Tänkte avla..

O

Ouimadam

på mitt sto om något år. Hur skall jag gå till väga??
Jag har ett 13-årigt hoppsto.
Hon har gått 150 hoppningar, deltagit i 4 årstest med bra resultat (tror jag), deltagit i unghäst VM.
kan man visa henne för någon avelsvärdering? Finns det för så gamla damer? :D
Extriört är det lite svårt för mig att bedöma eftersom jag är ganska grön inom detta område. Hon är ganska ädel, bra skritt och trav, super hoppteknik. Hon har dålig benställning fram, väldigt innåttåad och har ganska lång rygg. Temperamentet är super, lugn och snäll men något tittig.
Hur skall jag nu göra för att förbereda för att avla på henne sedan?
(Lite flummig beskrivning kanske men hade suttit bra med lite råd..)
 
Så vitt jag vet finns det ingen avelsvärdering för så gamla halvblodsston utan föl vid sidan. Jag antar att hon är ett halvblod för du skrev inte hennes ras :)
 
Mycket inåttåad är ett mindre bra exteriört fel.

Du får ta med i beräkningarna att stoets chanser att bli mamma minskar med åren. Är hon 13 år nu och du väntar i några år så är det inte säkert att det blir något. Fast det finns ston som blivit mamma för första gången även på ålderns höst.
 
Om hon har gått 4års test (men "på den tiden" fanns väl bara kvalitetstävlan?), så finns ju en bedömning på henne.
Där har hon med all säkerhet fått en exteriörbedömning.

Om hon inte har haft föl innan, får du vänta tills hon har föl vid sidan, för att stamboksföra och få ett muntligt omdöme på henne.

Om du tycker att du vill ta chansen, så får du sätta dig och kolla upp passande hingstar och deras avkommor.
Extra petig skulle jag då vara med benstället.
Just nu, ligger det mycket avkommeresultat ute på ASVHs sida.
Studera dem noga. I ditt fall speciellt poäng på benställen. Nu betyder inte siffror på papper allt, men det kan vara en god fingervisning.
tänk också på att de hingstar som inte har så många betäckningar per år, inte förekommer så frekvent på dessa sidor. Låt dig inte påverkas av det.
Var kräsen.
När du har bestämt dig, åk och se på hingsten. Kolla ben, rörelser och temperament.
Efter att ha gjort det, vill jag gärna se avkommor med.
Jag tillhör den fega typen, som inte använder en helt "ny" hingst, i onödan. Men jag är innerligt glad att andra gör det, så jag kan se deras härliga föl!

Men som sagt, det beror ju lite på HUR benstället på ditt sto ser ut. Är det mycket, hade jag nog avstått.

Lika flummigt svar tillbaka, blev det visst.
Lycka till
 

Liknande trådar

Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 378
Senast: Stina12
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 505
Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och...
2
Svar
33
· Visningar
2 976
Senast: Sar
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 628
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp