Bukefalos 28 år!

Tala om för någon att hen är tjock.

Så tråkigt att folk påstår att det är fetthat, hat är ett ganska starkt ord. Tror väldigt få faktiskt har ett fetthat. Fördomar kanske många har men hat mot feta tror jag knappast. Bättre att ändra till något annat mer passande ord, folk är sällan hatiska på det sättet så att så många har ett fetthat tror faktiskt inte jag.
 
Så tråkigt att folk påstår att det är fetthat, hat är ett ganska starkt ord. Tror väldigt få faktiskt har ett fetthat. Fördomar kanske många har men hat mot feta tror jag knappast. Bättre att ändra till något annat mer passande ord, folk är sällan hatiska på det sättet så att så många har ett fetthat tror faktiskt inte jag.

Du tror alltså att vi som blir utsatta hittar på? Att vi inbillar oss?
 
Så tråkigt att folk påstår att det är fetthat, hat är ett ganska starkt ord. Tror väldigt få faktiskt har ett fetthat. Fördomar kanske många har men hat mot feta tror jag knappast. Bättre att ändra till något annat mer passande ord, folk är sällan hatiska på det sättet så att så många har ett fetthat tror faktiskt inte jag.

Bättre att du lyssnar på fetas upplevelse (och faktiskt fakta, som finns över hur feta diskrimineras i samhället) än att hänga upp dig på om hat, förakt eller fördom är det bäst beskrivande ordet. Fy fan för hur du håller på i den här tråden.
 
Bättre att du lyssnar på fetas upplevelse (och faktiskt fakta, som finns över hur feta diskrimineras i samhället) än att hänga upp dig på om hat, förakt eller fördom är det bäst beskrivande ordet. Fy fan för hur du håller på i den här tråden.
Och det är även bra om feta lyssnar på andra också. Alla som inte håller med feta har ju fel uppenbarligen, iallafall i denna tråden. Inte inom något annat område är vissa så extrema med att det bara är på ett sätt som i diskussioner med vissa feta. Denna hysteriska trohet att alla hatar feta, alla skrattar och är emot dom och dom har det svårast i samhället och ingen eller något kan ens jämföras med hur jobbigt feta har det.

Inga feta jag känner håller med om det som många i denna tråden påstår. Alla feta känner sig inte utsatta eller uttittade eller dömda av samhället. Men jag antar att det nu kommer påstås att dom feta jag känner bara undanhåller sådant för mig och visst känner sig utsatta för detta fetthat.

Alla människor har svårigheter, dom flesta bryr sig inte om ifall en fet köper en påse chips. Jag har också känt obehag och bli utstirrad när jag köpt onyttiga grejer, hur förklarar ni det då jag ju inte borde bli utstirrad? För inte kan ni väl säga att jag bara tror det eller upplever saker som kanske inte är sanna?

Denna ”det är mest synd om oss” mentaliteten som finns i dessa trådar kan knappast gynna någon fet övht. I dom flesta fall när någon har det svårt så brukar det vara en viss lättnad att höra att även andra har problem i livet men inte i sånna här trådar då det verkar vara en tävling i att dom som har det svårast vinner. Börjar bli tröttsamt med så många trådar om samma ämne och aldrig så ändras någonting hos dom som anser sig utsatta. Folk som inte är feta har ingen talan osv. Himla tråkigt, istället för att stärka varandra så ska det bara upprepas hur synd det är feta.
 
Senast ändrad:
Och det är även bra om feta lyssnar på andra också. Alla som inte håller med feta har ju fel uppenbarligen, iallafall i denna tråden. Inte inom något annat område är vissa så extrema med att det bara är på ett sätt som i diskussioner med vissa feta. Denna hysteriska trohet att alla hatar feta, alla skrattar och är emot dom och dom har det svårast i samhället och ingen eller något kan ens jämföras med hur jobbigt feta har det.

Inga feta jag känner håller med om det som många i denna tråden påstår. Alla feta känner sig inte utsatta eller uttittade eller dömda av samhället. Men jag antar att det nu kommer påstås att dom feta jag känner bara undanhåller sådant för mig och visst känner sig utsatta för detta fetthat.

Alla människor har svårigheter, dom flesta bryr sig inte om ifall en fet köper en påse chips. Jag har också känt obehag och bli utstirrad när jag köpt onyttiga grejer, hur förklarar ni det då jag ju inte borde bli utstirrad? För inte kan ni väl säga att jag bara tror det eller upplever saker som kanske inte är sanna?

Alltså först av allt måste jag bara fråga dig, helt uppriktigt, VILL du göra andra människor upprörda och/eller ledsna? Du har skrivit flera rätt arroganta inlägg i den här tråden som har bemötts av de som faktiskt har tolkningsföreträde i frågan (feta) och där du har fått ganska svart på vitt att det du skriver är elakt. Varför fortsätter du då?

Nej. Feta behöver inte lyssna på normsmala i frågan om hur feta behandlas. Det är ju helt absurt att säga så. Precis som svarta inte behöver lyssna på hur vita upplever rasism eller kvinnor inte behöver lyssna på hur kvinnor upplever kvinnohat. För att NI UPPLEVER DET INTE. Du har liksom ingenting att komma med i fråga om hur feta diskrimineras för du har aldrig utsatts, dina åsikter i frågan är liksom totalt irrelevanta.

Det finns MASSOR att läsa, forskning, studier, statistik och, trots att du bryr dig noll om just detta, feta personers berättelser om hur det är att vara fet. Du kan inte förneka ett strukturellt problem bara för att du känner några tjockisar som minsann inte upplevt fetthat. För att göra det tydligare: precis som att man inte kan förneka att rasism är ett strukturellt problem för att du känner några svarta som inte har problem med att bli kallade för n-ordet. Precis som att man inte kan förneka att kvinnohat är ett strukturellt problem för att du känner några kvinnor som aldrig blivit kallade hora, blivit tafsade på eller haft lägre lön än en man.

Jag är inte intresserad av att du känt obehag av att köpa chips pga du är inte fet.
 
Har raderat några inlägg (+citatsvar) som balanserade på gränsen och påminner er om att vara snälla mot varandra när ni diskuterar :)

/Mod
 
Varför känner sig folk tvungna att tala om för tjock person att hen är tjock?
Och sen komma med tips och råd på hur hen ska göra för att gå ner i vikt.

Finns det någon som har ett bra svar på detta?
(och jag är övertygad om att denna tråden kommer spåra ur ganska så fort, men snälla håll er till ämnet och blanda inte in något annat än just det här, tack!)
Samma sak är det väl med allt som frångår normen? Det kanske ligger i vår natur helt enkelt?
Det kanske ligger i vårt DNA att vara så likartade som vanligt, så ingen sticker ut i flocken?

Över/underviktiga får kommentarer om sin storlek, får tips och råd hur de ska bli normalviktiga och får höra att de belastar skattebetalare med högre sjukvårdskostnader.

Rökare får kommentarer om sin rökning och de får tips, råd hur de ska bli rök/nikotinfria och får höra att de belastar skattebetalare med högre sjukvårdskostnader.

Alkohol eller drogbrukare får kommentarer om sitt brukande, får tips och råd hur de ska bli fria från sitt bruk och får höra att de belastar skattebetalare med högre sjukvårdskostnader.

Arbetslösa får kommentarer om att de måste komma i arbete, borde söka det eller det jobbet, utbilda sig så att de ska komma i arbete, bli skattebetalare, och därmed inte belasta samhället.

Singlar får kommentarer om sitt civilstånd, får tips och råd hur de ska träffa någon, oklart dock huruvida det belastar samhället, men singel "får" man inte vara, speciellt inte om man har barn. ;)
Och så vidare.
 
Och det är även bra om feta lyssnar på andra också. Alla som inte håller med feta har ju fel uppenbarligen, iallafall i denna tråden. Inte inom något annat område är vissa så extrema med att det bara är på ett sätt som i diskussioner med vissa feta. Denna hysteriska trohet att alla hatar feta, alla skrattar och är emot dom och dom har det svårast i samhället och ingen eller något kan ens jämföras med hur jobbigt feta har det.

Inga feta jag känner håller med om det som många i denna tråden påstår. Alla feta känner sig inte utsatta eller uttittade eller dömda av samhället. Men jag antar att det nu kommer påstås att dom feta jag känner bara undanhåller sådant för mig och visst känner sig utsatta för detta fetthat.

Alla människor har svårigheter, dom flesta bryr sig inte om ifall en fet köper en påse chips. Jag har också känt obehag och bli utstirrad när jag köpt onyttiga grejer, hur förklarar ni det då jag ju inte borde bli utstirrad? För inte kan ni väl säga att jag bara tror det eller upplever saker som kanske inte är sanna?

Denna ”det är mest synd om oss” mentaliteten som finns i dessa trådar kan knappast gynna någon fet övht. I dom flesta fall när någon har det svårt så brukar det vara en viss lättnad att höra att även andra har problem i livet men inte i sånna här trådar då det verkar vara en tävling i att dom som har det svårast vinner. Börjar bli tröttsamt med så många trådar om samma ämne och aldrig så ändras någonting hos dom som anser sig utsatta. Folk som inte är feta har ingen talan osv. Himla tråkigt, istället för att stärka varandra så ska det bara upprepas hur synd det är feta.

Det är lite svårt att _uppleva_ föraktet mot feta om man inte är just fet (eller byt mot annat valfritt som @Energi beskrev).

Att dina vänner inte upplevt det betyder inte att det inte finns.

I en tråd om förakt mot feta är det väl högst rimligt att det är temat.

Om du tycker det är jobbigt att läsa om kan du ju skippa att läsa de trådarna?
 
Du har förstås rätt i sak, men allt beror på hur man framför det.

Har en kompis som är kortare och tyngre än i ditt exempel som blev oerhört kränkt av hur en läkare berättade för henne hur hon skulle gå ner i vikt. Hon struntade i att gå tillbaka till läkaren så det rådet skapade ju verkligen inget positivt för henne.

Jag har själv fått höra att jag måste gå ner i vikt av en läkare efter att jag själv pratat om hur jag led av min viktuppgång (efter att jag slutat röka) och hur jag försökt gå ner i vikt på olika sätt. Från en nätt och späd läkare som visade noll förståelse för hur jag uppfattade situationen och som inte heller kom med något revolutionerande.

Ungefär som om jag när jag arbetade med socialbidrag skulle säga åt någon överviktig att äta mindre så skulle pengarna räcka längre.

Många människor tar inte till sig råd om man inte bett om, och gäller det något så känsligt som ens vikt måste den som vill ge råd gå väldigt försiktigt fram.
Samma här! Vill inte längre gå på div läkarkontroller (ej relaterade till vikt), för jag vill inte få höra om min vikt!
Ja, jag är överviktig. Tror du inte att jag vet det, liksom?? Hur kan min vikt vara relevant för min fingerfraktur?
 
Samma sak är det väl med allt som frångår normen? Det kanske ligger i vår natur helt enkelt?
Det kanske ligger i vårt DNA att vara så likartade som vanligt, så ingen sticker ut i flocken?

Över/underviktiga får kommentarer om sin storlek, får tips och råd hur de ska bli normalviktiga och får höra att de belastar skattebetalare med högre sjukvårdskostnader.

Rökare får kommentarer om sin rökning och de får tips, råd hur de ska bli rök/nikotinfria och får höra att de belastar skattebetalare med högre sjukvårdskostnader.

Alkohol eller drogbrukare får kommentarer om sitt brukande, får tips och råd hur de ska bli fria från sitt bruk och får höra att de belastar skattebetalare med högre sjukvårdskostnader.

Arbetslösa får kommentarer om att de måste komma i arbete, borde söka det eller det jobbet, utbilda sig så att de ska komma i arbete, bli skattebetalare, och därmed inte belasta samhället.

Singlar får kommentarer om sitt civilstånd, får tips och råd hur de ska träffa någon, oklart dock huruvida det belastar samhället, men singel "får" man inte vara, speciellt inte om man har barn. ;)
Och så vidare.

Ja vi har flockbeteende men vi är ju också intelligenta, tänkande människor och kan i mångt och mycket välja hur vi reagerar på ”avvikare”.
 
Samma här! Vill inte längre gå på div läkarkontroller (ej relaterade till vikt), för jag vill inte få höra om min vikt!
Ja, jag är överviktig. Tror du inte att jag vet det, liksom?? Hur kan min vikt vara relevant för min fingerfraktur?
Den enda läkare som kommenterat min övervikt var en liten smal kvinna. Jag svarade bara att ja jag vet , har varit hela mitt liv. Mitt höga blodtryck fick jag när jag var som smalast, jaha då var det inte pga vikten nej. Hereditärt alltså.
 
Det är lite svårt att _uppleva_ föraktet mot feta om man inte är just fet (eller byt mot annat valfritt som @Energi beskrev).

Att dina vänner inte upplevt det betyder inte att det inte finns.

I en tråd om förakt mot feta är det väl högst rimligt att det är temat.

Om du tycker det är jobbigt att läsa om kan du ju skippa att läsa de trådarna?
Det kan också handla om det vanliga fenomenet (ordet för fenomenet har fallit bort just nu) som innebär att man som utsatt/avvikande i en grupp i hopp om att få vara med och bli accepterad i en annan grupp trycker ner den grupp man tillhör. Det är oftast efter sådana tillfällen som folk säger just som @Grazing gör, att de hen vet inte bryr sig om ditt eller datt, att andra bara hittar på/är lättkränkta eller vad det nu kan vara istället för att inse att det är viljan och önskan om att få räknas, att få vara med, som orsakar den typen av (destruktivt) beteenden hos den de hänvisar till.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 425
Senast: manda
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 279
Senast: Badger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 422
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp