Tänka på vid ihopflyttning

Om man bor i hyresrätt så betalar man en hyra. Vad tror ni ingår i den? Självklart driften för lägenheten, men absolut räntor och amorteringar för fastigheten. Alltså någon annans investering.

Jag tror inte det blir populärt att säga till en hyresvärd att man endast vill betala för driften och räntor, men absolut inte för lånet då man inte vill betala någon annans hus.

Jag äger huset jag och gubben bor i. Vi delar lika på lån, amorteringar och driften för huset. Det är i alla fall en kostnad som är betydligt billigare än vad det var för gubben att bo i sin lägenhet. När det kommer till eventuella renoveringar så har vi gjort lite olika. Beror på hur stor renoveringen är. Ibland har jag tagit den och ibland har vi delat på kostnaden.

/Lizzie
 
Om man bor i hyresrätt så betalar man en hyra. Vad tror ni ingår i den? Självklart driften för lägenheten, men absolut räntor och amorteringar för fastigheten. Alltså någon annans investering.

Jag tror inte det blir populärt att säga till en hyresvärd att man endast vill betala för driften och räntor, men absolut inte för lånet då man inte vill betala någon annans hus.

Jag äger huset jag och gubben bor i. Vi delar lika på lån, amorteringar och driften för huset. Det är i alla fall en kostnad som är betydligt billigare än vad det var för gubben att bo i sin lägenhet. När det kommer till eventuella renoveringar så har vi gjort lite olika. Beror på hur stor renoveringen är. Ibland har jag tagit den och ibland har vi delat på kostnaden.

/Lizzie
Ja men i hyresrätt kan man också bara ringa någon om saker går sönder eller liknande. Det är ju ett helt annat upplägg, går inte alls att jämföra.
 
Om ägaren aldrig säljer utan äger huset till hen dör, så ärver hens arvingar huset och huset är mer värt med ett fungerande tak etc. Sambon ärver inte utan får flytta när ägaren dör.
Eller så spelar det ingen roll den dagen för det där värmesystemet är sedan länge förbrukat.
Man brukar räkna avskrivning på 20 år för ett värmesystem.
10 år på vitvaror.
Alternativt så finns inga arvingar.
 
Men hur tycker ni alla att det skall delas om där inte finns några lån alls?

För mig gör det nog ingen skillnad om det inte finns lån. Men jag tycker som sagt att det är rimligt att dela på vissa saker, som "normal" renovering av ytskikt och byte av vitvaror som slits ut.

Men som sagt. Det viktigaste imo är att de inblandade parterna är överens om hur saker och ting ska delas - att de har en lösning som fungerar för dem. Och att det finns en lösning för en eventuell separation (eller försäljning av huset, om det sker under förhållandet), så att den ena inte "sitter i skiten" om så sker. Olika förhållanden, olika individer, olika förutsättningar.
 
Fast det är ju ägarens val i så fall. Faktum är ändå att man inte vill pumpa in pengar i någon annans investering utan chans att få tillbaka det eller ta det med sig om man flyttar.
Men i det läget bör man ju betala sin del av vad det kostar.
I det ingår åldrande av vitvaror och värmesystem.
10% på spisen per år och 5% på värmesystemet samt 3,33% på taket.
Hus är inte gratis att ha.
 
Ja men i hyresrätt kan man också bara ringa någon om saker går sönder eller liknande. Det är ju ett helt annat upplägg, går inte alls att jämföra.

Jo, det går visst att jämföra. För här diskuteras det att man inte vill betala för någon annans investering. Kostnaden för fastighetsskötsel ingår också i hyran för hyresrätt, men den stora delen av en hyra är faktiskt vad investeringen av fastigheten kostar.

Jag som bor i eget hus kan också ringa till någon om saker går sönder. Får ju så klart betala vad det kostar! Men jag behöver inte lyfta ett finger om jag inte vill.

T ex så lejer jag snöröjning av gården. Får betala 300 kr per gång och det får gubben vackert vara med och dela på.

/Lizzie
 
Ja men i hyresrätt kan man också bara ringa någon om saker går sönder eller liknande. Det är ju ett helt annat upplägg, går inte alls att jämföra.
Hur tänker du att det skall fungera i någon annans hus då?
Är problemet gemensamt eller är det husägarens?
 
Det här brukar ju verkligen vara en vattendelare. Jag hade resonerat såhär:

INTE betala:
Amortering
Större reparationer (tak, dränering, värmepump, garagebygge... ni förstår)

Betala hälften av:
Räntan på huslån
Soptömning, el/uppvärmning, etc.
Små, löpande underhållskostnader (typ, en ny list här, en bit färg där, men under något slags "maxvärde".

Vitvaror och liknade tycker jag är lite klurigt. Men landar nog ändå i att det faller på husägaren.
Det diskuteras i tråden om hur man ska göra om det inte finns några lån. Jag tänker att man då utgår ifrån att man ska få så lika boendekostnader som möjligt på allt det löpande men att husägaren fortfarande måste betala sina större reparationer själv. Det blir märkligt om man ska betala någon slags "förslitningshyra" som gör det till en mer fördelaktig situation för husägaren än för den andre som bor där.

Man får inte glömma att det är en jäkla maktfaktor att äga sitt boende och att ha sin partner som "inneboende" är inget jag hade velat på sikt. Jag hade i all mån det gick försökt köpa in på hälften.
 
Jo, det går visst att jämföra. För här diskuteras det att man inte vill betala för någon annans investering. Kostnaden för fastighetsskötsel ingår också i hyran för hyresrätt, men den stora delen av en hyra är faktiskt vad investeringen av fastigheten kostar.

Jag som bor i eget hus kan också ringa till någon om saker går sönder. Får ju så klart betala vad det kostar! Men jag behöver inte lyfta ett finger om jag inte vill.

T ex så lejer jag snöröjning av gården. Får betala 300 kr per gång och det får gubben vackert vara med och dela på.

/Lizzie

Hur tänker du att det skall fungera i någon annans hus då?
Är problemet gemensamt eller är det husägarens?
Jag har svårt att se jämförelsen. Att jag betalar efter överenskommelse i en affärsuppgörelse är inte samma sak som att jag betalar in pengar på partners lån, motsvarande in på partners egna sparkonto.

Amortering är ju en form av sparande. Finns ingen anledning att man ska betala sin partners sparande på det sättet.

Det är den som äger huset som har många fördelar som tex trygghet vid separation, ekonomisk trygghet och ev värdeökning mm. Tycker snarare man behöver balansera upp så att den som inte äger huset ökar sitt sparande eller liknande istället.
 
Upplägget beror ju mycket på förutsättningarna.
Om husägaren ändå skulle ha huset och alla kostnader själv så kan ju halva hyran som den inflyttade hade innan vara lagom. Man sparar då båda lika mycket på att flytta ihop.
Om husägaren annars skulle ha sålt huset så är hälften av kostnaden lämplig.

Eller som vi har det.
Den som behöver anpassa sig till den andras boende slipper betala. Jag har flyttat med 18 mil bort från mitt hus och mitt tidigare liv.
 
Om man bor i hyresrätt så betalar man en hyra. Vad tror ni ingår i den? Självklart driften för lägenheten, men absolut räntor och amorteringar för fastigheten. Alltså någon annans investering.
En grundläggande skillnad mellan ditt exempel och det som trådstarten rör, är att den som äger en kommersiell hyresrätt som regel har en övergripande ambition att tjäna pengar på fastigheten/hyresgästen. Jag tror att många uppfattar det upplägget som litet kontroversiellt i en samborelation.
 
Jo, det går visst att jämföra. För här diskuteras det att man inte vill betala för någon annans investering. Kostnaden för fastighetsskötsel ingår också i hyran för hyresrätt, men den stora delen av en hyra är faktiskt vad investeringen av fastigheten kostar.

Jag som bor i eget hus kan också ringa till någon om saker går sönder. Får ju så klart betala vad det kostar! Men jag behöver inte lyfta ett finger om jag inte vill.

T ex så lejer jag snöröjning av gården. Får betala 300 kr per gång och det får gubben vackert vara med och dela på.

/Lizzie

Sånt som snöröjning och som är förbrukningsvaror (som förbrukas på relativt kort tid) hade jag varit med på att betala. Och sånt som jag hade kunnat ta med mig om jag flyttar. Men inte större investeringar i huset som större renoveringar, byte av tak, nytt värmesystem, nya fönster osv.
 
När jag bodde i min mans (då sambos) hus hade vi en överenskommelse att jag betalade halva husets driftskostnader (värme, el, vatten, sophämtning och dyl) och hälften av icke strikt värdehöjande åtgärder (ex byta färg på en vägg pga estetiska orsaker eller fina blommor till rabatten). Betalade inget rörande lån eller renoveringar.

Tyckte det var rättvist.
 
När jag bodde i min mans (då sambos) hus hade vi en överenskommelse att jag betalade halva husets driftskostnader (värme, el, vatten, sophämtning och dyl) och hälften av icke strikt värdehöjande åtgärder (ex byta färg på en vägg pga estetiska orsaker eller fina blommor till rabatten). Betalade inget rörande lån eller renoveringar.

Tyckte det var rättvist.

Låter klokt!
 
Jag har tittat på marknadsvärdet och sedan betalas en summa utifrån vad det är värt att bo som vi gör.

Äger huset själv.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 807
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 520
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 254
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp