Tävlingsgrenar islandshästar

T

Tyra4567

Jag undrar om det finns andra tävlingsgrenar än gångarterna. Finns trail och terräng kvar??? Dressyr vet jag ju att det finns. Sen undrar jag om man tävlar banhoppning och är över 18 om hästen får gå som stor häst. Eller får den inte tävla överhuvudtaget med äldre ryttare. skulle vara toppen om någon svarade på dessa frågor!!!
 
Sv: Tävlingsgrenar islandshästar

jag brukar tävla i trec- med min pålla... det är typ som fälttävlan, men det är origentering (idelatid i skogen med kontroller), gångarter (galopp o trav) och hindrebana (Ej hopphinder, utan hinder att komma förbi som tex pressening, sicksack mellan koner, ryggning osv.) det är jätte skoj =)
 
Sv: Tävlingsgrenar islandshästar

Om man bara tävlar hästen mot storhäst så får den det tror jag men man får inte tävla i ponnyklasser oxå samma år...

Jag har frågat innan och har fattat det som detta.... Men ej säker.
 
Sv: Tävlingsgrenar islandshästar

trec, trail, terräng.. tack så jättemycket!!! Känns som jag har sökt på halva nätet utan vettiga svar. Men i hur stor omfattning finns dessa tävlingar? I gemförelse med gångartstävlingar hur mycket finns det det tävlingar i trail,trec och terräng? Vart kan man få reda på var och när tävlingarna är?
 
Sv: Tävlingsgrenar islandshästar

På "vanliga" får du tävla din islandshäst med stora hästar om du är över 18 år. Är ryttaren under 18 år får man tävla med ponnyer, då krävs ett mätintyg som visar vilken kategori man ska tävla i, är islandhästen under 130cm, alltså B-ponny gäller dock 13 år i hoppning och 14 år i dressyr men en under 130 kan få tävla med c-ponnyer och då gäller 18 år. Islandhästen får tävla som både ponny och storhäst under samma år på klubbtävlingar (även på lokala, tror jag), på regionalnivå och över krävs licens och då löser man häst-eller ponnylicens och den begränsar då om islandshästen får tävla som ponny eller storhäst det året.
Har du fler frågor, fråga gärna eller kolla www.ridsport.se

/fd. dressyrponnytävlare, numera islandshästbiten
 
Sv: Tävlingsgrenar islandshästar

jag har bara tävlat trec i min lokala klubb, där har de en trec-tävling om året och kanske 5-6 gångartstävlingar. se det finns inte så många trec.... i vilket område i sverige bor du? lokalklubbarna brukar anonsera på sina hemsidor...
 
Sv: Tävlingsgrenar islandshästar

Jag bor i västra götalandsdistriktet (göteborg). Tack för alla fantastiska svar. Helt underbart och få veta. Jag har ridit vanliga hästar o ponnyer i 4år. Sen några månader sedan blev jag fodervärd på en Islandshäst. Jag funderar på att köpa ponny nästa år men vet inte om det blir en ponny eller islandshäst.. En vanlig ponny har ju på sätt och viss bättre förutsättningar att komma någonstans i tävlandet. Men islandshästar är ju helt underbara :love:
 
Sv: Tävlingsgrenar islandshästar

Tyra4567 skrev:
En vanlig ponny har ju på sätt och viss bättre förutsättningar att komma någonstans i tävlandet.

Det beror väl på vad du vill tävla i för diciplin!

/Malin (med ett stort antal placeringar i dressyr, banhoppning, fälttävlan och gångartsgrenar alla tagna på islandshäst.)
 
Sv: Tävlingsgrenar islandshästar

Förlåt, det är bara det när man rider vanlig häst så hör man så ofta att islandshästar inte klarar av någonting. Men jag kan hålla med om att om man vill tävla internationell hoppning så är kanske inte islandshästen första hands valet. Men egentligen förstår jag inte vad som skulle vara annorlunda med Islandshästen. Byggnaden på en islandshäst och en vanlig häst skiljer sej ju inte så särskilt mycket.. Men på vilken nivå tävlar du på med din Islandshäst? Tävlar du den som stor häst?
/Angelika
 
Sv: Tävlingsgrenar islandshästar

Min förra häst Freyr och jag tävlade i många år tillsammans. När jag tävlade hoppning, fälttävlan och dressyr med honom var jag under 18 så jag tävlade med/mot ponnys. Sedan har jag tävlat FIPO (islandshästarnas tävlingsreglemente) GL.1. som var terränghoppning max 80 cm. Det tävlade jag många år som junior och fyra gånger som senior.
Om du letar på detta forum på hoppning kommer du hitta massa trådar med bilder på folk som hoppar med islandshästar.

/Malin
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 349
Senast: zarmino
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 629
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp