Taktikröstning

Bakom Björklund står socialliberalerna i Fp ganska starka. Det är de jag röstar på.

Jag hoppas att Birgitta Ohlsson eller Erik Ullenhag tar över som partiledare och knuffar ut ärkemoderaten Björklund.

Det skulle kunna modifiera det politiska landskapet ordentligt.

Jag håller på min röst tills någon av dem sitter på posten :sneaky: Men jag hoppas också att det blir verklighet. Helst Birgitta, men problemet där är att jag ser gärna henne i Europa där hon redan gör bra saker. Om jag inte får klona henne är Erik mitt nästa önskeval som partiledare för Fp i dagsläget.

Dock är prio ett för att nå dit att bryta blockpolitiken. Så länge den fungerar kommer de tyvärr att fortsätta i samma spår som de senaste 10 åren. Därmed kan jag idag inte rösta på vare sig Fp eller C. Det kostar för mycket längs vägen, även om det i framtiden skulle kunna nå fram dit jag vill med intern påverkan istället för utebliven röst (vilket jag som sagt har svårt att tro).
 
Jag håller på min röst tills någon av dem sitter på posten :sneaky: Men jag hoppas också att det blir verklighet. Helst Birgitta, men problemet där är att jag ser gärna henne i Europa där hon redan gör bra saker. Om jag inte får klona henne är Erik mitt nästa önskeval som partiledare för Fp i dagsläget.

Dock är prio ett för att nå dit att bryta blockpolitiken. Så länge den fungerar kommer de tyvärr att fortsätta i samma spår som de senaste 10 åren. Därmed kan jag idag inte rösta på vare sig Fp eller C. Det kostar för mycket längs vägen, även om det i framtiden skulle kunna nå fram dit jag vill med intern påverkan istället för utebliven röst (vilket jag som sagt har svårt att tro).

Ett rimligt resonemang även om jag valde annorlunda denna gång.

Jag tror dock att blockpolitiken är lite historia imorgon. Och då vill jag ha starkast möjliga socialliberala krafter.
 
Jag undrar också varifrån du fått att S skulle samarbeta med FP och C? Jag är inte den som lusläser alla politiska artiklar så måste ha missat när han uttryckt detta..

Man får ju lyssna lite till vad han inte säger också. Han har varit rätt tydlig med att inte binda upp sig med V som själva har gjort tydliga förfrågningar. Så vilka ska han annars regera tillsammans med? S och Mp räcker inte (inte heller med F!).
 
Jag ser inte M som ett naturligare samarbetspart till FP och C än S. 2006 var det definitivt så, eftersom det var den politiken Sverige behövde ur fällan. Idag gör jag inte samma bedömning.
 
Jag tror att det är att kasta sin röst i sjön att röst på F! .
Lägg den på miljöpartiet i stället där den kan göra nytta.

För egen del så är mina sympatier på annat håll men allt som hjälper mot SD är bra.
Dock kan inte Miljöpartiet räkna tillräckligt bra för min smak.
 
Har inte läst igenom tråden, har Reinfeldt sagt att om de förlorar så löses Alliansen upp?

Nej, däremot har alliansen sagt att om de blir mindre än de rödgröna kommer de även släppa fram en rödgrön minoritetsregering (likt de rödgröna 2010). Stefan Löfven däremot tänker inte göra så. Så ja upplagt för kaos om ingen får majoritet.
 
Jag taktikröstar inte.

Ot kanske, men jag tror att Centern kommer göra ett rekordval i år, Annie har varit otroligt bra i debatterna den sista veckan.
 
Jag taktikröstar inte.

Ot kanske, men jag tror att Centern kommer göra ett rekordval i år, Annie har varit otroligt bra i debatterna den sista veckan.
Ja, jag tycker hon ser ut att ha hämtat upp rejält senaste tiden, från att vara diskutabel som partiledare till att nu framstå som någon att räkna med även efter valet.
 
Jag tycker inget är klockrent och valde därför att taktikrösta till regeringen och med jobbet i tanke till landstinget och kommunen.
 
Skulle aldrig få för mig att taktikrösta! Det är min åsikt jag vill lägga min röst på, inte nån annans, tänk om alla skulle taktikrösta?! Eftersom jag inte håller på något parti så gör jag olika valkompasser och kollar vilka jag kommer närmast, dom fick det bli. Jag vet däremot vilka jag INTE vill se i riksdagen, F!, dom är ett skämt!
 
Jag valde in i det sista om jag skulle taktikerna eller inte, men tillslu kände jag att det viktigaste för mig var att rösta med hjärtat. Jag har flera partier jag gillar mycket och kan tänka mig att rösta på, men Fi kändes mest i hjärtat. Jag tror inte att de kommer in, men då har jag i allafall visat att jag vill ha jämställdhet högre upp på dagordningen. På ett sätt kan det väl ses som bortkastat, men jag tycker ändå att det känns bäst att rösta på det parti jag gillar mest.
 
Jag valde in i det sista om jag skulle taktikerna eller inte, men tillslu kände jag att det viktigaste för mig var att rösta med hjärtat. Jag har flera partier jag gillar mycket och kan tänka mig att rösta på, men Fi kändes mest i hjärtat. Jag tror inte att de kommer in, men då har jag i allafall visat att jag vill ha jämställdhet högre upp på dagordningen. På ett sätt kan det väl ses som bortkastat, men jag tycker ändå att det känns bäst att rösta på det parti jag gillar mest.

Jag håller inte med om att en röst är "bortkastad" bara för att de man röstar på kanske inte kommer över spärren! (eller ens bergsäkert inte kommer över spärren) Så länge man tror på sin egen röst är den väl för bövelen allt annat än bortkastad! Jag är så less på att man "måste" rösta på något av de större partierna bara för att... :rage:

Inte arg på dig nu, såklart! Jag tycker ju att du gjort helt rätt. :p
Jag är bara så omåttligt irriterad på "släng inte bort din röst"-pekpinnar. :down:
Nävisst, för med min absolut enda röst, mitt deltagande i vår demokrati, ska jag rösta på nåt annat än vad jag vill rösta på?! Skulle inte tro det. :cautious: :meh:

Bra gjort! :up:
 
Jag håller inte med om att en röst är "bortkastad" bara för att de man röstar på kanske inte kommer över spärren! (eller ens bergsäkert inte kommer över spärren) Så länge man tror på sin egen röst är den väl för bövelen allt annat än bortkastad! Jag är så less på att man "måste" rösta på något av de större partierna bara för att... :rage:

Inte arg på dig nu, såklart! Jag tycker ju att du gjort helt rätt. :p
Jag är bara så omåttligt irriterad på "släng inte bort din röst"-pekpinnar. :down:
Nävisst, för med min absolut enda röst, mitt deltagande i vår demokrati, ska jag rösta på nåt annat än vad jag vill rösta på?! Skulle inte tro det. :cautious: :meh:

Bra gjort! :up:

Nej precis, jag håller helt med! Känns väldigt deppigt att prata om att man kastat bort sin röst när man röstat på något man verkligen vill ska få bestämma.
 
Jag håller helt enkelt inte alls med. Att rösta på det parti man vill lägga sin röst på är inte bortkastat, oavsett vad resultatet blir.
Men det är inte det som jag skriver heller.
Läs igen och läs rätt.

Det är skillnad på att rösta på det parti som man sympatiserar med och att taktikrösta på ett annat för att gynna en allians.
I fallet för F! så har det blivit fördelar för partiet även om det inte kom in i riksdagen.
Det kommer t.ex. att få partistöd nu.
Så om man gillar F! på riktigt så är det naturligtvis inte bortkastat.
Men om det var S man gillade på riktigt så är det totalt bortkastat.
 
Men det är inte det som jag skriver heller.
Läs igen och läs rätt.

Det är skillnad på att rösta på det parti som man sympatiserar med och att taktikrösta på ett annat för att gynna en allians.
I fallet för F! så har det blivit fördelar för partiet även om det inte kom in i riksdagen.
Det kommer t.ex. att få partistöd nu.
Så om man gillar F! på riktigt så är det naturligtvis inte bortkastat.
Men om det var S man gillade på riktigt så är det totalt bortkastat.

Men eftersom @julgrisen just ville rösta på F! så var det ju just det vi diskuterade - att en röst på det parti man vill rösta på inte är bortkastad, oavsett hur resultatet blir.
 
Nej, tråden diskuterar taktikröstning.


Det är ingen som har påstått det.
Så det behöver inte diskuteras.

Då tror jag du ska läsa igen istället. Inlägget jag svarade på angående bortkastade röster handlade om just att rösta efter hjärtat även om rösten kan anses "bortkastad", jag skrev att jag inte alls tyckte det var så, och på det svarar du "jo". Ja, tråden diskuterar taktikröstning, men inlägget du citerat och svarat på diskuterar att röster inte är bortkastade om man röstar på det parti man vill rösta på.
 

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 279
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 430
Äldre Jag har sneglat lite på Svärdsjöträffen, men det är ju så himla långt bort! Annars hade jag gärna deltagit där, det låter jättemysigt...
Svar
13
· Visningar
727
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp