Tävla med ringorm i stallet

Sv: Tävla med ringorm i stallet

Nej, det håller jag med om att det inte var lätt att förstår vad som gäller för en symtomfri häst.

Men det verkar som att man ska ha kontakt med en veterinär för nån sort behandling? Och behandlingen ska göras inom en veckas tid innan start?
Men då är frågan varför ska man behandla en symtomfri häst? Kan det vara så att det är nån annan sort behandling man ger till symtomfria hästar, så inte
smittar sprides vidare?

Vilket fall som helst så borde man kunna fråga en veterinär om rådgivning, kanske? Dom borde ju veta :)
 
Sv: Tävla med ringorm i stallet

...men ändå fanns det unghästar på kriterieauktionen i höstas, som hade ringorm, som arrangörerna mycket väl visste om....
 
Sv: Tävla med ringorm i stallet

Ringorm är ju fruktansvärt smittsamt :(

Jag tycker det där är lite lustigt att det sägs vara så himla smittsamt.
Jag jobbade i ett stall för ett tag sen och där hade dom ringorm i unghäst stallet. Unghästara fick det en omgång i sina liv men de äldre hästarna fick aldrig smittan. Trots de nån gång om året var i samma byggnad. Och inte bytta man kläder heller mellan stallen. Så smittan kunde sprida sig om den verkligen ville.

Även när jag fick smittan hem till gården. ( Köpte en ko som hade tydligen smittan utan att vi visste om det vid köpet) Så fick aldrig mina hästar smittan trots att 90% av alla våra nötkreatur fick det.

Man brukar säga att om man har fått smittan så blir man aldrig av med det, så det sätter sig i inredningen. Men här på gården har vi bara haft det en omgång och sen inget mer. Inte ens de nya kalvarna som föddes i lösdriften, där smittan var som värst fick aldrig någon ringorm.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 415
Senast: Nepenthe
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 287
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 534
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp