Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

R

Rockypro

Undrar vad minimåttet för hur högt ett stall måste vara i tak är?
Finns det ngt minimått för hur stor en hage måste vara?
Skulle bli mycket glad över svar. :bow:

Sv: Takhöjd?

Praxis är 1.5 x mankhöjd, men MINST 2.20. Hage? Vet ej, men "Tillräckligt stor" är väl ett bra mått...

Är det sant att det bara måste vara 2.2 m?
*funderar*
Jag har hört att det måste vara 2.4!
Texten på Djurskyddsmyndighetens hemsida är alldeles för liten för att man ska kunna reda ut något där. :mad:

Minst 2.20 eller 1.5 x hästens mankhöjd är det, och då är det det måttet som blir högst av det som gäller. Alltså gäller 2,20 för en individ som är max 1,46 hög, sedan blir det högre.
Eftersom det inte finns någon lag som säger att hästar måste få utevistelse så finns det inga lagkrav på mått av hage.

J

jezzscar

Minst 2,20 stämmer, och 1,5 x mankhöjden. Har dock hört att det är nya eu- regler på gång, hörde nåt om 2,60 tror jag men är ej säker!
Jag gick en kurs i stallbygge innan vi satte igång, det var jättebra! Det finns en bok som heter "Att bygga häststall" eller nåt sånt, som är jättebra! Det är både byggare och hästfolk som har skrivit den. Sen kan man beställa en liten bok från Svensk Ridsport Förbundet som heter "Bygga för häst", den är också bra, alla mått samlade på ett ställe...
Lycka till!:smirk:

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5530 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Ekonomi&Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
1 286
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
1 680
Ekonomi&Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
1 240
Anläggning Skulle behöva utöka antalet boxar för stor häst med 3-4 st. Har ingen möjlighet just nu att bygga ett helt nytt stall och landar därför...
2
Svar
30
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridbyx-tips
  • Sto efter fölning

Omröstningar