Bukefalos 28 år!

Tävlingspackning

Miljon

Trådstartare
Hej!
Som de flesta nog gör packar jag mina saker i Ikea-kassar när jag ska åka och tävla. Brukar ha en för mina saker som stövlar, kavaj, hjälm, spö, extra kläder och såna saker, och en för hästens grejer som borstar, täcke, boots och sånt. Sedan så brukar sadeln och tränset ligga löst (har tyvärr inte sadelkammare i transporten) och kraftoderhinkar, vattendunk och sånt ligger också löst.
Det brukar alltid börja med att jag har världens koll, men i slutet av dagen/helgen ligger allt huller om buller och det är ingen ordning på nånting :o

Så jag tänkte därför fråga om ni har något tips på riktigt BRA sätt att packa? Som det är lättare att hålla ordning och hitta det man behöver direkt.
Är sadelskåp bra? Eller är det stor risk att det blir för trångt och stökigt i det så det ändå blir osmidigt? Jag har islandshäst, så sadeln tar ju mer plats än till exempel en hoppsadel.
Ni som kanske inte heller har sadelskåp, hur packar ni och vad tycker ni är smart och fungerar bra?

Har kombi, hela baksätet tomt och bara en häst i transporten oftast, så plats finns ju utan problem. Det gäller bara att komma på hur det ska packas bäst :)
 
Jag packar allt utom sadeln (och foder) i en hockeytrunk. Den blir tung som ett as men allt får plats :D Jag vet vad jag tagit med mig och så länge jag bara ser till att hålla allt i väskan så försvinner inget och jag vet vara allt finns. Mina egna kläder, pengar, hästpass och annat viktigt packar jag i en axelremsväska som jag har i bilen och skjortorna hänger på galgar. Om jag övernattar har jag en större väska till mig själv.

Även om jag oftast har egen bil till tävlingar händer det att jag plockar upp någon efter vägen så därför packar jag i väskor ändå, så att vi håller reda på vad som är vems. Sadelskåp är uteslutet dels på grund av att den andra spiltan i transporten ofta är upptagen och för att jag har westernsadel och jag inte hittat något skåp en sådan ryms i.
 
Har sadelkammare och garderob. Hänger allt från höpåsar till sadel och övrig utrustning i sadelkammaren . Hjälm kavaj osv i garderoben. Endast passen i bilen. Gillar ordning och reda. Folk som inte kan hålla ordning på sina saker brukar inte ha ordning på något (grov generalisering) :angel:;):p:D
 
Har inte heller något sadelskåp i släpet, men klagar inte för det. Bagagen i bilen funkar bra det med. Behöver jag byta om, ja då gör ja det inne i släpet med hästen som sällskap :)

Jag har en såndär sadelvagn från hööks, Där får jag plats med en hel del såsom, sadel med tillbehör. tränset och brösten hänger jag över sadeln. i vagnen lägger jag stövlar, skydd/boots, borstar, hjälm och annat smått.
En 20 liters hink med en 10 liters dunk vatten,
En höpåse med hö för att fylla på under dagen.
Kläder lägger jag i baksätet på bilen.
 
Jag har sadeln på en sadelbock, träns i en tränsväska, stövlar i en stövel väska och kavajen i en kavaj väska.
Sen så har jag en trälåda för skydd, hjälm, flugsprej, nummerlappar, borstar, handskar och tävlings mapp.
för en 2 dagars tävling så hade foder och täcke/ paddar osv fått vara i ikea påsar i baksätet och hö och vatten hade fått åka i släpet.
 
@Cilva Blir det inte rörigt i hockeytrunken? Det är det jag tycker blir så jobbigt med en ikeakasse, att det är för mycket utrymme som inte är avdelat så allt bara ramlar omkring.

@Mimsan_ Åh vad skönt med sadelkammare och garderob! Det skulle jag också vilja ha. Funderar på att skaffa sadelskåp iallafall, det känns som det skulle underlätta mitt liv betydligt. Iallafall på tävling :D

@Rugge Sadelvagnen från hööks, menar du den som ser ut typ som en liten bur? En sån har jag också, men har hundbur i bilen så den får inte plats längre :( Jag brukar också byta om i transporten, oftast är det inga problem. En varm tävlingsdag så hade jag bakluckan öppen, och tänkte liksom inte på det när jag skulle byta om (hur dum är man inte?!) så där stod jag i all prakt i fula gamla urtvättade trosor och en minst lika ful bh, öppet för allmän beskådan :o Det var en brant backe bakom, och ovanför backen gick vägen till tävlingsbanan. Där tänkte jag verkligen till :laugh:

@Buck Låter som att du har ordning och reda!
Får man plats med något annat än bara just tränset i en tränsväska?
 
@Miljon Haha. Det vill jju till att man stänger vid behov :P
Jag har också hundbur, men de lyfter jag ut är jag ska på tävling. Hundarna ska ju ändå inte åka med.
 
hööks sadelhängare tycker jag är onödigt stor och klumpig, men en sadelbock i stil med den jag har får nog plats bredvid/ i hundburen :),
Hemma snickrad och är så att dressyrsadeln nästan tar i golvet då den hänger på :p så är inte så stor, men är perfekt att ha i bilen och som uppsittnings pall ^_^.
Står stadigt också ( klarar inte några hårnåls kurvor men sånna gör man ändå inte med transporten på släp ;). Får plats med 2 sadlar om man låter den ena överlappar den andra och är lagom lätt för att ta bock, schabrak, sadel och gjord ut och in i bilen samtidigt.
Brukar lyfta ut hela bocken då man står trångt på tävling och inte vill dra med sig hästen mellan bilarna :).
 
sadelbocken jag har får nog plats bredvid/ i hundburen :),
Hemma snickrad och är så att dressyrsadeln nästan tar i golvet då den hänger på :p så är inte så stor, men är perfekt att ha i bilen och som uppsittnings pall ^_^.
Står stadigt också ( klarar inte några hårnåls kurvor men sånna gör man ändå inte med transporten på släp ;). Får plats med 2 sadlar om man låter den ena överlappar den andra och är lagom lätt för att ta bock, schabrak, sadel och gjord ut och in i bilen samtidigt.
Brukar lyfta ut hela bocken då man står trångt på tävling och inte vill dra med sig hästen mellan bilarna :).

Vilken jättesmart sadelbock! Har du snickrat ihop den? Var det svårt?
 
@Miljon Nog kan det bli lite rörigt men jag brukar dela av innehållet med padden/rna så att eventuella filtar ligger på ena sidan om den och så brukar jag ställa vattenhinken med borstarna i en kortsida och så hjälm på andra sidan. Om jag kommer ihåg att jag har en tränsväska har jag tränsen i den vilket också underlättar ordning. Det jag tycker är bäst med hockeytrunken är att allt faktiskt går att få ner i den, då riskerar jag inte att få med mig någon annans saker hem eller tvärt om :D
 
Bild på sadelbocken och tävlings lådan :).
Tycker att lådan är väldigt mycket smidigare än ikea kasse eller hink som jag haft innan :). Får plats med hela terräng skydds uppsättningen, hjälm, grimmskaft, flugsprey, nr lappar, borstar, handskar, luva och allt annat som man vill ha med för säkerhets skull :p. Och ändå tar lådan mindre plats än ikea kassen :rofl:. Och allt förutom hjälmen och skydden ligger alltid i lådan så man inte behöver packa i och ur allt hela tiden.
 
Ska jag iväg flera dagar så har jag tävlingsskåpet packat med sadel/sadlar, träns, skydd, borstar osv och sen har jag en soptunna på hjul som jag har täcken, foder, hinkar etc i. Mycket praktiskt.

Ska jag bara på endagstävling så har jag en stor typ Ikeakasse och sadeln i bakluckan på bilen, orkar inte krångla med skåp då.
 

Liknande trådar

Utrustning Har inget sadelskåp och har helt ärligt inte hittat något snyggt eller praktiskt. Just nu så hamnar sadeln i baksätet, en påse med mina...
Svar
13
· Visningar
1 017
Senast: 95johsv
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 305
Senast: Karamello30
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 299
Senast: Habina
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp