Tala om för någon att hen är tjock.

Exakt. Det blir lite konstigt kan jag tycka när läkare säger att de måste informera om att personen är överviktig. Jo visst- gör det. Men- tror du att jag inte vet om det? Det är ju inte kunskapen som inte saknas.
Och det blir en dubbelmoral tycker jag när de som vill få hjälp av att gå ner i vikt ändå inte får det. För jag tycker vården ligger efter enormt mkt.
Lite OT- men jag tror att många av oss som är rejält överviktiga inte är det pga bristande kunskap utan för att vi triggas mer av mat. Mat triggar vårt belöningssystem. Jag vet ju själv att jag blir lycklig av att äta. Lugn och lycklig. Och jag triggas ju redan av grönsaker såsom tomat/ paprika etc. Så jag tror att vi måste ha en helt annan diskussion dvs vi som triggas enormt av mat - så mkt så att vi kan äta ihjäl oss- vad ska vi göra? Vi klarar inte av att hantera mat och det behöver vården/forskare hjälpa till med. dvs inget skuldbeläggande och prat om disciplin för det hjälper inte.
Jag behöver klicka på gilla knappen flera gånger igen :cautious:
3ea.gif
 
Det sjuka är att när man frågar sjukvården om hjälp för viktnedgång så får man ingen. Har varit hos flera dietister och "fått hjälp". Man får en lapp med saker man ska äta och så tittar man på tallriksmodellen. Jag vet hur jag ska äta. Det är det psyiska jag behöver hjälp med.
Fast dietister är inga som hjälper en psykologiskt väl? Har man problem med maten pga psyket och vanor osv så är det inte sjukvården man ska vända sig till.
 
Ibland tror jag att det där med att folk rekommenderas gå ner i vikt har blivit något av en standardfras.
Även jag har fått höra det helt orelaterat till vad jag sökte vård för och jag var inte ens det minsta lilla överviktig, så jag frågade varför i hela fridens dagar jag som normalviktig ska behöva gå ner i vikt för? Fick dock inget riktigt svar på den frågan..

Jag förstår att ämnet är känsligt för kraftigt överviktiga. Det är ju bara att kika runt lite här inne liksom, men det där med att helt slå ifrån sig hälsoaspekten och misstro att många "utomstående" (dvs inte kraftigt överviktiga) tänker på, resonerar kring och ser hälsoaspekten i samband med kraftig övervikt? Det har jag lite svårt att förstå nyttan av faktiskt.

Fast det handlar också om att man får svaret: gå ner i vikt Oavsett vad man söker för eller lider av.
 
Nyfiken:
Vad är det du tycker att sjukvården borde göra när det gäller viktnedgång (utom de gångerna det blir operation, då)?
Ansvaret och problemet ägs ju av personen som behöver gå ner i vikt (i analogi med en person som behöver sluta röka)?

Det du beskriver låter ovanligt futtigt med tanke på att det på många håll erbjuds återkommande kontakter med en sjuksköterska/distriktssköterska för stöttning och vägning.

För personer som vill sluta röka finns massor med hjälp. Samtal, telefonlinjer, substitut osv.

Man får oftast komma 3 gånger och väga sig. Hur stor utbildning tror du en ssk får i viktnedgång och de psyiska aspekterna vid övervikt? Hade det bara varit att äta bättre så hade ju alla gjort det.

Eftersom övervikt är ett stort samhällsproblem så borde det finnas möjlighet till samtal och stöttning.

De flesta dietister jag träffat har inte ens frågat vad jag äter utan i princip utgått från att jag äter snabbmat och chips morgon middag lunch. Bara den attityden.
 
Exakt. Det blir lite konstigt kan jag tycka när läkare säger att de måste informera om att personen är överviktig. Jo visst- gör det. Men- tror du att jag inte vet om det? Det är ju inte kunskapen som inte saknas.
Och det blir en dubbelmoral tycker jag när de som vill få hjälp av att gå ner i vikt ändå inte får det. För jag tycker vården ligger efter enormt mkt.
Lite OT- men jag tror att många av oss som är rejält överviktiga inte är det pga bristande kunskap utan för att vi triggas mer av mat. Mat triggar vårt belöningssystem. Jag vet ju själv att jag blir lycklig av att äta. Lugn och lycklig. Och jag triggas ju redan av grönsaker såsom tomat/ paprika etc. Så jag tror att vi måste ha en helt annan diskussion dvs vi som triggas enormt av mat - så mkt så att vi kan äta ihjäl oss- vad ska vi göra? Vi klarar inte av att hantera mat och det behöver vården/forskare hjälpa till med. dvs inget skuldbeläggande och prat om disciplin för det hjälper inte.
Intressant det där du skriver om belöningssystem. Jag hade inte tänkt på det viset förut men nu .. jag har vissa onyttiga vanor på fredagar som säkert fungerar som belöning för mig för att jag har tagit mig igenom en vecka till. Ett av dem sker t.o.m direkt efter jag har slutat jobba. Jag kan då sitta och njuta av något gott utan någon tidspress... Något som man längtar efter under veckan.
Intressant tanke som sagt - tack!
 
Det är så etablerat i samhället att det är fel att vara tjock. Och det märkliga är ju dessa människor som tror att de gör en en tjänst när de säger sånt. Som att de tror att tjocka lever på en annan planet och inte tror att tjocka är medvetna om riskerna med det. Har varit med om folk som upplyst att man varit tjock och sen är det som de förväntar sig att man typ ska säga "Tack, tack för den helt nya informationen- jag har aldrig hört att det finns risker att vara tjock."
Att kroppspositiva får hat tror jag handlar om att de inte skäms. Eftersom det är fel att vara tjock så ska man skämmas och inte tycka att man är fin.

Fast jag är faktiskt inte så säker på att alla som är överviktiga/tjocka, faktiskt har insikt i viktens betydelse för hälsa.
Tyvärr.
Och ibland är ju viktnedgång bästa åtgärden mot vaddetnuvarförproblem. Inte piller, inte kniven.
Att alldeles själv behöva ta tag i sin livsstil (eller med peppning av exempelvis sjuksköterska, då).

Jo, jag vet att det medicinska perspektivet inte uppskattas i diskussioner om övervikt.
 
Nähe? Vart menar du att man ska vända sig? Rökare, alkolister, drogmissbruk de ska såklart från hjälp från sjukvården men överviktiga är så korkade så de får klara sig själva eller?
Näe, beroendeproblematik/missbruk hjälper väl sällan sjukvården till med? Eller på vilket sätt menar du att sjukvården hjälper folk med beroende?

Dom jag vet om med missbruk/beroende har fått hjälp och stöd av olika organisationer dom själva sökt upp.
 
För personer som vill sluta röka finns massor med hjälp. Samtal, telefonlinjer, substitut osv.

Man får oftast komma 3 gånger och väga sig. Hur stor utbildning tror du en ssk får i viktnedgång och de psyiska aspekterna vid övervikt? Hade det bara varit att äta bättre så hade ju alla gjort det.

Eftersom övervikt är ett stort samhällsproblem så borde det finnas möjlighet till samtal och stöttning.

De flesta dietister jag träffat har inte ens frågat vad jag äter utan i princip utgått från att jag äter snabbmat och chips morgon middag lunch. Bara den attityden.

Jag tror att de flesta sjuksköterskor har betydligt mer utbildning i kost och livsstil jämfört med exempelvis de flesta läkare.

Din erfarenhet är att man oftast får komma tre gånger.
Min erfarenhet är att det oftast inte är begränsat till antal gånger man får komma till en sjuksköterska för att få stöttning vid livsstilsförändringar.
Jag skriver inte att du har fel i din erfarenhet men jag skriver att det inte alltid är så som du beskriver.
 
Fast långt ifrån alla överviktiga har hälsoproblem tänker jag. Jag tänker att det måste vara jobbigt att ständigt få det lagt på sig om man känner att man mår bra liksom?
På min kompis jobb har de hälsokontroller. Många kvinnor där har övervikt enligt BMI och hade jättefina resultat. Min kompis som är smal/underviktig enligt BMI hade däremot högt kolesterol, höga blodfetter och högt blodtryck. Läkaren antog dock att hon åt sunt och tränade eftersom hon var så smal.
 
Näe, beroendeproblematik/missbruk hjälper väl sällan sjukvården till med? Eller på vilket sätt menar du att sjukvården hjälper folk med beroende?

Dom jag vet om med missbruk/beroende har fått hjälp och stöd av olika organisationer dom själva sökt upp.

Beroende och missbruk har hamnat mellan stolarna - stolen "kommunen" och stolen "sjukvården".
Lite osäkert på var problemet "borde" ligga faktiskt.
Om man ser missbruk/beroende (grader på samma skala) som en psykisk sjukdom (diagnosen finns med i DSM) så "borde" det landa på sjukvården.

Övervikt ligger ju på sjukvården - som hälsoförebyggande, och många gånger också ren sjukdom.
Det är ett känsligt ämne, och inte blir det mindre komplext av att det också finns människor som inte är överviktiga pga missbruk/beroende utan som "bara" har dåliga vanor. De individerna skulle antagligen känna sig väldigt kränkta om de rekommenderades kontakt med samtalsterapeut, även om jag tycker att KBT skulle kunna vara en utmärkt metod för att ändra beteendemönster/vanor.
 
Fast jag är faktiskt inte så säker på att alla som är överviktiga/tjocka, faktiskt har insikt i viktens betydelse för hälsa.
Tyvärr.
Och ibland är ju viktnedgång bästa åtgärden mot vaddetnuvarförproblem. Inte piller, inte kniven.
Att alldeles själv behöva ta tag i sin livsstil (eller med peppning av exempelvis sjuksköterska, då).

Jo, jag vet att det medicinska perspektivet inte uppskattas i diskussioner om övervikt.

Är du på riktigt? Man är alltså tjock och dum.

Näe, beroendeproblematik/missbruk hjälper väl sällan sjukvården till med? Eller på vilket sätt menar du att sjukvården hjälper folk med beroende?

Dom jag vet om med missbruk/beroende har fått hjälp och stöd av olika organisationer dom själva sökt upp.

Vi har flertalet stora kliniker i Sverige för hjälp med olika typer av missbruk. Statligt ägda. De flesta sjukhus har anställda som jobbar med just detta. Det finns ju till och med speciella boenden. Så det finns ett brett nätverk med hjälp, dock tyvärr för få platser.

Jag tror att de flesta sjuksköterskor har betydligt mer utbildning i kost och livsstil jämfört med exempelvis de flesta läkare.

Din erfarenhet är att man oftast får komma tre gånger.
Min erfarenhet är att det oftast inte är begränsat till antal gånger man får komma till en sjuksköterska för att få stöttning vid livsstilsförändringar.
Jag skriver inte att du har fel i din erfarenhet men jag skriver att det inte alltid är så som du beskriver.

Jag har iaf sökt hjälp i 3 kommuner. Hur många gånger har du sökt i? Har du levt som överviktig och blivit bemött i vården?
 
Fast långt ifrån alla överviktiga har hälsoproblem tänker jag. Jag tänker att det måste vara jobbigt att ständigt få det lagt på sig om man känner att man mår bra liksom?
På min kompis jobb har de hälsokontroller. Många kvinnor där har övervikt enligt BMI och hade jättefina resultat. Min kompis som är smal/underviktig enligt BMI hade däremot högt kolesterol, höga blodfetter och högt blodtryck. Läkaren antog dock att hon åt sunt och tränade eftersom hon var så smal.

Helt sant: långt från alla överviktiga människor har hälsoproblem.
Men övervikt, precis som förhöjda blodfetter, är en riskfaktor för senare hälsoproblem.
Och vid en hälsoundersökning hos en företagshälsovård så är det ju riskfaktorer som är i fokus.
Vikt och kolesterol och blodtryck.

Att ha högt kolesterol är inte en sjukdom utan en riskfaktor, bland flera.

Det finns många människor som har typ II diabetes som "känner att de mår bra" men icke desto mindre behöver de åtgärda sin sockeromsättning för att inte bli ordentligt skadade längre fram. Så att "känna att man mår bra" visar ju inte riskprofilen för senare problem.
Och övervikten är EN riskfaktor av flera, som diskuteras vid en hälsokontroll.

Synd att en del personer ska behöva bli så kränkta av att diskutera en riskfaktor men inte andra (brist på träning, till exempel, som också är en riskfaktor för senare sjukdom och som det inte verkar vara lika svårt att diskutera).
Jag vågar svära på att från vårdens sida ser man det ganska krasst och utan värdering/laddning. En riskfaktor bland flera; en bidragande orsak till problem.
 
@kryddelydd jag förstår ditt resonemang, men tror ändå att det är större risk att få "hälsotips" om man för ögat ser överviktig/fet ut än om man ser ut som en maratonlöpare.
Kommer själv ihåg när jag vägde 48 kilo och mina muskler syntes pga att jag hade så pass låg fettprocent, att en läkare kommenterade att "ja jag ser att du tränar". Jag har aldrig tränat i hela mitt liv, orkade knappt gå till bussen liksom :p
 
Men alltså snälla tror du att någon inte vet att det inte är hälsosamt att vara överviktig?

Tyvärr finns det såna. Jag jobbar ihop med en. Hon har säkert 30 kg för mycket, om inte ännu mer, och kopplar inte ihop tex ledproblem med sin övervikt.

Håller dock med om att det är en många gånger onödig kommentar att ge vid läkarbesök.
 
Jag tänker att många bekanta/vänner/familjemedlemmar som kommenterar vikt inbillar sig själva att de gör det för att de vill väl, andra gör säkert det för att de tror sig sitta på någon sorts insikt och bara måste berätta för andra att de gör fel och borde göra på ett annat sätt istället. "jag som smal har rätt att kommentera din vikt för jag gör ju uppenbarligen rätt och du fel", smalhetsnormen är så sjukt stark där.

Alltså som ett litet tillägg i hur jävla skevt det är så fick vi besök av bekanta när jag fött barn en vecka tidigare, hade gått ner alla mina gravidkilo direkt varpå gravid bekant slänger ur sig "åh, vad smal du blivit, det ger mig hopp om att man inte måste fortsätta vara tjock efteråt!" Hon var alltså livrädd över att eventuellt råka få ha kvar ett eller annat gravidkilo efteråt. Smalhet är så jävla viktigt att man liksom dessutom måste vara smal när man är gravid. Perfekt kommentar till någon som dessutom redan hade ätstörningar.
 
Senast ändrad:
Jag har iaf sökt hjälp i 3 kommuner. Hur många gånger har du sökt i? Har du levt som överviktig och blivit bemött i vården?
Vad är det för fel på tex "FAA" och sådan hjälp? Det finns hjälp om man söker på rätt ställen, eller vad är det du vill till när du söker?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 322
Senast: manda
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 164
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 160
Senast: Badger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 344
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp