Tåliga kruväxter...

M

moonlightgarden

Vad finns det får tåliga krukväxter utöver den vanliga garderobsblomman? Ni får gärna slänga ut bilder oxå, är inte helt haj på det här med blommor :angel:
Varken jag eller mamma är särskilt duktiga på det här med blommor och efter att ha flyttat hemifrån för några år sedan å dödat ett flertaligt olika blommor :devil: Så undrar jag nu över vad jag ska ta å införskaffa mig för blommor till lägenheten. Vad som helst funkar tydligen inte för mig :angel: Har några stycken nu som överlevt mer än ett år dock, fast jag undrar verkligen hur det har gått till iochmed att dom större delen av tiden har sett minst sagt skrangliga ut å inte i närheten av lika fina som dom var när dom kom :eek:
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Det beror ju på vilka problem man har.
Mörker? - Garderobsblomma, finns säkert fler
Glömmer man att vattna? - Suckulenter i alla former är hur tåliga som helst, alternatit Phalenopsis-orkideer. Jag kan tycka att Benjaminficus och draccena klarar sig ganska fint ganska torrt, bara de får ljus.
Vattnar alldeles för ofta? - Det finns blommor som gillar sump, nu är detta inte mitt problem så jag har dålig koll.. Men allt för mycket vatten vet jag inte om någon klarar.
U
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Fredskalla kanske? Den är bra för mig eftersom den så tydligt talar om när den vill ha vatten. Den blir helt hängig och ser skruttig ut och då vattnar jag jättemycket. Efter ett par timmar har den rest sig och ser hur fin ut som helst!
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Vandrande jude är tacksam, växer fort och klarar sig på lite vatten. Den slokar när den behöver vattnas, så det är lätt att se.

(Nu har jag inte vattnat denna mer en två gånger på hela vintern, därför den ser lite ledsen ut :o)

Annars är denna lättskött, vill ha ganska trång kruka så det gör inget om man glömmer fylla på jord :o
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Fråga i butiken! Om du berättar hur dina fönster är (soliga, skuggiga), om du vill ha blommor stående mörkt eller om de ska klara väldigt mycket fukt (t.ex. badrummet), hur ofta du vill vattna etc så kan de plocka ut blommor som passar. Det enklaste är om man har blommor som alla ska vattnas lika ofta eller lika sällan, det är när vattenbehovet varierar som det brukar bli jobbigt.
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Palmer brukar klara sig bra. Glömmer vattna min ibland och då hänger den ledset, men ger man den lite vatten kan man ibland se hur den rätar upp sig igen. Aloe är en annan bra växt.
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Får in ljus hela dan, dock inget direkt solljus. Väldigt praktiskt på sommaren, blir aldrig kokhet i min lägenhet som dom flesta andra brukar få.
Kommer ihåg att vattna en gång i veckan ungefär. Mest för att det typ ser torrt ut i ett par dagar :angel:
Tror att jag har en tendens att vattna för mycket när jag vattnar å så får dom stå ett par dagar i torka innan jag vattnar. Mitt stora problem ungefär.
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Har precis köpt en sådan på bild två :)

Får se om den överlever nu då :angel: Den skulle vara väldigt tålig sa försäljaren iaf. Hoppas den överlever min behandlning, annars får det bli plastblommor :(
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Dom tar jag koll på stenhårt :p Försökt ha några i köket iochmed att jag har så litet utrymme där och dom kommer i ganska små storlekar om man vill det. Men det vill sig inte, har tat död på typ 5 olika å har för tillfället gett upp att ha något i köket för tillfället...
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Bild två är en ampellilja, och de är fantastiskt tåliga. Och ätliga, vilket är lämpligt för den som har katter.

Kaktusar är inte tåliga. De tål att torka, men vattnar man en gång i veckan så dör de.
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Det är en sådan där med gröna ganska stora blad å vita blommor eller minns jag fel?

Sådana har mamma om jag inte minns helt fel från min uppväxt. Överlevde hennes behndling ganska bra. Kanske den överlever min oxå :angel:

Har precis tagit koll på en stackars träd liknande växt, stackarn har bara några få blad kvar längst ut på grenarna. Betvivlar starkt att jag kommer få liv i den igen.
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Oh, det förklarar varför mina konstant dör då :angel:
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Hehe, en sådan har jag i sovrummet. Den vattnar jag nog för mycket. Den ser väldigt hängig ut. Under att den överlevt så pass lång tid som den har gjort. Även om den har sett halvdöd ut större delen av tiden.
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Palmer hm, då får jag nog dra med mamma till en riktig blomsterhandlare. Brukar köpa mina stackare på den lilla blomsterhandeln vid mig. Inte så stort utbud där, aldrig sett några i butiken iaf.
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Där krävs det nog oxå bil :p
Fast det mesta i blomväg jag har köpt därifrån har dött för mig.
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Jag skulle vilja slå ett slag för den gamla klassiska aspidistran - en bladväxt med anor. Det är den och nån dammig palm man ofta ser på gamla foton från borgerliga artonhundratalshem :laugh:
Där tronar den i nåt dunkelt hörn mellan pianot och draperiet, vilket den klarar eftersom den är så tålig. Det var forna tiders garderobsblomma, kan man säga.
Den brukar inte finnas till salu, men floristerna använder den faktiskt ganska mycket i olika uppsättningar. Så om man snackar med blomsteraffären brukar de kunna ta hem en till en.
Eller, tja, brukar.... men jag har gjort det en gång :laugh:
 
Sv: Tåliga kruväxter...

Jo för mig med, tills min lilla palm :) Den har till och med växt lite..
 

Liknande trådar

Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 996
Senast: Rosett
·
Trädgård & Växter Jag behöver lite tips och ideér om våran gräsmatta. Första april flyttade vi in i våran nya lägenhet och då var det fortfarande snö...
Svar
7
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp