Hon kommer ta detta son en chock och jag är rädd för reaktionerna.

Alternativet ringer jag mamma och informerar fast det känns fel också men som en klok vän/familj det är dags att du tänker på dig själv gör det du mår bra av.

Råd ?
Hur kommer det sig att de är så fruktansvärt emot honom?
 
Hur kommer det sig att de är så fruktansvärt emot honom?

Pga hänt en sak mellan han och en ur min familj som gjorde att de ser han som en dålig människa. Vill inte gå in på detaljer, däremot är min familj beroenden av mig i vardagen. Jag sköter väldigt mkt gällande mina småsyskon,hushållet och djur. Huset de bor i äger vi och säljer vi så har de ingenstans att ta vägen är jag rädd för då ingen går igenom en kreditupplysning. Men säljer vi inte kommer all skit hamna på mig och sambon och vi kommer få skulder upp över öronen. Jag vill inte bli osams med någon eller svika någon men jag kan inte bo hemma hela livet som vuxen.
 
De försöker att utpressa dig att göra som de vill. Vad händer om du säger att villkoren för att de ska kunna bo kvar är att de accepterar din sambo? Låter inte som att de har särskilt mycket att spela med mer än din lojalitet, de borde vara rädda om den.
 
Ekonomin är sådan att huset inte går att behålla - helt oavsett relationen mellan familj och sambo?
Betalar föräldrarna som bor där hyra eller sin andel av kostnaderna?

Rädda din ekonomi. Inget annat blir bättre om du sitter i skuldfällan och inte kan skaffa ett fungerande boende.
Om föräldrarna inte kan lösa sin bostadssituation eller sin ekonomin så är inte det något som förbättras av att din egen situation ska gå så långt att du också tappar fotfästet.

Separera frågorna och säg till föräldrarna att det som är ett faktum med ekonomin är ett faktum. Att sälja huset om ekonomin inte fungerar har inte att göra med att välja mellan sambo och föräldrar.
 
@Luxetveritas

Du ska tänka på dig och din framtid. Det är inte du som splittrar familjen om du säljer huset för att klara din ekonomi och bo tillsammans med din sambo. Det är dina föräldrar som splittrar familjen, dels genom att ställa helt orimliga krav på dig, försätta dig i en skuldfälla och förbjuda dig att bo tillsammans med din sambo.

Läs om och om igen tills det sitter i ryggmärgen. Det är inte du som splittrar familjen.
 
Sedan tänker jag så här utifrån din sambos perspektiv: Varför ska han fortsätta äga en fastighet där han inte får vistas (om jag tolkar saken rätt). Om dina föräldrar tvingar dig till att säga upp kontakten med honom, så skulle ju jag - om jag var din sambo - tvinga fram en försäljning. Hur ser din sambo på den saken?
 
@Luxetveritas Var det inte du som skrev en tråd för ett tag sedan där ett bråk mellan din sambo och bror blev ett polisiärt ärende och där du och sambo ägde huset som ni och din familj bodde i men det var din mamma som betalat för huset? i så fall förstår jag om det är lite mer komplicerat...
(Ursäkta om jag blandat ihop det, men situationerna låter ovanligt lika varandra.)
 
Så som samhället ser ut idag ska man inte riskera att skuldsätta sig för andra människors skull. Det är en av sakerna man inte kan göra på ett snällt sätt för det blir för knäppt.

Med tanke på att du hamnat i denna situationen antar jag att det är som nämns ovan, eller att det är någon annan form av tacksamhetsskuld, privat ekonomisk skuld eller liknande. Troligtvis av mer eller mindre outtalad karaktär. Så jag vill poängtera att även om det skulle vara så att du av någon anledning känner dig skyldig att förse dina föräldrar med bostad, så är det fortfarande inget du ska riskera att skuldsätta dig för. Dels för din egen skull, men också för deras skull. Det är som sagt inte snällt att hjälpa vuxna människor som om de vore barn. Det är mer knäppt än snällt om jag ska vara ärlig. För alla inblandade.

Ursäkta om min ton låter hård. Jag förstår att det är svårt när man är i situationen, men för en utomstående är det som vanligt lätt att se lite nyktrare på saken. Och det rätta svaret på din fråga är att du ska göra vad du kan för att slippa bli skuldsatt!!

Förresten tycker jag att det är helt okej om du säljer huset bara för att du har lust. Även utan problem med sambo-familj-relationen eller ekonomin. Äg inte ett hus du inte vill äga helt enkelt. Du lever bara en gång så kasta inte bort år av ditt liv på att bo på ett sätt som du inte trivs med, eller på att vara stressad över en fastighet du inte vill äga.

Lycka till, hur du än väljer att gå vidare!!
 
@Luxetveritas Var det inte du som skrev en tråd för ett tag sedan där ett bråk mellan din sambo och bror blev ett polisiärt ärende och där du och sambo ägde huset som ni och din familj bodde i men det var din mamma som betalat för huset? i så fall förstår jag om det är lite mer komplicerat...
(Ursäkta om jag blandat ihop det, men situationerna låter ovanligt lika varandra.)

Tänkte samma. Och att sambon vid det tillfället hade någon form av vapen med sig?

Minns jag rätt av tråden hade jag kastat ut både föräldrar och sambo.
 
Egentligen är det ointressant med diverse relationer i din sits och hur de löser sig, har du inte ekonomi måste du ju sälja oavsett.
Rädda dig själv och din ekonomi i första hand för ingenting blir bättre av att du gör personlig konkurs.

Egentligen är det väl inte svårt, du måste sälja då du inte har råd att bo kvar och det oavsett vart du hamnar sen och med vem. Se till att nästa boendeform är i en prisklass där du klarar kostnaden på egen hand när det verkar så turbulent.
 
@Luxetveritas Var det inte du som skrev en tråd för ett tag sedan där ett bråk mellan din sambo och bror blev ett polisiärt ärende och där du och sambo ägde huset som ni och din familj bodde i men det var din mamma som betalat för huset? i så fall förstår jag om det är lite mer komplicerat...
(Ursäkta om jag blandat ihop det, men situationerna låter ovanligt lika varandra.)

Minns exakt samma. TS, försök att tänka på dig själv i första hand! Det är det enda som är viktigt.
 
Om du inte har hjärta att sälja huset nu, skulle du då kunna hyra ut det till dina föräldrar? Se till att elen skrivs på dom i så fall. Så får dom söka alla bidrag dom kan få och betalar dom inte hyran så skicka fakturan till indrivning. Fast har dom andra skulder så är ju risken stor att du inte får betalt ändå.
 
Om du inte har hjärta att sälja huset nu, skulle du då kunna hyra ut det till dina föräldrar? Se till att elen skrivs på dom i så fall. Så får dom söka alla bidrag dom kan få och betalar dom inte hyran så skicka fakturan till indrivning. Fast har dom andra skulder så är ju risken stor att du inte får betalt ändå.

Tycker du verkligen att TS ska trassla in sig ännu mer i sin dysfunktionella familj..?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 090
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp