Taktikröstning

Lejonelle

Trådstartare
.. vad tycker du om det? Nu uppmanas rödgröna att taktikrösta så att F! kommer in i riksdagen. Samtidigt uppmanas F! sympatisörer att taktikrösta rödgrönt för att få regeringsskifte och inte "kasta bort" sin röst. Förr har småpartierna inom alliansen räddats kvar i riksdagen med hjälp av taktikröstning mer än en gång.

Hur tänker du? Skulle du kunna tänka dig att rösta på ett annat parti än det du sympatiserar med av taktiska skäl? Finns det bortkastade röster? Hur viktiga är opinionsmätningarna för hur du ska rösta?
 
Jag har velat lite fram och tillbaka men nu när det står klart att endast Feministiskt Initiativs inträde i riksdagen kan förhindra att SD får vågmästarroll är valet enkelt. De behöver inte många fler röster för att komma över 4% nu och jag tror att många tänker som mig.
 
Nej jag taktikröstar inte.

Det enda positiva med att F! Skulle komma in i riksdagen skulle väl vara att de skulle tvingas bli ett seriöst parti. De kan ju knappast lägga ner sina röster i budgetomröstningen med motiveringen att det är så tråkigt och jobbigt med ekonomi

Och när de tvingas ta ordet finansiering i sin mun blir det nog en rätt rejäl självsanering av det där manifestet..
 
Jag har velat lite fram och tillbaka men nu när det står klart att endast Feministiskt Initiativs inträde i riksdagen kan förhindra att SD får vågmästarroll är valet enkelt. De behöver inte många fler röster för att komma över 4% nu och jag tror att många tänker som mig.

I opinionsundersökningarna ligger dom väl runt 1.5-2.5%?
 
Det enda positiva med att F! Skulle komma in i riksdagen skulle väl vara att de skulle tvingas bli ett seriöst parti. De kan ju knappast lägga ner sina röster i budgetomröstningen med motiveringen att det är så tråkigt och jobbigt med ekonomi

:rofl: Jag kan iofs se fler positiva saker, även om jag själv inte skulle rösta på dom.
 
Det finns tre partier som är tänkbara för mig. Därför skulle jag definitivt kunna tänka mig att "taktikrösta", även om det i detta fall kanske inte är rätt term.
 
Tveksamt om jag skulle kunna taktikrösta. Men i dagsläget ligger inget av de övriga jag skulle kunna överväga på gränsen, och jag skulle aldrig kunna lägga min röst på ett parti som jag inte delar värderingar med för att ett visst block skulle kunna vinna.
 
Undra förresten vad som händer om Gudrun Schyman blir invald i riksdagen. Gäller "lex Gudrun" fortfarande?

Ingen kan ju knappast ha räknat med att folk skulle välja in en person som sist det begav sig tvingades agera under ekonomiskt förmyndarskap av riksdagsförvaltningen.

Å andra sidan kanske F! tycker att det är den bästa lösningen. Då slipper de ju fundera på den tråkiga jobbiga ekonomin själva :p
 
Jag taktikröstade i riksdagsvalet. Röstade på ett mindre parit trots att jag egentligen tror på det större, men jag skulle aldrig under inga omständigheter rösta på Fi.
 
Jag tycker det blir för mycket taktik och snack om opinionsundersökningar. Det tar helt bort fokus från idéer och ideologi.

Mitt problem är förvisso också taktiskt. Skall jag rösta på ett sätt så att vänsterns politik som enligt mig är av ondo för landet får viss genomslagskraft?
 
Hej!

Det här valet har varit det svåraste hittills, eftersom jag absolut inte vill att vissa partier ska komma till makten, men en röst på något mindre parti inom samma "färg" ofelbart kommer leda till att sagda parti kommer få makten.

Den här uppdelningen i allians och "dom andra" känns bara så fel, det blir i praktiken bara två partier att rösta på, även om man lägger rösten på ett av de mindre.

Jag funderade ett tag på taktikröst, men hittade inget parti som passade tillräckligt bra. Nu röstade jag på ett helt annat parti istället och hoppas att fler får upp ögonen för det nästa val.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 274
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 430
Äldre Jag har sneglat lite på Svärdsjöträffen, men det är ju så himla långt bort! Annars hade jag gärna deltagit där, det låter jättemysigt...
Svar
13
· Visningar
727
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp