Bukefalos 28 år!

takhöjd i gamla stall

maiagull

Trådstartare
Om man har ett gammalt stall och inte har takhöjden enligt måttbestämmelserna, måste man bygga om då? Vi har funderat på att flytta hästarna till en gammal ladugård, men takhöjden är precis under minimått. Vad gäller??

/ :confused:
 
Om jag inte har fel för mig så är det ett befintligt häststall så kan du få ha hästar där. Skall du bygga nya boxar i befintlig byggnad så måste måtten följas! Nya regler från i år eller ngt liknande... Förr klarade man sig med att det var en gammal byggnad, men jag tror det är slut med det nu.
 
"I ett befintligt stall godtas mindre avvikelser från föreskrivna mått om
det är djurskyddsmässigt acceptabelt för det enskilda djuret och stallet
som helhet uppfyller kraven på god djurmiljö. Detsamma gäller vid ombyggnad
under förutsättning att planlösningen i stallet är god."
Hur många hästplatser är det fråga om?
PL
 
Måste taket höjas om man som jag tänker bygga om en spilta+gång till box! Har ca:220-230cm till tak, stallet är besiktat, och de tidigare ägarna har haft häst på 170 där. Vill inte låta någon stå i spilta och tänkte då göra om till box på 9kvm då det finns plats för det! Det är ju en positiv ändring för hästens del, men måste då taket ändras? Det är ju ändå sammma som om han stått i spilta!

Vad gäller i detta fall?

/Jenny
 
Så om man har en befintlig gammal ladugård som man vill restaurera om invändigt för att ha hästar där. Kan det godkännas då med mindre avvikelse i takhöjden? Elle är man tvungen att höjja taket. Det ligger idag på ca 210-220 cm. Kommer att vara halvblod i detta stall.
 
Det är nog en sådan ändring som kan "slinka igenom" utan att anmäla det... Jag hade inte bemödat mig att anmäla det!
 
Men det kommer en gubbe varje år och kollar mäter och har sig, så ingen springa blivit för stor o.s.v.
Vill då inte chansa och ändra för han är tydligen lite tjurig. Antar att det bästa är att ringa och kolla!

/Jenny
 
De smyger runt hos oss och kollar med! Vi har stort lantbruk och inackorderingsstall, så det finns mycket de brukar vara nyfikna på... ;)
 
Om det gäller fler än 4 hästar gäller förprövning o då är det länsstyrelsen som avgör om man kan acceptera en avvikelse. Vid upp till 4 hästar behövs ingen förprövning men det är lämpligt att kolla med kommunen vilken avvikelse de kan gå med på, annars kan det bli krångel i efterhand vid en ev besiktning.
PL
 
Även om takhöjden kanske funkar för hästarna rent rörelsemässigt så kan det behöva höjas för att luftomsättningen ska vara på en god nivå. Hästar andas ut väldigt mycket vatten under en natt och tillsammans med ammoniaken från urinen är det inte så kul för deras luftrör. Alla som någonsin haft en hosthäst kan nog hålla med om att det hade varit bättre med en god stallmiljö från början och slippa allt jobb med vattning av hö mm som krävs sedan. :crazy:
Lyfte själv mitt tak i nock (7 m) och tycker det är underbart att komma in i ett stall som inte stinker ammoniak på morgonen när man öppnar ;)
 
Hur kan en häst på 170 ha en takhöjd på 220-230 ?

Om manken är 170 då är ju huvudet över 2 m, det kan ju inte finnas utrymme för hästen att slå upp huvudet utan slå i taket. Jag fattar inte att detta stall kan vara godkännt för så stora hästar. Kravet på takhöjd är 2.75 m.

Anmoniaken måste ligga tät i de stall med så låg takhöjd.
 
Kravet på takhöjd är 2.75 m
Det är det väl inte alls. Jag har för mig att minimimått ät 2,2m men sen beroende på hästens mankhöjd. *har slarvat bort min lilla broschyr :o*
 
1,5 x mankhöjden stämmer och rekommendationen är 2 x mankhöjden( från "Att bygga häststall" av Michael Ventorp & Per Michanek)
Anledningen till att man vill ha högre i tak är att det är lättare att få ett bra stallklimat om man har större luftvolym.
Men visst är allting krångligare när man har ett gammalt stall. Även jag slog bort hela innertaket så att jag fick upp till nock just för att slippa krånglet med dålig ventilation och för att hästarna inte skall behöva slå i huvudet.
En häst på 1,75 har en räckvidd på 2,89 om den sträcker huvudet rakt upp alltså 1,65 x mankhöjd....
 
2 hästar blir det isåfall. Men vi kollar lite andra alternativ också. Enklast är ju att hyra in dom hos en granne vi har :).

Men "dock lägst 2,2 m" innebär alltså att alla som har hästar i gamla stall som ligger under det måste höja taket?
Wow, vilket drömläge för byggfirmorna :smirk:.
(som om inte hästägarna är nog fattiga innan...)
/ :)
 
När det gäller befintliga stall innebär det att kommunen kan ålägga ägaren att bygga om. Det beror sedan på allmänna stallmiljön o hur stor avvikelsen är hur kommunen ser på saken.
PL
 
Jag har ganska så låg takhöjd i mitt stall.
Och jag har ett papper på att det är godkänt.

Det blev godkänt av 2 orsaker.
1: Jag har bara Ponnyer i stallet (Isladshästar, en shettis och en Nordsvensk på 144cm).
2: På 5 boxar med en sammanlaggd yta på 48kvm så har jag stallgång på sammanlagt 34kvm, vilket gör att den sammanlaggda luftvolymen räcker.

Det skulle gå att klämma in en box till, men det vore inte lämpligt.
 
Tanken var räknad på 2 stora hästar och 1 eller 2 föl. Försäljnings föl alltså. Dom kommer ju inte att vara kvar så länge.

Med andra ord får jag ta ut någon på kommunen för att kolla och godkänna det.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har ett jobb att göra när det gäller taket på mitt stall. Det är en 100 år gammal byggnad och tegeltaket ligger ovanpå det gamla...
Svar
4
· Visningar
275
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 992
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 748
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp