Tänkvärt om kvarka....

alice

Trådstartare
Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom.

"Livsfarlig hästsnuva härjar i länet

Sverige har drabbats av en kvarkaepidemi. Bara i Sörmland har åtta stall isolerats på grund av smitta under året, antagligen toppen av ett isberg. Samtidigt är kunskapen om sjukdomen dålig.

Få veterinärer vet hur de ska hantera infektionen. Därför kräver nu Per Jonsson, länsveterinär i Sörmland, krafttag för att stoppa smittan.

Kvarka är en infektion som drabbar hästar. Den ger en ibland elakartad luftvägsinfektion, som kan bli så allvarlig att hästen dör. Men trots att sjukdomen har varit känd i flera hundra år är kunskapen om den dålig. Få vet vad som orsakar infektionen, hur den smittar och hur man som hästägare ska agera om ens häst blir sjuk.
Samtidigt ökar riskerna för smitt-spridning. Hästarna reser mer, stallen blir större och importen av hästar från länder där kvarka är vanligt ökar.

Begynnande epidemi
Tittar man på statistiken, som sannolikt döljer ett stort mörkertal, kan man dessutom ana en begynnande epidemi i landet. I Sörmland har snittet legat på åtta fall per år, men i år har man uppnått den siffran efter bara sex månader.

- Det är svårt att säga vad det beror på, om hästägarna är mer benägna att rapportera smitta eller om det är så att kvarkan faktiskt ökar. Jag är benägen att tro det senare, säger Per Jonsson. Han är en av dem som forskat mest på bakterien i Sverige.

Något som bekymrar Per Jonsson är att kunskapen hos många veterinärer är bristfällig. För få har tagit till sig den nya forskning som visat att den bakterie som man tidigare trott ensam orsakade kvarka, streptococcus equi, har en släkting som är minst lika aggressiv. En streptokock som kallas zooepidemicus.

Veterinärer blåser faran över
Detta faktum kan ha bidragit till det stigande antalet kvarkafall.
Per Jonsson förklarar varför.
- Veterinärer har fått lära sig att kvarka beror på equi. När dom inte hittar den bakterien utan odlar fram zooepidemicus så tror många att det var falskt alarm.
Per Jonsson känner till stall i Sörmland där veterinären gett klartecken till stallägaren att öppna stallet igen. Inga rekommendationer har getts om vare sig sanering av stallet eller isolering av sjuka hästar.

- Problemet är att equi är svår att odla fram, även om den finns där. Den gömmer sig. Därför är rådet SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) och vi ger att hantera situationen som kvarka om man har de typiska symtomen på kvarka, oavsett provsvar.

Hittar man däremot dess släkting zooepidemicus råder ingen tvekan menar han.
- Vi har funnit mycket aggressiva stammar av den och därför anser jag att även den borde klassas som en kvarkabakterie. I dag talar man om att den kan ge kvarkaliknande symtom. Vilket i sig kan uppfattas som förvirrande.

Svårt att sprida kunskap
Att den här nya kunskapen är så dåligt spridd hos veterinärerna i Sörmland och resten av landet är något som Per Jonsson delvis tar på sig.
- Visserligen har jag en del av ansvaret, om än inte formellt, att föra ut den kunskapen. Men vi har försökt från länsveterinärhåll flera gånger. Trots det är det vissa veterinärer som inte tagit till sig den nya forskningen. Under tiden drabbas hästägarna och deras djur.

Per Jonsson tror att man måste föra diskussionen om kvarkans ursprung och smittspridning på flera instanser, mellan myndigheter och inom hästnäringen. Han är heller inte främmande för att en förändrad lagstiftning kan krävas. För i dag är endast equi anmälningspliktig. Zooepidemicus är det inte trots att den alltså nu anses ge kvarka.

- I förlängningen kanske vi blir tvungna till lagändringar. Även om jag hoppas slippa.
Alternativet enligt Per Jonsson är att släppa kontrollen helt från myndigheternas sida. Men det får konsekvenser.
- Det blir i förlängningen hästägarna och deras djur som drabbas. Därför måste alla börja ta kvarka på allvar. För det är bland det värsta man kan få in i ett stall och för häst och stallägare kan det bli nog så kännbart ekonomiskt om man låter bli, säger Per Jonsson avslutningsvis.

Fotnot: SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt påbörjade vid årsskiftet ett projekt för att ta reda på zooepidemicus roll för att utveckla kvarka. Det pågår även projekt i samarbete med England för att ta fram ett vaccin mot den fruktade infektionen."


Mycket tänkvärt!

Det som inte stod i nätupplagan (dåligt tycker jag) men i tidningen var att man bör ta ut veterinär när hästen visar förkylningssympom och ta prover. Det för att försöka stoppa spridningen så långt det går.
Vi har ett stall här i stan som drabbats (dit vi ska flytta för övrigt :D ) av zooepidemicus men där en häst var snuvig, en hade feber, någon hade svullna lymkörtlar mm. Stallägaren sa när jag pratade med henne; "om vi la ihop alla hästars symptom, DÅ har vi en häst med kvarka".
Nu är stallet sanerat mha saneringsfirma och rutiner för inflyttning av nya hästar är gjorda. Jag kommer tex att få stå i karantänstall i 10 dagar innan jag få komma in i stallet med min häst. Jättebra tycker jag! :bow:

Så tänk er för innan ni kliver in i ett stall med stallkläder! För inte smitta mellan stallen....

//Alice
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Mycket tänkvärt står också att läsa i sva:s Hästbok 2002 som man kan beställa gratis via deras hemsida.

Där tar man bland annat upp "diffusa symptombilder" eller vad man skall kalla det.
Här kan man läsa mera online: http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=249
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Och det här med preventiva rutiner är något som borde uppmuntras mera, inte bara pga risken för kvarka. Ordentliga stallrengöringar (och transporten inte att förglömma!), inte bara "kliva in" i främmande stall, eller flytta grejjor emellan osv.

Vi har våra raggsockor hemma, vilket faktiskt är extra skönt vid sånna här tillfällen.

Tillägg ... Att faktiskt vara snabb med att ringa vet kan också vara bra, så att man vet vad man har att göra med. Det är ju bättre att stall stängs än smitta sprids.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Hej!
Mycket bra inlägg och jag hoppas verkligen att folk är försiktiga med hur dom beter sej när det är så här.
Något som jag tror många glömmer är skorna!!! Dom behöver också tvättas om man har varit i stall med smitta.

Skönt att man har eget stall men man kan ju drabbas ändå när man åker och tränar. Känns inte alls kul det här.:(
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Vi hade en häst i vårt stall med lite diffusa symptom av förkylning etc. Vi valde på eget bevåg isolera stallet och agera utifrån att det faktiskt VAR kvarka iväntan på veterinär som skulle komma och ta prover för odling.
Det visade sig att det inte var kvarka med väl ett otroligt envist virus som vi drogs med ett bra tag.
Känndes rätt att ta till "drastiska" åtgärder då vi inte visst vad det var, men varför chansa? Nu skickade vi ialla fall inte detta viruset vidare, om fler stall/hästägare tänker till lite extra och inte utgår hela tiden från att "det är bara lite snuva" så hade vi nog fått bukt med ganska mycket av smittorna i våra stallar.

För som mårran skriver: Fast man har eget stall kan man mycket väl drabbas vid tex träning på andra platser där man sammanstrålar med hästar från andra stall!
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Hur gör man för att få bort smitta ur skorna? Har hört att man kan lägga dem i frysen ett tag så dör bakterierna eller är det båg.
Tvätta i maskin går väl också men då tycker jag att skorna tappar formen lite så jag vet inte riktigt.
Virkon S är väl det bästa men nu när det bara mina kläder som ska saneras och då känns det lite bökigt.
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Vi hade ett tråg med virkon S som vi trampade i precis utanför dörren,torkade av dom med "Ytdes", sen bytte vi till "civila" skor och lät stallskorna stanna kvar i sadelkammarn i en påse.
Jag har fortfarande ALDRIG samma kläder/skor i andras stall som i mitt eget, byter om jag ska umgås med andra grupper hästar.
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Ridskolan som jag bodde granne med förut har sin andra omgång av kvarka i år och av någon konstig anledning stänger de inte! För alla dessa människor som går i skogen, hälsar på hästarna, barnen som hälsar på hästarna och sen kanske åker och rider hos en kompis... De sprider smittan så lätt att det är läskigt!

Vi har även snuviga hästar i stallet och efter lite lyssnande i hagen idag så är det två som hostar (min häst som har varit ute och "tävlat" har INTE gått med någon av dem utan flera hundra meter längre bort, däremot skulle jag stryka ev aktiviteter som är närmaste månaderna om vi hade haft ngt.)

Ska bli intressant att se om det "bara" är snuva eller om vi dragit på oss någonting värre. Min är tack och lov stark som en oxe i hälsan och dessutom genomgången i lördags med slemhinnor och hostprov ua. Och regelbundet tempad sista veckorna.
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Hade just zooepidermicus på en häst för 3 år sedan, hästen smittades av veterinären på kvalitetsbedömningen. Vet i fråga som kollade bla slemhinnor odyl (vet1) använde inte handskar !!!!! utan tog i häst efter häst, 2 starter innan mig var en häst som belv struken veterinärt (efteråt var det inte svårt att gissa pga vad), 3 av hästarna (bla min) som startade inom de 5 efter denna häst blev sjuka pga denna klåpar veterinär. Rejäl snuva och feber och odlingssvaret sa zooepidermicus, det otroliga var att hon smittade inte ner någon annan häst här hemma trots att hon fram till utbrottet gick i samma hage och drack i samma vattenbalja som 2 andra unghästar, boxgrannen (4år) stod och snackade med hennes snoriga näsa genom gallret utan att bli sjuk. Isolerade hela stallet, boxgrannen var såld men fick snällt stanna kvar i stallet ett par månader till innan vi var säkra på att han inte blivet smittad, mycket bry för att en klumpig veterinär inte använder huvudet till något annat än att ha hatten på.
Ett annat mkt lustigt fall drabbade en bekant till mig, de hade sålt sin gård och skulle flytta alla sina tävlingshästar till en annan stor anläggning. Ett par dagar innan bryter A2 ut i stallet och drar sakta men säkert över alla hästarna, det tog 6 månader innan stallet blev friskförklarat det slutade med att köparna tog över huset men fick stalla in sina hästar på anläggningen där de gamla ägarna skulle flyttat sina hästar till. Snacka om att det blev klyddigt för dem.
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Det bästa man kan göra för att få stopp på kvarka i ett stall är att smitta ner alla hästar som står där. Inte det roligaste men det bästa. Detta gjordes på en ridskola i vårt distrikt och de har inte haft det efter det. Hästhandlare har en förmåga att strunta i att säga att det finns smitta i stallet..... detta gör att smitta sprids lätt eftersom de åker runt....
Sedan sägs det att kvarka drabbar endast unghästar och detta stämmer inte. En av våra ridskolehästar fick det när hon var 10.
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Nej det drabbar inte bara unghästar men unghästar drabbas oftast mycket hårdare, dvs de blir sjukare än vad äldre hästar blir.
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Men hur rengör man bäst kläderna? Dör bakterierna om man tvättar kläderna i maskin eller om man fryser in kläderna i frysen? Eller måste man ha Virkon S eller liknande.
Stallet torde ju rengöras med Virkon eller liknande, nu är det så att jag inte brukar vara i detta stall och jag fick veta i efterhand att stallet var sjukt och jag brukar inte ha samma kläder i olika stall men den här enda gången tog jag fel kläder. :mad:
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Vi är relativt noggranna i vårt stall. Om någon häst visar förkylningssymtom så stänger vi alltid vårt stall till dess vi ser att den sjuka hästen tillfrisknat och att ingen annan verkar smittad. För några år sen hade vi abortvirus på stallet och det tog säkert 11/2 - 2månader innan vi kunde åka iväg och träna. Det blev ju dessutom lite knöligt med hovslagare då vi blev tvugna att "sterilisera" :rofl: honom också.
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

jag tycker det vore bra med ännu en lagändring, nämligen att ta bort förbudet mot att lista stallarna(registrera) som har drabbats. Jag mailade per eftersom jag inte kom in på atg.se, för att få fram vilka stall det gällde, men han kunde inte hjälpa mig eftersom det är förbjudet att presentera en sammanställd lista.Däremot så är varje enskilt fall sas offentligt, men just listor...
Om det drabbade stallet är näringsidkare(ridskola inackorderingsstall mm) så är ALLA uppgifter sekretessbelagda! Skulle det inte vara bra att få veta vilka stall som har det?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tänkvärt om kvarka....

vickis_82 skrev:
Det bästa man kan göra för att få stopp på kvarka i ett stall är att smitta ner alla hästar som står där. Inte det roligaste men det bästa. Detta gjordes på en ridskola i vårt distrikt och de har inte haft det efter det.

Hästar blir inte imuna mot kvarka. De kan drabbas igen, hjälper med andra ord inte att smitta ned dem (finns att läsa på sva:s hemsida, www.sva.se).

Mvh//LG
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Jättebra att tråden hålls vid liv! *glad*

Nej, hästarna blir inte immuna, men om man smittar ner alla hästarna blir man "av" med sjukdomen ganska snabbt och kan snabbt påbörja det enorma arbetet med att sanera anläggningen. Det istället för att hästar blir sjuka till och från under ett halvårs tid.

Ang att inte få nämna stall vid namn offentligt. Det stall jag är på gång att flytta till stängdes för zooepidermicus den 18/6. På STC´s hemsida står stallet vid namn! Det är ett större inackorderingsstall i kommunen. Där finns även andra stall nämnda vid namn. Så visst går man ut med namn på stall...Lagbrott?

//Alice
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Lånar knapp.
Det är lite lustigt tycker jag, att det fortfarande sägs att inget vaccin finns mot kvarka. När det används flitigt i övriga europeiska länder. Min häst är vaccinerad mot detta och jag har intyg på papper.
Vet hästägare som beställt kvarkavaccin från bl a Spanien pga att det inte finns här.
Jag fattar inte detta?
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Aha, nu föstår jag!

Det var frasen "Det gjordes på en ridskola i vårt distrikt och de har inte haft det sen dess" som fick mig att tro att du menade immunitet.

Mvh//LG
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Mycket tänkvärt. Kan ju bara berätta om den gången stallet jag stog i hade kvarka. Vi hade varit isolerade i kanske 3 månader och trodde oss äntligen vara friska. Några dagar innan isoleringen skulle hävas började en av hästarna hosta och vi ringde omedelbart vet för att han skulle komma och kolla. Han ansåg att hästen var lite förkyld, inget att oroa sej för och tyckte att vi visst skulle vara ut karantän några dagar senare. Vi i stallet var ganska överens om att behandla hästen som kvarkahäst och fortsatte med isoleringen och tur var väl det! Flera hästar insjuknade och vi blev inte friska förrän typ 2 månader senare. Detta var en HÄSTveterinär på erkänd HÄSTklinik. Så man blir lite mörkrädd../ Lavinia, nu lite osäker..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett hobbystall i Örnsköldsvik har drabbats av den mycket smittsamma sjukdomen kvarka. Det konstaterades av en veterinär under onsdagen...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Gunnar
·
Hästvård Är det någon som känner till det? Jag har inte varit i något stall som varit drabbad av Kvarka så mina kunskaper om detta är begränsade...
2
Svar
25
· Visningar
6 373
Senast: bigganl
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 260
Senast: annan1
·
F
Hästmänniskan Jag måste bara få skriva av mig lite.. Såhär är det. Vi har våra hästar i en sommarhage och på andra sidan vägen finns det ett stall...
Svar
19
· Visningar
1 808
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp