Bukefalos 28 år!

Tävla Islandshäst?

F

FlippFlopp

Är helt nybörjare på islandshästar, men är sugen på att tävla så småningom.:D
Men kan någon vänlig själ förklara vad alla beteckningar betyder?
Som t.ex. :V2 T1 T2 F2 V5 T8 T5 T6?

Vad står det för?

Tacksam för svar!
 
Sv: Tävla Islandshäst?

Kom på ett par frågor till. ;)
Får man ha spö när man tävlar och vad har man på sig?
Har bara tävlat stor häst förut och där är det ju kavaj som gäller, hur är det när man tävlar islandshäst? (Lätt klass är det förstås som gäller.)
 
Sv: Tävla Islandshäst?

V2 = fyrgång
T1 = Tölt 1
T2 = Tölt 2
F2 = Femgång

Resten vet jag inte riktigt. Tror att T6 är typ bastölt ?

Japp man får ha spö. Man kan ha kavaj, vita ridbyxor. Har man inte kavaj går det bra med någon typ ganska tajt tjocktröja eller t-shirt.
 
Sv: Tävla Islandshäst?

Eftersom jag inte heller kan hålla red på vad som är vad även om jag har hållt på med islänning i fyra år nu har jag skrivit ner det *Letar efter boken* ;)

V2 = FIPO fyrgång Alltså ett fyrgångsprogram med ökad tölt på slutet
T1 = Töltprogram med ökad tölt som sista moment
T2 = Töltprogram med ett varv på lösa tyglar (på slutet)
F2 = Femgång Två passläggningar
V5 = FIPO Fyrgång med bedömning av sits o inverkan
T8 = Bastölt Valfritt tempo tölt och bedömning av sits o inverkan
T5 = Lätt tölt med bedömning av sits o inverkan
T6 = ?

/Jenny
 
Sv: Tävla Islandshäst?

T6 är Lätt T2, vid lösa tygel-momentet beöver man bara visa det på långsidorna.
 
Sv: Tävla Islandshäst?

Tack så mycket för era svar!
Ska bli spännande att tävla i något helt nytt! :-)
 
Sv: Tävla Islandshäst?

Var ett tag sedan denna tråd användes men har en liten fråga som någon där ute kanske kan hjälpa mej med :)

Har tänkt börja tävla igen efter massa, massa år, men har helt glömt bort allt om regler. Vill rida tempo växlingar tölt och fyrgång men vill kunna rida på stångbett. Vilka klasser är inte lätt klass? Kan jag tävla T3 och V2 med stångbett?

Rider inte på stång för att hon är okontrolerbar ;) Hon trivs bara otroligt bra i mitt Kimbelwickbett och blir en helt annan häst när jag sätter ett tredelat bett i munnen på henne. Jo, visst får man rida på ett Kimbelwickbett?

Väldigt tacksam för svar :)
 
Sv: Tävla Islandshäst?

..och får man tävla på rakt bett med tungfrihet? Kommer bara ihåg sist jag tävlade, för typ 12 år sedan fick jag inte tävla på mitt raka tränsbett med tungfrihet, men vet itne om det berodde på det eller om det var för tunt.. :)
 

Liknande trådar

Islandshäst Jaha, ja. Då var väl tävlingssäsongen slut, för de flesta av oss. Oavsett om vi tävlar för skojs skull eller för att tävla, så att säga...
Svar
5
· Visningar
1 958
Senast: Snurre
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 472
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 897
Islandshäst Hej! Jag undrar om ni skulle kunna förklara lite mer exakt vad som innebär och menas med alla dessa grenar. Vad som är lätta klasser...
Svar
2
· Visningar
1 282
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp