Tala om för någon att hen är tjock.

Gud vad bra av dig! Jag önskar jag kände mig bekväm att göra det. Särskilt en vän jag har, som är gravid just nu, pratar vikt mest hela tiden. Hon berättar vad hon vägde när hon var som nöjdast, vad hon vägde som gravid förra gången, vad hon vägde efter förlossning, vad hon vägde innan hon blev gravid den här gången, vad hon väger just nu, hur mycket hon gått upp de senaste tre veckorna samt vad hon önskar att ha för vikt X månader efter nästa förlossning. Jag blir galen, fullkomligt galen. Det är så triggande och stressande för mig att lyssna på.

Dessutom kommer hon med kommenterar ibland till mig, som jag är övertygad om att hon inte menar NÅGOT illa med, som sårar. Typ som när jag gnällde en gång över att min jeans åker ner och att jag måste gå och dra i dem hela tiden, så svarar hon "men åh, det är väl ett jättebra tecken! Vad duktig du är!". Dvs, heja mig som är så duktig att jag gått ner i vikt och mina byxor har blivit för stora (Obs att jag inte gått ner i vikt alls, det är bara jeansen som är keffa). Detta trots att jag aldrig sagt ett ord om att vilja gå ner i vikt. Hon bara förutsätter att jag SKA vilja gå ner i vikt, dvs tittar på min kropp och värderar den till att behöva tappa i vikt.
och @Qelina Det verkar ju som att de här personerna har ett väldigt ohälsosamt förhållande till sin vikt. Det kan man ju påtala. "Typ jag märker att du är väldigt fokuserad på vad du väger, jag tycker om din person och bryr min inte om din vikt, jag tycker inte det här viktpratet leder till något bra och skulle gärna prata om något annat".
 
Jag har följt denna tråden sen länge pga att den dyker upp i flödet så mycket och debatten gått så hög.

Jag tycker ämnet är intressant och högst relevant, men tråden blir problematisk på flera sätt .

1) många vill ha förbelägg /reservation på vilka tråden berör och vilka som legitimt bör/får svara i tråden utifrån det. Det blir rätt problematiskt på ett diskussionsforum.

2) en del svarande verkar öht inte vara intresserade av ämnet i sak utan vill mest problematisera rent allmänt . En del vill tillochmed fördöma och få tillfälle att uttrycka sig nedlåtande om ”gruppen” frågeställningen avser.

Som svar på TS ursprungliga fråga så om ingen annan än ”drabbade” bör svara på frågeställningen blir det ju svårt det också.
Personligen - med betoning på personligen - så vet jag nog ingen som skulle kommentera någons vikt ”bara för att” utan att fatta att det inte är varesig snällt eller något de kommenterade har att göra med att ”i all välmening för personens hälsa” osv . Man gör helt enkelt inte så - oavsett om det är en människa med övervikt, undervikt, en människa som har fula kläder eller ful frisyr enligt den. Osv osv.
Jag tror faktiskt det är väldigt låg procent av folk som ändå gör det, som på riktigt enligt de själva gör det ”av välmening”.
 
Personligen - med betoning på personligen - så vet jag nog ingen som skulle kommentera någons vikt ”bara för att” utan att fatta att det inte är varesig snällt eller något de kommenterade har att göra med att ”i all välmening för personens hälsa” osv . Man gör helt enkelt inte så - oavsett om det är en människa med övervikt, undervikt, en människa som har fula kläder eller ful frisyr enligt den

Jag tar inte ifrån dig din personliga upplevelse och det är ju skönt att du aldrig sett det och du har helt rätt i att man gör inte så. Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut alla gånger
Det är vanligare än vad du har erfarit - precis så som alla i den här tråden vittnar om. Det finns ju till och med dom i tråden som skulle föreslå promenader för kompisens skull ie den ska gå ner i vikt ....
 
Jag tar inte ifrån dig din personliga upplevelse och det är ju skönt att du aldrig sett det och du har helt rätt i att man gör inte så. Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut alla gånger
Det är vanligare än vad du har erfarit - precis så som alla i den här tråden vittnar om. Det finns ju till och med dom i tråden som skulle föreslå promenader för kompisens skull ie den ska gå ner i vikt ....


Det är inte vad jag skrivit ?
Jag har inte sett att någon redovisat det du skrivit, bara att nån blivit rädd att förslaget ang promenad skulle ha tolkats så, utan att vännen avsett det.

Men jag har säkert missat något .

Oavsett det så summa summarum så summerar jag problematiken med själva tråden enligt tidigare inlägg .

Tråden blir problematisk om man som TS eller ” berörd grupp” anser att tolkningsföreträde tillhör dessa samtidigt som man med själva frågeställningen avser en allmän fråga ”varför/hur tänker andra” .

Om tråden enbart är legitim för denna grupp inkl TS att delta i, hur kan då frågan besvaras/diskuteras? Varför skulle TS veta vad folk ”utanför gruppen” svarar som de gör ? Det vet hon ju inte öht /kan veta?
Det blir ju lite fel att argumentera saker om en annan grupp som om man vet, samtidigt som annan grupp inte öht får/bör svara/vara i tråden alls osv.

Vilka svar tänker man sig, vilka får svara, och vilka svar är ok utifrån det ?
 
Det är inte vad jag skrivit ?
Jag har inte sett att någon redovisat det du skrivit, bara att nån blivit rädd att förslaget ang promenad skulle ha tolkats så, utan att vännen avsett det.

Men jag har säkert missat något .

Oavsett det så summa summarum så summerar jag problematiken med själva tråden enligt tidigare inlägg .

Tråden blir problematisk om man som TS eller ” berörd grupp” anser att tolkningsföreträde tillhör dessa samtidigt som man med själva frågeställningen avser en allmän fråga ”varför/hur tänker andra” .

Om tråden enbart är legitim för denna grupp inkl TS att delta i, hur kan då frågan besvaras/diskuteras? Varför skulle TS veta vad folk ”utanför gruppen” svarar som de gör ? Det vet hon ju inte öht /kan veta?
Det blir ju lite fel att argumentera saker om en annan grupp som om man vet, samtidigt som annan grupp inte öht får/bör svara/vara i tråden alls osv.

Vilka svar tänker man sig, vilka får svara, och vilka svar är ok utifrån det ?

Grejen är inte hur vännen har tolkat förslaget om promenad utan att någon tar sig rätten att föreslå en promenad som i nån sorts led i att vännen ska sluta vara fet, inte att det är härligt med en promenad utan att det är en bättre aktivitet för en fet människa än att de har mysigt på ett fik.
 
Grejen är inte hur vännen har tolkat förslaget om promenad utan att någon tar sig rätten att föreslå en promenad som i nån sorts led i att vännen ska sluta vara fet, inte att det är härligt med en promenad utan att det är en bättre aktivitet för en fet människa än att de har mysigt på ett fik.

Men vilka vänner i tråden har gjort så ang sin vän? Dvs föreslagit promenad för ”vännens bästa för att denne behöver gå ner i vikt”? Jag har helt missat det ?

Jag har inte skrivit om hur den som blivit föreslagen promenad alls/hur den tolkat det?

Och jag undrar fortfarande utifrån mina reflektioner på vilket sätt TS mfl tänkt sig att den här tråden skulle vara/vem som får/bör svara osv?
 
Senast ändrad:
Grejen är inte hur vännen har tolkat förslaget om promenad utan att någon tar sig rätten att föreslå en promenad som i nån sorts led i att vännen ska sluta vara fet, inte att det är härligt med en promenad utan att det är en bättre aktivitet för en fet människa än att de har mysigt på ett fik.
Det bästa är väl alltid fråga personer som gör något om varför om man vill ha ett svar för allt annat blir bara gissningar som tolkas genom vad andra personer tror.
 
Det bästa är väl alltid fråga personer som gör något om varför om man vill ha ett svar för allt annat blir bara gissningar som tolkas genom vad andra personer tror.

Ja verkligen .
Hela tråden blir ju kontraproduktiv om endast ”den berörda gruppen” bör/ska/får svara , samtidigt som man ställer en allmän fråga allmänt på ett diskussionsforum. Om enbart svar och tolkningar om ”varför gör folk så” önskas från den ansett drabbade gruppen så blir ju svaren och tolkningarna helt interna liksom .
Jag har utifrån det jättesvårt att förstå vad man vill ha för svar/diskussion här .
 
Tråden blir problematisk om man som TS eller ” berörd grupp” anser att tolkningsföreträde tillhör dessa samtidigt som man med själva frågeställningen avser en allmän fråga ”varför/hur tänker andra” .

Om tråden enbart är legitim för denna grupp inkl TS att delta i, hur kan då frågan besvaras/diskuteras? Varför skulle TS veta vad folk ”utanför gruppen” svarar som de gör ? Det vet hon ju inte öht /kan veta?
Det blir ju lite fel att argumentera saker om en annan grupp som om man vet, samtidigt som annan grupp inte öht får/bör svara/vara i tråden alls osv.

Vilka svar tänker man sig, vilka får svara, och vilka svar är ok utifrån det ?

Alltså, det är ju skillnad på tolkningsföreträde och att diskutera. Klart att alla får svara i den här tråden, varför skulle det inte vara så? Det som menas med tolkningsföreträde i den här diskussionen är när en person som inte upplever fetthat (alltså en person som inte är tjock) ändå säger sig veta mereller säger emot dom som faktiskt ÄR tjocka.

Jag vill jättegärna att alla ska vilja diskutera kring detta. Det är viktigt. Men när folk säger att fetthat är inbillning och att smala också blir utsatta för hat så är det väl självklart att vi som faktiskt är tjocka säger ifrån?

Jag skulle liksom aldrig gå in i en diskussion om rasism med rasifierade och tala om att det de upplever nog bara är inbillning, att folk mest bara menar väl. (Jag tycker alltså inte det, utan det är så det är i denna tråd). Jag ger alltså tolkningsföreträde till de som har tolkningsföreträde. Sen går det självklart att diskutera och ifrågasätta osv, men att skylla på "offret" är sällan en god idé.
 
Alltså, det är ju skillnad på tolkningsföreträde och att diskutera. Klart att alla får svara i den här tråden, varför skulle det inte vara så? Det som menas med tolkningsföreträde i den här diskussionen är när en person som inte upplever fetthat (alltså en person som inte är tjock) ändå säger sig veta mereller säger emot dom som faktiskt ÄR tjocka.

Jag vill jättegärna att alla ska vilja diskutera kring detta. Det är viktigt. Men när folk säger att fetthat är inbillning och att smala också blir utsatta för hat så är det väl självklart att vi som faktiskt är tjocka säger ifrån?

Jag skulle liksom aldrig gå in i en diskussion om rasism med rasifierade och tala om att det de upplever nog bara är inbillning, att folk mest bara menar väl. (Jag tycker alltså inte det, utan det är så det är i denna tråd). Jag ger alltså tolkningsföreträde till de som har tolkningsföreträde. Sen går det självklart att diskutera och ifrågasätta osv, men att skylla på "offret" är sällan en god idé.
Fast...

Du har ju själv sagt och bestämt att det alltid beror på fetthat. Vad fanns då att diskutera från början och varför undrar du? Det är alltid fetthat, det har du ju bestämt själv.
 
Det bästa är väl alltid fråga personer som gör något om varför om man vill ha ett svar för allt annat blir bara gissningar som tolkas genom vad andra personer tror.

Det svåra i det är att jag tror att de som har ett behov av att tala om för en tjockis att hen är tjock samt komma med oönskade råd och börja blanda in hälsa vs ohälsa inte ens är medveten om att det är fetthat. Hen tror att hen gör en tjänst. På riktigt. Jag tror att iallafall dom flesta personer menar väl, att de bara inte förstår pga att fetthatet är så normaliserat.
 
Fast...

Du har ju själv sagt och bestämt att det alltid beror på fetthat. Vad fanns då att diskutera från början och varför undrar du? Det är alltid fetthat, det har du ju bestämt själv.

Omedvetet, ja. Oftast. Det är vad jag tror iallafall.
 
@Saeta jag förstår vad du menar och jag håller med dig ang exemplet.

Dock har ju du flera gånger redan tidigt i tråden velat bestämma exakt vad den ska handla om/Vilka som får svara osv, och de svaren du velat banna som inte passande har definitivt inte handlat om det du kallar ”fetthat” osv men däremot har de ju varit ett perspektiv på problemet allmänt utifrån samhälle, hälsa osv.

Jag håller HELT med dig ang att vissa användare som responderat i tråden utöver det helt varit ute i att utrycka en massa åsikter inkl ”skärp di/det är bara att vilja” /det finns inget problem” osv osv. Dessa kommentarer ser jag , som mitt första inlägg avsåg att illustrera , som att vissa skribenter använder tråden utifrån syften som är deras egna , vilket blir ett beklagligt problem.

Men som sagt - det går inte att skapa en tråd som denna med den fråga du vill diskutera, och samtidigt framhäva att svar och åsikter i tråden utifrån frågeställningen ska vara förbehållen en viss grupp respondenter . Även du har flertalet gånger i tråden uttryckt att vissa inte bör uttala sig osv .
 
Omedvetet, ja. Oftast. Det är vad jag tror iallafall.

Jamen precis. Du TROR. Och förutsätter, och startar en tråd som utifrån det vidare fortskrider som att alla reflektioner som inte riktigt stämmer med det, inte fungerar som legitima svar du godkänner ?
 
Ja verkligen .
Hela tråden blir ju kontraproduktiv om endast ”den berörda gruppen” bör/ska/får svara , samtidigt som man ställer en allmän fråga allmänt på ett diskussionsforum. Om enbart svar och tolkningar om ”varför gör folk så” önskas från den ansett drabbade gruppen så blir ju svaren och tolkningarna helt interna liksom .
Jag har utifrån det jättesvårt att förstå vad man vill ha för svar/diskussion här .
Det är ju ingen som sagt att bara vissa får uttala sig?
Men utsatta grupper har alltid företräde när deras upplevelse diskuteras. Så är det bara.
 
Det är ju ingen som sagt att bara vissa får uttala sig?
Men utsatta grupper har alltid företräde när deras upplevelse diskuteras. Så är det bara.

Tycker du?
Jag tycker tråden fullständigt regnat över med inlägg om vilka som bör /får uttala sig och på vilket sätt/hur osv.

Dock har den ju rensats en del flera gånger .
 
Det är ju ingen som sagt att bara vissa får uttala sig?
Men utsatta grupper har alltid företräde när deras upplevelse diskuteras. Så är det bara.

Tjockas upplevelse var inte diskussionsunderlaget, tråden efterfrågade svar på varför vissa tycker sig ha rätt att tala om för random personer att de är tjocka.
 
Jag har funderat lite sedan den här tråden skapades. Jag inser att jag har några personer i min närhet som skulle kunna säga något elakt till en överviktig person. Min mammas man har noll förmåga att sätta sig in i andra människors situationer och känslor. Han tycker också på något sätt att han är bäst eller något. Så han kan glo eller säga något olämpligt rakt ut. Och verkar helt enkelt tycka att han har rätt till det också. (kan tillägga att jag inte gillar honom och att jag undviker honom så mycket som möjligt) Men jag tror tyvärr att de som säger negativa kommentarer till okända (eller kända för den delen) är precis som han.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 215
Senast: manda
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 022
Senast: Badger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 222
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp