Tänka på vid ihopflyttning

Vi delar på alla driftkostnader (el, soptömning, försäkring mm) och på räntekostnaderna för huslånet. Amorteringen tar jag, som äger huset. Jag tror att det är ett upplägg som de flesta tycker är rimligt.
Tycker mig läsa det i mångas svar. Hade ingen tanke på räntan som ”hyra” (i brist på bättre ord). Nu vet jag mer och tycker det låter rimligt. 👍🏻
 
Jag flyttade in till en partner som hade hus. Hade kvar mitt eget boende. Jag betalade all mat, tvättmedel och liknande. Köpte någon gång lite inredning såsom gardiner. Partnern var helnöjd då han kunde amortera mer. Jag visste att jag aldrig skulle ställa några krav på hans husägande och var aldrig intresserad av att investera i huset. Grejade lite i trädgården så det blev trevligt. Funkade bra för oss då. Idag skulle jag bli jäkligt nervös om någon flyttade in till sonen på liknande premisser. Fast jag tror sonen har koll. Och bostaden är ju köpt för honom att bo i. Så förhoppningsvis kan ingen ställa krav på den i ett framtida scenario.
 
Om ni blir sambos så blir hans kostnader lägre eftersom du antas betala halva sophämtningen osv. Då får han större marginaler i den budgeten som banken gör.

Så om anledningen till att han inte får låna mer beror på att han enligt budgeten har för höga utgifter så hjälper det väl att han får en sambo även om sambon inte står på lånet.

Jag gissar och rekommenderar en rejäl ekonomisk diskussion samt ett samboavtal innan ni ev. flyttar ihop i hans hus.
Vad är ett samboavtal för något? Inte hört talas om det.
 
Jag skulle antingen köpa in mig i huset så man äger halva vart och därmed delar på alla lån (om han äger huset innan) eller betala viss del av räntan och halva driftskostnaden.
Hur skulle man t ex. gå tillväga så att man även står som ägare? Mest nyfiken, då jag inte ens haft tankar på det själv och inget jag kan något om det. 🙈
 
Jag håller med övriga om att dela på driftskostnaderna och eventuellt räntan. Jag skulle också tycka att det vore rimligt att dela på lättare/mindre underhåll, som tex ytskikt och vitvaror som behöver bytas ut, under förutsättning att båda är med och väljer ut det nya. Större saker, som byte av husets värmesystem, tänker jag är rimligt att husets ägare står för eftersom det är den som får de ev fördelarna av investeringarna vid en ev försäljning.

För att undvika tvister (vid eventuell separation) är ett samboavtal en lösning. Sambolagen reglerar det gemensamma boendet och hushållet (möbler och sånt som köps för gemensamt bruk), inte fordon och annat, och det är också sådant som kan regleras i ett samboavtal.

Jag skulle inte skriva mig på något lån för ett hus som jag inte äger.

Det viktigaste är förstås att båda är överens om vad som gäller i ens egen situation.
Jo så är det. I nuläget är inget aktuellt, mest jag som är nyfiken då jag börjat fundera och vill ha mer kött på benen för om det blir aktuellt i framtiden vill jag att det ska gå rätt till.

Känns som det hänt en hel del sen jag var sambo sist, då hade vi inget samboavtal, så jag vet inte riktigt vad det innefattar.
 
Hur skulle man t ex. gå tillväga så att man även står som ägare? Mest nyfiken, då jag inte ens haft tankar på det själv och inget jag kan något om det. 🙈

Man köper en del av huset helt enkelt, företrädesvis halva om man nu vill dela hälften hälften på allt men det går även att köpa in sig på andra %. Man gör en värdering, pratar med banken, får lånelöfte, köper en del av boendet av sambon, skriver avtal osv. och sen äger man halva eller en annan % av huset efter överenskommet.
 
Vad är ett samboavtal för något? Inte hört talas om det.
Man skriver ett avtal om vem som äger vilka saker och hur sakerna ska delas upp vid separation.
Hur skulle man t ex. gå tillväga så att man även står som ägare? Mest nyfiken, då jag inte ens haft tankar på det själv och inget jag kan något om det.
Då köper du halva huset av honom så att ni båda äger hälften var.
 
Det innefattar vad ni kommer överens om ifall ni skulle separera, vem som äger vad, vad ni gör med gemensam egendom, ev lån osv.
Jaha, går det att uppdatera ett sådant avtal efter hand? Tänker att man kanske ev köper in nya saker osv, då måste väl de finnas med eller hur funkar det?
 
Man köper en del av huset helt enkelt, företrädesvis halva om man nu vill dela hälften hälften på allt men det går även att köpa in sig på andra %. Man gör en värdering, pratar med banken, får lånelöfte, köper en del av boendet av sambon, skriver avtal osv. och sen äger man halva eller en annan % av huset efter överenskommet.

Man skriver ett avtal om vem som äger vilka saker och hur sakerna ska delas upp vid separation.

Då köper du halva huset av honom så att ni båda äger hälften var.
Svarar båda, det jag inte får ihop när det gäller det här med att ”köpa in sig”.
Ska man ta ett eget lån så det finns två lån då? Ett för vardera partner eller skrivs lånet om å hamnar på båda. Tycker det känns rörigt. Själva delen att köpa är inte konstig för mig, mest lånebiten jag inte får ihop i mitt eget huvud. Blir knasigt här och låter just nu väldigt krångligt.
 
Sen om den ena parten har barn så borde väl den parten betala mer? Större bostad, fler personer som använder elen, sliter på huset osv. Eller vad tycker ni om det?
 
Ha allting på papper, ta hjälp av en jurist. När man står mitt uppe i en separation är det försent att börja skriva papper, då är man redan förbannade på varandra och båda parter vill ha så mycket som möjligt. Juridiska avtal ska skrivas när man är sams och inte planerar att separera.

Vad är ett samboavtal för något? Inte hört talas om det.
Ett samboavtal är ett avtal som reglerar hur tillgångar ska fördelas vid en separation om man inte vill att sambolagens bodelningsregler ska gälla. Enligt sambolagen då ska alla tillgångar som införskaffats för gemensamt bruk delas lika på vid en separation, tex bostaden och möbler. Ibland vill man ha en annan uppdelning eftersom man kanske gått in med olika mycket ekonomiska tillgångar där den ena kanske lagt ut mer pengar än den andra på att köpa bostad, möbler osv och då vill man inte gå miste om att få igen det vid en separation.

Jag och min sambo har ett samboavtal som säger att den dagen vi separerar så ska jag betala 50% av handpenningen för vårt hus till min sambo eftersom han "lånade" mig den summan (aka han betalade hela handpenningen) när vi köpte huset. Hade vi inte haft det avtalet så hade jag fått 50% av huset trots att han har betalt mer för det än jag gjort vid inköpet och jag hade således fått mer pengar än jag egentligen ska ha om det ska vara rättvist fördelat.

Beroende på hur ens familjesituation ser ut så kan detta vara lite överkurs för en del men vi valde också att skriva ett testamente när vi skrev samboavtalet där vi ärver varandra vid ett eventuellt dödsfall (den delen av arvet som går att testamentera) istället för att hela arvet automatiskt ska gå till våra respektive föräldrar (vi har inga barn).
 
Svarar båda, det jag inte får ihop när det gäller det här med att ”köpa in sig”.
Ska man ta ett eget lån så det finns två lån då? Ett för vardera partner eller skrivs lånet om å hamnar på båda. Tycker det känns rörigt. Själva delen att köpa är inte konstig för mig, mest lånebiten jag inte får ihop i mitt eget huvud. Blir knasigt här och låter just nu väldigt krångligt.
Tror man kan göra på olika sätt, kanske beroende på hur man har sin ekonomi ordnad? Man får hjälp från banken med sånt.
 
Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden.
Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda på vad allvetande buke säger.

Det stora jag funderar över är ekonomin.
Idag betalar jag hyra på min lägenhet, hade han bott i lägenhet så hade det varit enkelt att dela på hyran på 2.
Nu bor han i ett hus och i min hjärna blir det lite knivigt.
Jag skulle aldrig betala mer för min del av kostnaderna, än vad jag har i hyra just nu, om jag vore du.
Det ska inte bli dyrare att bo hos honom.
Är ni seriösa och vill leva tillsammans, hade jag sett mig om efter ett gemensamt boende. Då får du din del av värdeökning osv.
Där jag bor, har covid skickat huspriserna i höjden. Ett hus som före covid låg på t.ex 800 000kr, hamnar nu på runt 2 miljoner. Hur kul är det att gå miste om, vid ev. separation?
Jag hade aldrig tagit ett lån, för något som inte var mitt.
Lycka till!
 
Jaha, går det att uppdatera ett sådant avtal efter hand? Tänker att man kanske ev köper in nya saker osv, då måste väl de finnas med eller hur funkar det?
Så länge ni är överens kan ni avtala om vad som helst, det handlar inte om att gå ner på detaljnivå utan om vad som händer om ni separerar och är osams. Med ett samboavtal så slipper ni en hel del tjafs om vem som betalat vad av det som är gemensamt, om ni inte skiljs som ovänner så gör ni som ni vill om ni vill följa avtalet eller inte.
 
Svarar båda, det jag inte får ihop när det gäller det här med att ”köpa in sig”.
Ska man ta ett eget lån så det finns två lån då? Ett för vardera partner eller skrivs lånet om å hamnar på båda. Tycker det känns rörigt. Själva delen att köpa är inte konstig för mig, mest lånebiten jag inte får ihop i mitt eget huvud. Blir knasigt här och låter just nu väldigt krångligt.
Två separata lån lär vara nästan omöjligt eftersom de som ger bolån normalt kräver att de ska ha första prioriteten ifall huset tvångssäljs.
Har man olika mycket pengar att lägga in så kan man t.ex. skriva det som en skuld mellan ägarna som ska betalas den dagen huset säljs.
 
Jag betalade hela hyran plus hälften av alla kostnader i exets lägenhet.
Han stod på kontraktet, alla möbler var hans utom kattens möbler.
Jag blev utkastad utan ett skit. Höll inte ens på att få mina kläder.

Låter väldigt snedfördelat. Hur kom ni fram till en sådan uppgörelse? :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 807
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 520
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 253
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 865
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp