Bukefalos 28 år!

Tävlingstråd för Maj

Sv: Tävlingstråd för Maj

KL

Var på tävling idag och red LA:1. Hästen har varit lite tråkig både på träning och tävling och rest sig massa men idag kändes det ganska bra :)
Red ihop 61.316% och kom fyra. Några grova missar drog ner och sen att det var stekande sol trots att klockan var nästan 5 gjorde sitt. Men känns bra att det gick bra och att hästen skötte sig :D
Bara att fortsätta träna så släpper det väl!
 
Sv: Tävlingstråd för Maj

*kl*

Tävlade en kompis häst i lördags, en LB:2. Tredje gången jag red honom och hästen har inte tävlat någon annanstans än hemma på 4 år då han är så tricky att lasta. Han skötte sig exemplariskt ridmässigt. Vi hade 4 missar som var helt mitt fel, trav i mellanskritten, galoppinslag i en hörnpassering plus att han backade i 2 halter. Fick 4 på alla de momenten men resten gick så pass bra att vi skrapade ihop 61.33% och hamnade precis i mitten tror jag.
Fick en 8a på en galoppvolt och det var jag väldigt nöjd med. Det var himla kul att tävla igen.
 
Sv: Tävlingstråd för Maj

Delvis kl, såg dig i startlistan och undrade varför du inte red din egen! Kul ändå!

Jag skulle ha tävlat idag på Fågelbro men dom ställde in i veckan, så jag efteranmälde oss till en LA:3 på Lejondal igår i stället. Kändes skit på framridningen då det var så tungt på banan, han tycker inte om det och vi blev mest sura på varann, fick verkligen bita mig i läppen! Haha

Väl inne på banan kom all energin fram som han inte kunde ge mig på framridningen så där fick jag nästan dämpa lite, det är jag inte van vid! ;) Men, efter första halten händer det som INTE får hända; min plastrong går upp! Hade den flaxande på axeln hela traven och kunde inte koncentrera mig alls! Bestämde mig före skritten att göra något åt saken, så jag tog en frivillig -2, frågade domaren om jag fick ta av den, slängde den till kompisen på läktaren och fortsatte sen, skönt att slippa oroa mig för att sabba hela ritten. Red sist i klassen så gick direkt för att hämta mitt protokoll, hade ingen aning om vad vi presterat, kunde ju bara tänka på min dumma, gamla plastrong! Fick 71,61% och kom tvåa, EN poäng från ettan, så hade jag bara bitit ihop och tryckt ner den i kavajen så hade vi vunnit!!! Behöver jag säga att jag är arg på mig själv?? Men ändå otroligt nöjd med ritten, nu när jag kommer ihåg den...haha fina poäng också! 3 st 6or annars bara 7 och 8, tre 8or på allmänt. ny plastrong ska köpas i veckan iaf, har haft den i 14 år så kardborren är ju därefter...
 
Sv: Tävlingstråd för Maj

Kul att det gick så bra men surt med plastrongen. Köp en med knappar baktill :D

Min egna är inte helt klar för tävlingen ännu efter en helvetes vår med kolik= besök på Ultuna och mius 50kg och sen uttändja ligament i båda patellorna med endast raktfram ridning och styrketräning i 2 mån på det.
Hon är i full gång nu men formen är inte riktigt tävlinsgmässig ännu. Siktar på 6 juni på Sollentuna. Skönt att ha en reservhäst dock så jag iallafall kan komma ut.
 
Sv: Tävlingstråd för Maj

Har varit och köpt ny nu, dom hade ingen med knappar! Annars hade jag lätt kört på det! ;) Skämde bort mig lite också med en tjusig plastrongnål (Som en krans med massa bling på!) och nya vita handskar också då kardborren på dom är ungefär lika "bra"...hihi

Usch va jobbigt, har ni klurat ut någon anledning till koliken? Men bra att du själv håller igång med tävlandet så ni är redo sen!
 
Sv: Tävlingstråd för Maj

Tack!! :D Vet inte, vi har ju div II-final nu på söndag, sen ska jag till Botkyrka 9 juni, sen är det faktiskt slut på denna termin!
 
Sv: Tävlingstråd för Maj

KL

En LA:1 med 6-åringen. Jättefint travprogram - men sen kom galoppen :angel: Nollor förvända (med koff. 2) 3: or på två fattningar (fel galopp...) 3:a mellangalopp (haha högt bedömt må jag säga!) etc...

55% haha!!! :D Äh.. han är bäst ändå!

http://www.videofy.me/v/519789

Jag måste säga att jag beundrar dig. Tycker du är både modig och ödmjuk som vågar bjussa på både med och motgångar! Tror att det är många som behöver se och höra att allt inte alltid går som på räls, fast man är duktig som du :bow:
 
Sv: Tävlingstråd för Maj

Tack!! :D Vet inte, vi har ju div II-final nu på söndag, sen ska jag till Botkyrka 9 juni, sen är det faktiskt slut på denna termin!

Jag ska till Värmdö den 6e och sen Håbo, ev kommer jag till er men det beror dels på om jag kommer med och dels på om jag kan, ev jobbar jag.
 
Sv: Tävlingstråd för Maj

kl
Idag var det en msv C:1 och debut i Msv B:2 som stod på schemat.
efter en något tam Msv C så fick vi ihop 66.81% och en 3.e plats. Klart nöjd med 8.an på ridvägarna!

Sen i msv B kunde jag inte vara nöjdare med hästen. han gjorde precis de han skulle och satte bytena. I dagsläget kan han inte göra de bättre. Behöver slipa lite på mellan o ökade gångarterna.
Hade ingen tanke på vilka % vi skulle kunna få men fick iaf ihop drygt 63% som faktiskt räckte till seger i dagens klass.
Jättekul!
 
Sv: Tävlingstråd för Maj

Grattis till fina resultat! :)

Själv har jag varit i Svenljunga och startat en msvc1 och red ihop 62,3%. Tyckte att hon blev spänd när hon kom in, syns kanske inte så mycket på filmen. Måste jobba mer på skolorna bla. Men man får ju ändå vara nöjd med godkänd ritt plus att vi höjde oss med 2% från förra tävlingen.
 
Sv: Tävlingstråd för Maj

kl
Idag var det en msv C:1 och debut i Msv B:2 som stod på schemat.
efter en något tam Msv C så fick vi ihop 66.81% och en 3.e plats. Klart nöjd med 8.an på ridvägarna!

Sen i msv B kunde jag inte vara nöjdare med hästen. han gjorde precis de han skulle och satte bytena. I dagsläget kan han inte göra de bättre. Behöver slipa lite på mellan o ökade gångarterna.
Hade ingen tanke på vilka % vi skulle kunna få men fick iaf ihop drygt 63% som faktiskt räckte till seger i dagens klass.
Jättekul!

Är det din fina gula ponny du ridit? Har för mig att du har flera hästar:o.
 
Sv: Tävlingstråd för Maj

Fasiken va roligt!! Sjukt bra jobbat!!

kl

Har faktiskt tävlat jag med :) Har haft en liten paus på tävlingsfronten sedan min häst lade sig ner och fastnade i släpet på väg till förra tävlingen :( Hon klarade sig med bara skrubbsår som tur är, men vi är inte riktigt på G ännu. Min svarta dam funkar inte så bra utomhus, och projekthästen är inte riktigt redo ännu, så jag fick låna en stallkompis hopphäst. Jag har ridit hästen 2ggr innan gårdagens tävling, och hästen har inte tävlat dressyr merän ett par gånger i sitt liv och senast 2009, så jag hade verkligen inga förhoppnigar.

Blev lite missar, men hade inte förväntat mig något annat, det var mest småsaker som hade gått att jobba bort om man ridit hästen mer, tex att hon blev lite ivrig i mellangaloppen och slog sig fri, något taktfel osv. Var ändå nöjd med när jag red av banan. Visade sig att vi lyckats rida till oss en sjätteplacering! Blev sjukt förvånad, och glad såklart!

En klar bonus var att hela stallet följde med för att beskåda spektaklet, så vi hade en hästskötare/bullmamma/packåsna, en kameraman, hästägaren tillika chaffören och dessutom hejarklack! En riktigt härlig dag i solen med god stämning och fantastiska stallkompisar! :love:

Bjuder på en bild på hästägaren (i gräsligt ful vinst-keps), hoppehästen som undrar när tävlingen ska börja egentligen och var alla hinder är, och jag, glad som en sol och lite lätt i chock :D Vi vann även ett USB-minne från sparbanken (som ni kan se på bilden:P) sjukt fina hederspriser ;)

ny-bild_205252119.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingstråd för Maj

Tack så mkt alla.
Ja det var den fina lilla Gula rackaren som fick gå dressyr.
Den andra hästen hoppar bara, möjligtvis att han får gå nån lokal dressyr så småningom men han gör sig bättre på en hoppbana ;)
 
Sv: Tävlingstråd för Maj

Gud vad roligt med en så bra debut, grattis!

KL
Jag var också i Svenljunga precis som settis och tävlade i Div I. Red LA:4 och MSVC:1. LA:4 innehöll två stora missar med bla avbruten förvänd (han trodde vi skulle göra enkelt byte). Sådär känsla kändes som att vi aldrig hittade ON-knappen. Det blev ändå 68% så jag är mycket nöjd. Blev 5:a men bara 3 placerade. I MSVC var känslan betydligt bättre men det saknades en del power. Han hade inte riktigt trycket i ökningarna som han brukar ha. Kan det bero på allt gräs han ätit i veckan tro :D Missade givetvis ryggningen så en felridning och resultatet 67% vilket resulterade i en 3:e placering. Väldigt kul :laugh: Vi vann även med laget så det var en lyckad tävlingsdag!
 
Sv: Tävlingstråd för Maj

Va duktigt! :bump:


*kl*
Var i Ringsjön och tävlade förra helgen i en MsvA:1, och efter förra tävlingens problem med örat så gick vi in helt kravlös för att helt enkelt bara leka oss igenom utan krav, utan att spänna bågen.
Och kul hade vi! Lekte runt och Forsythia var så glad - satsade bla allt i galoppökningen :D tjoho!! Trots att vi tog det så soft rakt igenom så fick vi hela 66,783% och en 4e placering :bump:. Båda parter mkt nöjda!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
360
Senast: movi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
622
Senast: Lady_S
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
558
Senast: shebeen
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 483
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp