Tänka strategiskt kring bostadsköp...

Bostadsrätter är ren svindel. Du betalar fullpris för lägenheten och sedan betalar du lika hög "månadskostnad" till BRF som du betalar på lånet. Och sedan får du även betala extra (fullpris) för så kallade renoveringar som görs runt i kring på området.

Köp i stället ett hus till samma pris som en bostadsrätt så sparar du 50% varje månad i jämförelse med BR, eller fortsätt hyra, så har du även service från fastighetsägaren i samma summa.
Här finns iaf inga hus till samma pris som en BR. Dessutom kan man hitta BR med en lägra hyra om man vill ha en lägre kostnad. 50% billigare i ett hus lär det inte bli snarare mkt dyrare.
 
@mars @Pegasus63 ingen av er verkar ha koll.

Kontantinstasen är 15%.
Handpenningen är 10%.
Det är två olika saker.
Handpenningen på 10% betalas när köpekontraktet upprättas.
Kontantinsatsen är på 15% (enligt finansinspektionen rekommendation) och den kan inte lånas till med bostaden som säkerhet.

Banker kräver inte högre kontantinsats för en villa, gör de det är det på grund av din egen ekonom i relation till kostnaden för bostaden. Det vill säga DU har inte råd. Någon annan kan alltid låna med 85% av bostaden som säkerhet oavsett bostadsrätt eller villa.
 
Har man inte råd med handpengen till en Villa, har man heller inte handpengen till en bostadsrätt i samma prisklass....

Varför betala 14-20000 i månaden för en Bostadsrätt (lån + "hyra")+ el, värme, "underhåll" av BRF när du kan betala 8000 i månaden för ett hus/villa med allt överstående inräknad? Om något går sönder i en BRF får du ju ändå betala det själv, så jag tycker nog att 6-12000 sparad i månaden i en villa är väl motiverad, under förutsättning att man kan spara några av dessa 1000 lappar varje månad till eventuella reparationer. Även bättre är ju en hyresrätt, då ingår rep i hyran under förutsättning att felet inte beror på felhantering/slarv.


Jag bodde i BR radhus för 6500 kr/mån inkl avgift, amortering, el, värme. Där jag bor nu kostar 2 rok ca 850k-1,4 miljoner. Avgifterna varierar såklart. Mindre villor går på 1.3-2.9 miljoner....
 
@mars @Pegasus63 ingen av er verkar ha koll.

Kontantinstasen är 15%.
Handpenningen är 10%.
Det är två olika saker.
Handpenningen på 10% betalas när köpekontraktet upprättas.
Kontantinsatsen är på 15% (enligt finansinspektionen rekommendation) och den kan inte lånas till med bostaden som säkerhet.

Banker kräver inte högre kontantinsats för en villa, gör de det är det på grund av din egen ekonom i relation till kostnaden för bostaden. Det vill säga DU har inte råd. Någon annan kan alltid låna med 85% av bostaden som säkerhet oavsett bostadsrätt eller villa.
Jodå jag har full koll, men kanske otydlig på att skriva. Om du vill köpa en BR för 3 milj är det lättare att få igenom det köpet än om du vill köpa en villa för 3 milj om du inte slänger upp mer kontanta pengar. Så har iaf ex antal mäklare uttryckt sig här. Dock har jag själv inte köpt bostad på de senaste decennierna.
 
Jodå jag har full koll, men kanske otydlig på att skriva. Om du vill köpa en BR för 3 milj är det lättare att få igenom det köpet än om du vill köpa en villa för 3 milj om du inte slänger upp mer kontanta pengar. Så har iaf ex antal mäklare uttryckt sig här. Dock har jag själv inte köpt bostad på de senaste decennierna.

Det är ingen generell regel att det krävs större kontantinsats för en villa. 15% är vad som krävs, allt mer än det beror på dina egna förutsättningar i relation till kostnaden för objektet.

Ligger 3 miljoner nära din egen smärtgräns förstår jag om mäklarna uttryckt sig så, generellt är det ett dumt sätt att uttrycka sig på. Det är nämligen inte typ av bostad som styr hur mycket du kan låna utan din egen ekonomi.

Fråga banken nästa gång, det är de som lånar ut pengarna.
 
Det är ingen generell regel att det krävs större kontantinsats för en villa. 15% är vad som krävs, allt mer än det beror på dina egna förutsättningar i relation till kostnaden för objektet.

Ligger 3 miljoner nära din egen smärtgräns förstår jag om mäklarna uttryckt sig så, generellt är det ett dumt sätt att uttrycka sig på. Det är nämligen inte typ av bostad som styr hur mycket du kan låna utan din egen ekonomi.

Fråga banken nästa gång, det är de som lånar ut pengarna.
Orkar inte med folk som bara inte vill förstå. Du ska inte lägga din energi på att diskutera o fundera över min ekonomi då jag inte öht diskuterat mig själv i detta. Kommer ignorera dig. Tack
 
@mars @Pegasus63 ingen av er verkar ha koll.

Kontantinstasen är 15%.
Handpenningen är 10%.
Det är två olika saker.
Handpenningen på 10% betalas när köpekontraktet upprättas.
Kontantinsatsen är på 15% (enligt finansinspektionen rekommendation) och den kan inte lånas till med bostaden som säkerhet.

Banker kräver inte högre kontantinsats för en villa, gör de det är det på grund av din egen ekonom i relation till kostnaden för bostaden. Det vill säga DU har inte råd. Någon annan kan alltid låna med 85% av bostaden som säkerhet oavsett bostadsrätt eller villa.

Handpenning och kontantinsats är samma sak, bara olika namn beroende på vilken bank/finansbolag du använder
 
Orkar inte med folk som bara inte vill förstå. Du ska inte lägga din energi på att diskutera o fundera över min ekonomi då jag inte öht diskuterat mig själv i detta. Kommer ignorera dig. Tack

Apropå inte förstå...

10% av 3mille kommer alltid att vara 300.000 oavsett om det är en villa eller BR.

Undrar vem som inte förstår enkel matematik...
 

Menar du att bostadsmarknaden har införd egna begrepp?

Köper du en bil (eller vilken som helst annan vara där kontantinsats/handpenning krävs) för 400.000 har du en kontantinsats/handpenning på 40.000 när du hämtar ut bilen om du tar den på avbetalning. Kan inte se att bostadsmarknaden skulle vara annorlunda.

Begreppen Kontantinsats och/eller Handpenning används om den summa som skal betalas vid tillträde till objektet.
 
Handpenning och kontantinsats är samma sak, bara olika namn beroende på vilken bank/finansbolag du använder

Nej det är det inte.
Eftersom du inte accepterade min förklaring så citerar jag en bank och en fastighetsmäklare.


Länsförsäkringar säger såhär
Skillnaden mellan handpenning och kontantinsats
Handpenningen är en förskottsbetalning på 10 procent av bostadens pris som du betalar direkt när du skrivit kontraktet med mäklaren. Det är en säkerhet för att du ska köpa bostaden.

Kontantinsatsen är 15 procent av bostadens pris som du betalar av egna sparpengar när du får tillträde till bostaden.”

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/bank/lana/bolan/handpenningslan/

Svensk fast säger såhär:

”Vad är skillnaden mellan handpenning och kontantinsats?
En vanlig missuppfattning är att handpenning och kontantinsats är samma sak. Så är det alltså inte. Handpenningen är en form av försäkran om att köpet kommer att genomföras och den betalas in tidigt i affären.

Kontantinsatsen, som är minst 15 % av bostadens pris, är däremot den summa som långivaren enligt lag måste kräva att du som köpare kan betala ur egen ficka för att få ta ett bostadslån.”

https://www.svenskfast.se/guider/handpenning/
 
Måste beundra svenska finansinstitut som grundlurat svensken så totalt.

I vilket som helst annat land inom Europa får man ett lån som löper över 10-25 år inga omförhandlingar av ränta eller dy. Efter 10-25 år är lånet nedbetald med ränta och amortering (2mille har blivit 4-5mille i ränta och amortering) och huset är ditt.

I Sverige betalar du ränta och en blygsam amortering med omförhandling av ränta och amortering vart 2-5år i 50 år. När du kolar vippen efter 50 år återstår fortfarande 60% av lånebeloppet att betala, fast du har betalat 10 gånger lånebeloppet i ränta. 2 mille i lån har blivit till 20mille i betalda räntor, men lånet är fortfarande kvar på 1,2 mille efter 50år.
 
Måste beundra svenska finansinstitut som grundlurat svensken så totalt.

I vilket som helst annat land inom Europa får man ett lån som löper över 10-25 år inga omförhandlingar av ränta eller dy. Efter 10-25 år är lånet nedbetald med ränta och amortering (2mille har blivit 4-5mille i ränta och amortering) och huset är ditt.

I Sverige betalar du ränta och en blygsam amortering med omförhandling av ränta och amortering vart 2-5år i 50 år. När du kolar vippen efter 50 år återstår fortfarande 60% av lånebeloppet att betala, fast du har betalat 10 gånger lånebeloppet i ränta. 2 mille i lån har blivit till 20mille i betalda räntor, men lånet är fortfarande kvar på 1,2 mille efter 50år.
Det hade varit klädsamt att inse att om en är den ende vise bland dumbommar kanske rollerna är ombytta.
 
Menar du att bostadsmarknaden har införd egna begrepp?

Köper du en bil (eller vilken som helst annan vara där kontantinsats/handpenning krävs) för 400.000 har du en kontantinsats/handpenning på 40.000 när du hämtar ut bilen om du tar den på avbetalning. Kan inte se att bostadsmarknaden skulle vara annorlunda.

Begreppen Kontantinsats och/eller Handpenning används om den summa som skal betalas vid tillträde till objektet.

Fortfarande nej.
 
Måste beundra svenska finansinstitut som grundlurat svensken så totalt.

I vilket som helst annat land inom Europa får man ett lån som löper över 10-25 år inga omförhandlingar av ränta eller dy. Efter 10-25 år är lånet nedbetald med ränta och amortering (2mille har blivit 4-5mille i ränta och amortering) och huset är ditt.

I Sverige betalar du ränta och en blygsam amortering med omförhandling av ränta och amortering vart 2-5år i 50 år. När du kolar vippen efter 50 år återstår fortfarande 60% av lånebeloppet att betala, fast du har betalat 10 gånger lånebeloppet i ränta. 2 mille i lån har blivit till 20mille i betalda räntor, men lånet är fortfarande kvar på 1,2 mille efter 50år.
Du pratar sjukt nedlåtande om främst den yngre generationen. Skall inte yngre kring främst storstäderna inte kunna köpa bostad bara för att de inte hinner amortera bort sina skulder?
Gissar att du är 60 talist precis som mig och det är bara att gratulera oss som hunnit köpa bostad utan enorma lån numera. För den skull behöver man inte dumförklara övriga.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 791
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 948
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 757
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp