Sv: Taggtråd

*KL*

Jag tycker det är kanon att taggtråd förbjuds!

MEN!

Varför förbjuds inte alla typer av tråd/band istället och ställ kravet på hästägare/gårdsägare att det skall finnas trästaket/stålstaket?

Kostnads fråga?

Ja men det bryr sig inte hästen om...

Band som spänts rätt ska gå av och är bättre än tex vissa typer av ståklstaket som kan rulla ihop sig så hästen kan trassla in sig.

Dessutom syns stålstaket väldigt dåligt.

Vad tycker ni om nya lagen angående taggtråd?

Våra shettisar är uppväxta på taggtråd och har aldrig skadat sig. De går i en STOR hage, så om om de börjar skena så hinner de sakta ned o stanna innan de kommer till staketet.
När de går på el kryper de bara under (väldigt tjock man o på vintern e pälsen likadan), åtminstone den äldsta av dem. :crazy:

Den är bra! Inga djur oavsett skall behöva vara inhängnade med taggtråd! Det finns ju en uppsjö av trådar och band så varför värna om något så dumt som taggtråd!?

Kicki :laugh:

*KL*

Jag tycker det är kanon att taggtråd förbjuds!

MEN!

Varför förbjuds inte alla typer av tråd/band istället och ställ kravet på hästägare/gårdsägare att det skall finnas trästaket/stålstaket?

Kostnads fråga?

Ja men det bryr sig inte hästen om...

Är ju orimligt att stänga med tä eller metallstaket, väldigt dyrt och väldigt opraktiskt. Och ska man hårddra det så kan ju även en bräda gå av och tränga in i ett ben. någonstans måste man ju rimligen dra gränsen och ska man kunna ha fungarande beten och hagar, varesig det är hästar eller nötkteatur, så kan man inte ha trä och metall.

Håller med.

Taggtråd är det bra att bli av med, men att kräva trästaket är ju bara korkat. Jag har sett flera trästaketskador tom några som lett till avlivning. Självklart har jag sett elsnöreskador också, men är det korrekt spänd ska den gå av.

Kanske det vore vettigare med en "så sätter man upp elstaket"-kurs?? Ser så mycket dåliga elstaket och även halvhängande elsnören utan el där hästar går.. *Suck*..

/Lavinia, som lykligtvis aldrig sett taggtrådsskada på häst.

Är ju orimligt att stänga med tä eller metallstaket, väldigt dyrt och väldigt opraktiskt. Och ska man hårddra det så kan ju även en bräda gå av och tränga in i ett ben. någonstans måste man ju rimligen dra gränsen och ska man kunna ha fungarande beten och hagar, varesig det är hästar eller nötkteatur, så kan man inte ha trä och metall.

Precis.

Metallstaket, menar du då tråd eller järnrör? Inget av dom är bra.
Ville bara tillägga att jag har bekanta vars hästar sparkat sönder ben i båge hov och själva benet på järnrörsstaket så de är uteslutna för min del.

Förrutom att jag tycker det är bra med denna lag för hästarnas skull så finns det en annan aspekt på det också. De vilda djuren, hjortar och annat som rör sig runt omkring oss.

I ett stall jag hade pållen i för några år sedan så hade vi eltråd men en bit utanför på den ena sidan fanns det en sträcka med gammal taggtråd kvar.

En morgon när vi kom dit hörde vi ett fruktansvärt kvidande - det var en hjort som fastnat och i vild panik hade den slitit sig hit och dit. Den var totalt invirad och uppskuren överrall, ingen trevlig syn. :eek: :cry:

Så jag tycker definitivt det ska bort.

Tänkte på järnrör. Ståltråd fungerar bra om den är strömförande, då inbrujder inte staketet att klia sig mot t.ex. Sedan är det väldigt viktigt att man har rätt typ av isolatorer om man har järntråd samt att tråden spänns korrekt.

Tråkigt att pållarna skadade sig så svårt! :(

Håller med.

Taggtråd är det bra att bli av med, men att kräva trästaket är ju bara korkat. Jag har sett flera trästaketskador tom några som lett till avlivning. Självklart har jag sett elsnöreskador också, men är det korrekt spänd ska den gå av.

Kanske det vore vettigare med en "så sätter man upp elstaket"-kurs?? Ser så mycket dåliga elstaket och även halvhängande elsnören utan el där hästar går.. *Suck*..

/Lavinia, som lykligtvis aldrig sett taggtrådsskada på häst.

Jag har tyvärr bevittnat en taggtrådsskada på en häst, helt klart en upplevelse jag kunnat vara utan! :cry:

Håller med om att många borde gå en kurs så de kunde stänga ordentligt, man ser många bedrövligheter ibland.

Ja det var väldigt tråkigt. Det var några år sen nu, en ridskola upp i norr hade järnhagar (endast).
Hästen fick om jag inte minns helt fel en spricka/skada i strålbenet eller nått liknande (skador är Inte min starka grej, tack och lov!). Den andra (inte på samma ställe) fick en skada på benet.

Ståltråd kan vara bra som komplement men är svårt för hästarna att se om staketet består av endast ståltråd.
Sen får man se till att köpa den variant som inte rullar ihop sig om den faller på backen (finns speciella), annars finns alltid risken att hästen trasslar in sig.

Att taggtråden förbjuds är gudaskänkt!!:bow:

Har sett en taggtrådsskada över bringan och det var det det ruggiggaste jag någonsin sett. Besktivningen kan väl vara som så att det var slaffs och slämmsor som hängde där.

Grattis till att dina shettisar verkar vara byggda av pansar och dessutom läskunniga så de har läst samma bok som du om att stanna efter 400m.

Sarkasm åt sido TS så har du nog bara haft en ängel i hagen och tacka en högre makt för den och ta bort tråden. Det finns ju en annledning till lagen.

God sommar// Voff

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 990
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 772
Senast: Reville
·
Anläggning Nu håller jag på att bli helt galen! Jag har aldrig haft detta problem förut då jag har ganska fogliga hästar som gärna stannar innanför...
Svar
12
· Visningar
1 710
Senast: Amha
·
Ridning Har en frieser på foder som jag har på foder för att hon är hastigt inriden o inkörd i holland o har därefter varit avelsto. När ägarna...
Svar
14
· Visningar
3 326
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka