Sv: Taggtråd

Vill INTE göra reklam för en tidning elr så, men ni som har ATL, kolla på sidan 22 på insändaren längst ned, hittade en till som inte gillar nya lagen! :idea:

Det var redan vid årskiftet 2005-06 som taggtrådsförbudet kom, de som använt taggtråd har haft lång tid på sig att byta ut stänglsen.
http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2447

Jag ser ingen orsak alls att använda taggtråd, riskerna för rispskador är höga och om hästen fastnar i tråden kan den slita sönder sig totalt. En helt onödig risk dessutom då det är enkelt att dra eltråd istället.

Här är en länk om farliga stängsel, här finns också en bild på en häst som skadats av taggtråd.
http://www.gilo.se/farliga.htm

Men elstrådskador visade sig på bilen vara värre! De skärt sig, taggtråd kan sluta sönder skinnet jag vet, men eltråd kan skära halsen av hästar!! :(

Ja fy! :crazy:
Gäller lagen alla djur eller bara hästar?
Hoppas det är alla:crazy:

TS: Jag hoppas du inte är seriös med den här tråden,
om du är det så hoppas jag verkligen att ni bytt stängsel åt hästarna och fått bort all taggtråd.

Det gäller bara hästar. T ex kossor har så grovt skinn så för högst en rispa (har kossor hemma så den största skadan har vart en liten rispa på mulen/nosen)

Själv skulle jag inte våga släppa in mina hästar i en hage omgärdad av taggtråd. Mkt pga de skador jag sett orsakade av den sortens stängsling. Fårstängsel är också bedrövligt, det händer en del med det också :(
Har förstås haft häst på taggtråd en gång i världen för 25 år sedan, inget hände som väl var.:)

Bit ihop och gör som lagen säger.
Lagen är till för att skydda djuren, ibland rent uppenbart från sina ägare. :crazy:

/V

kl

Vi har också kor hemma, men min pappa skulle nog aldrig få för sig att ha taggtråd..

Som ngn sa, trasslar kor in sig så skadar det nog ändå.

Vet ej men jag tror inte det är många bönder idag som har taggtråd.
Man kan ju hoppas att dom inte har det i alla fall.

Håller med om att det är lurigt med all gammal taggtråd som ligger så den knappt syns. Varför plockar markägarna inte bort sina gamla taggtrådsstängsel som förfallit för länge sedan. Farligt både för ryttare och vilda djur.

Jag tycker att den är bra. Det är ju en skade risk, och dessutom så ser det otrevligt ut.

Och jag har varit med om hästar som sprungit igenom staket trots att de gått i stora hagar. Så att det inte hänt än betyder inte att det inte kan hända. Vet en häst som fick hela senan sönderriven efter att ha sprungit igenom taggtrådstaket. Den hästen lever inte idag. Personligen så tycker jag inte att det är värt att riskera något sådant.

men herregud.. :mad:

har du inte läst vad folk har skrivit.
Jag berättade om min väns häst som fick hela hoven avsliten av taggtråd som fick avlivas på plats, en annan berättade om halva hoven som slets bort av taggtråd & även den fick avlivas.

hästar stannar inte efter 400 m.. jävla fantasier du har. ursäkta mig. men vakna upp.

Jag tycker att det är jättebra att taggtråd numera är olagligt. Skador orsakade av taggtråd är riktigt hemska.

Det kan så klart bli skador oavsett vilket staket man använder, om det är dåligt underhållet/uppsatt. Trästaket kan hästar få stakningsskador av, spjut som går in i kroppen på dem. Dåligt spända elband/elrep kan hästar trassla in sig i. Spiralfjädergrindar kan hästarna fastna med svansen i och skena iväg i panik med grinden hängandes i svansen (hände en bekant till mig).

OM man hade taggtråd (på tiden då det fortfarande var tillåtet) så skulle ett bra taggtrådsstängsel vara ordentligt spänt. Jag har sett sådana välspända taggtrådsstängsel och det borde vara mer säkert än att ha slacka elband/elrep som fladdrar i vinden.

Oavsett vilken form av staket man använder, så gäller det att det är väl uppsatt och välspänt - i de fall man har trådar/band. :) Beträffande elrep/elband så är det ganska bra om man t ex var tredje stolpe virar elrepet/elbandet ett varv runt isolatorn så att det hålls spänt. Ifall ett djur spränger staketet, så går det också bara sönder på en kortare bit - hela hagens staket slackar inte.

Det som är också är illa med taggtråd, är när det ligger slängt i naturen någonstans och djur fastnar i det. Jag har själv ridit på en häst och råkat rida in i just en taggtrådshärva som dolts under gamla löv. Den hästen höll sig lugn turligt nog, så att jag kunde få bort taggtråden. :crazy: En bekant till mig fastnade med sin häst i taggtråd, och den hästen höll på att få panik, men vi lyckades lugna den i sista stund och få bort taggtråden. En av våra hästar fastnade i taggtråd i en hage där vi hade hästarna inkvarterade. Vi undrade just varför hästen inte kom när vi ropade på henne, så vi gick och letade. Hittade henne ståendes på ett ställe med taggtråd kring benen. :cry: Turligt nog hade hon hållt sig lugn och hade inga skador alls. Samma häst kom också in en annan gång med en taggtrådsbit hängandes i svansen. Vi trodde att vi hade sanerat hagen på all gammal taggråd och annat farligt, men taggtråden syns så dåligt när den börjat rosta...
Sedan har jag lyckats rida in i ståltrådshärva också - mitt ute i skogen - men även denna gång gick det bra.
Det finns gott om exempel på farliga situationer som man kan råka ut för, när det gäller taggtråd/ståltråd.

Det som är så illa med taggtråd/ståltråd är att de inte syns i naturen, om de ligger och skräpar. Det tar många, många år innan de bryts ner och blir så sköra att de inte kan ställa till någon skada. Jag tycker att det är bra med taggtrådsförbud till häst, men det borde även gälla för andra djur kanske?

det med skadorna är helt rätt alla staket är farliga, en av mina kompisar hade en häst som fastnade i eltråden runt en av bena hon självdog på grund av hon surrade repet fast och el pulsarna som kom HELA tiden... :crazy:

delvis kl.
Det med taggtråd i naturen är ju inte många av nuvarande djurägares fel igentligen utan tidigare ägare har haft taggtrådsstängsel (kor oftast) men har fått slutat på grund av ekonmin för att konsumenterna inte betalar tillräkligt för de är så snåla och då måste de sälja gården då stannar ju all taggtråd kvar och sen kommer den nya ägaren och kanke använder staket men ha måste också sluta på grund av ekonomin men han säljer inte gården utan har kvar den och låter den förfalla och då rostar taggtråden i tron på bättre tider hos bonden, och det hela slutar med taggtråd i naturen. Så istället för att gnälla hela tiden gör en insats och plocka upp taggtråden istället för anmäla och gnälla...

Jag är INTE för taggtråd men många tänker inte på orsaken, vilket man måste i ALLA sammanhang...

men herregud.. :mad:

har du inte läst vad folk har skrivit.
Jag berättade om min väns häst som fick hela hoven avsliten av taggtråd som fick avlivas på plats, en annan berättade om halva hoven som slets bort av taggtråd & även den fick avlivas.

hästar stannar inte efter 400 m.. jävla fantasier du har. ursäkta mig. men vakna upp.
Förhoppningsvis kommer hon att växa upp.
PL

Har läst att hästar stannar efter ca 400 meter

Det finns ingen maxgräns för hur långt en häst springer om den blir rädd...

Att det skulle bli samma skador av elrep ställer jag mig väldigt frågande till, länken i tråden visar bla en häst som har fått halsen avskuren, innan det händer så går de flesta elrep av...
Visst kan det bli skador om hästen fastnar i elrep, men långt ifrån samma som på taggtråd.

Det gäller bara hästar. T ex kossor har så grovt skinn så för högst en rispa (har kossor hemma så den största skadan har vart en liten rispa på mulen/nosen)
Inte sant. Kor kan om de har hög hastighet få skador dom med.
Däremot har de tjockare skinn, ja, men kan som sagt fortfarande få ordenliga skador av taggtråd.

Har ni problem med att shettisarna smiter, köp polar-band. Tjocka band där det finns både pluss och minus i samma band (måste sättas upp noggrant så pluss är pluss och minus är minus vid alla skarvar och vid början/slut.

kl

Sen dom små kalvarna testar ju alltid att springa igenom. Usch, vill inte ens tänka på hur många kalvar som dog/skadades förr när det var vanligare med taggtråd...:crazy:

Men elstrådskador visade sig på bilen vara värre! De skärt sig, taggtråd kan sluta sönder skinnet jag vet, men eltråd kan skära halsen av hästar!! :(

Nu kanske de bara var "lindriga" taggtrådsskador på bilderna, vet hästar som förblött, fått benen avslitna av just taggtråd.
El tråd kan vara mkt farligt också. med allvarliga skador som följd. men varför ens tänka tanken att använda farliga stängsel som just taggtråd? ja förstår inte?!
när de finns mkt bättre alternativ, som ex el band ett välspänt elband, sprätter av när hästen springer in i den. då syftar jag på den smalare varianten. el smalt järntråd, samma där den sprätter av om den spänns väl. samt virar dem i skarvar vid flera ställen. ett staket ska alltid vara välspänt. vill man vara ännu säkrare. så skarvar man ihop stängslet på flera ställen med att inte knyta ihop dem, utan lägger dem omlott på varann o virar en tunn järntråd runt skarven, strömmen leder. och tråden går garanterat av vid högre tryck så som när hästen rullar fast el springer igenom.

så tack o lov att taggtråd är förbjudet! :bow:

inga skadade hästar på staket här...!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 989
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 772
Senast: Reville
·
Anläggning Nu håller jag på att bli helt galen! Jag har aldrig haft detta problem förut då jag har ganska fogliga hästar som gärna stannar innanför...
Svar
12
· Visningar
1 710
Senast: Amha
·
Ridning Har en frieser på foder som jag har på foder för att hon är hastigt inriden o inkörd i holland o har därefter varit avelsto. När ägarna...
Svar
14
· Visningar
3 326
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?