Bukefalos 28 år!

Tävla liten hopphäst i dressyr?

M

Mountains

Hej, min lilla ridskola ska ha som en liten klubbtävling där de flesta som rider där ska vara med :) Och min favorithäst (Ponny ;) ) är nästan för liten så det blir som vår sista tävling tillsammans :cry: - i dressyr... Vi har tävlat dressyr en gång innan men det var typ LD och domaren brydde sig inte så mycket om formen eftersom det mest var en "prova-på-tävling" ;)
Och problemet är att han är väldigt het & 99% hopphäst.
Han har tävlat hoppning i typ hela sitt liv (Han är 19 år :p ) och älskar det! Dressyren däremot är JÄTTETRÅKIG, (enligt honom, själv rider jag väl lite allround...) och det enda roliga är galoppen, men den är fin ;) Han är dock bara 1.18, (Jag är en liten 12-åring) typ, så de flesta som rider honom är ju nybörjare och eftersom han är het så börjar han trava så fort man kortat , men det bryr sig inte nybörjarna sig så mycket om så han travar mest runt med dem :/
Vi ska rida LC:1 2008 och våra stora problem är när vi ska ta tyglarna från skritten på lång tygel (Han börjar trava direkt utan att jag ger den hjälpen) & formen (Han springer med huvudet nästan rakt upp, jag kan få han på tygeln om jag aktivt jobbar med formen i typ 30 min, men sen blir han så uppstressad på banan att han kastar upp huvudet ändå... Han blir fortfarande så spänd även om han är nästan 20, förra gången hoppade han över staketet 3 gånger med en liten tjej - han trodde nog det var ett hinder :p (och hon trillade nästan av) :( , fast inte med mig.) Så jag behöver mest tips på att få honom att slappna av.
 
Sv: Tävla liten hopphäst i dressyr?

Om du ändå kan få honom att skritta när du kortar tyglarna, så korta inte upp mer än att han skrittar och strunta i formen tills du ber om trav, då kortar du 'färdigt' och kommer tillbaka till formen. Så fick jag göra med min ponny på tävling, för han hade tävlat i dom programmen så länge, så att han visste att efter snett igenom skritt så är det korta tyglarna och då galopp eller trav.. Så jag kortade bara pyttelite och fick låga poäng på skritten istället för inga för att han travade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: WBanna
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 036
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 238
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp