Att bo i en lägenhet

Skaffa dig hörlurar till TVn så kan du lyssna på Zombisar så mycket du vill :)
Funkar det på en tjockis? Ja, jag vet att jag är omodern som vill ha en sådan (men jag är inte ensam, min ena vän sa att hon har en likadan! :D ), men det är liksom bara en tv, man glor på den bara. Men hörlurgrejen, var det ens påkommet till tjockisar! :D

Det finns en grej man kan köpa till mina hörapparater så kommer ljudet från tvn direkt i dem, men den grejen är så gräsligt dyr att jag inte känner att jag vill lägga pengarna på dem.

Men jag ÄR faktiskt lite purken på att jag ska ha min tv på normal volym, jag vet inte ens vad normal volym är, antagligen för lågt för mina öron gissar jag. :meh:
 
Ja i vissa lägen borde det verkligen vara tillåtet att ge en ordentlig spark i skrevet och när bäraren av omnämnda skrev uttalar sig som ovan så ja, då borde det verkligen vara tillåtet. Till och med så att det borde påbjudas.
När han grabbade tag om mitt lår när jag var på väg ut ur bilen så fick han en mördande blick så han släppte.... Han var i övrigt närgången, kom med räliga skämt och gjorde närmande med vad han sa och hur han betedde sig. Jag blev äcklad.... men nu bor han typ 50 mil bort så jag slipper honom även om han sa att han kanske kommer och hälsar på. Näää, det gör han inte, tack och lov. :)
 
När han grabbade tag om mitt lår när jag var på väg ut ur bilen så fick han en mördande blick så han släppte.... Han var i övrigt närgången, kom med räliga skämt och gjorde närmande med vad han sa och hur han betedde sig. Jag blev äcklad.... men nu bor han typ 50 mil bort så jag slipper honom även om han sa att han kanske kommer och hälsar på. Näää, det gör han inte, tack och lov. :)

Vilken idiot!!! Ja då hade ett välplacerat knä verkligen varit på sin plats! Skönt att du slipper honom nu iallafall. Skulle han komma och hälsa på så behöver du ju inte öppna dörren :sneaky:
 
Vilken idiot!!! Ja då hade ett välplacerat knä verkligen varit på sin plats! Skönt att du slipper honom nu iallafall. Skulle han komma och hälsa på så behöver du ju inte öppna dörren :sneaky:
Ja, visst är han! Han tyckte det var synd att jag för ett år sedan bestämde mig för att flytta, han hade velat träffa mig innan så att jag inte skulle flytta från honom. Eh... tur snarare ;)
 
Men fy för garagljudet! Det lät ju inte speciellt trevligt, folk kan ju köra in och ut ur garagen även nattetid, vaknar du då? Jag vaknade av regnet på den där plåtgrejen häromnatten. Så ljudligt har jag aldrig hört det förut, det var faktiskt irriterande, att höra hur det regnar är en sak men att ljudet förstärks p.g.a. fönsterblecket (heter det så?) är ju bara onödigt.

Nakenheten var mest lite komiskt för en dag kom jag på att jag bor på första våningen och gick rakt in till garderoberna näck. :D Jag vet att i huset såg grannarna mig näck då och då för att jag kunde stå och kika ut på harar och sånt utanför när jag klädde på mig + att jag hade fönster åt alla håll och kunde med andra ord inte dölja mig om jag inte gick in på toa och den var så liten att jag inte orkade stå där och klä mig. :D

Vet ni, det kommer tåg här utanför! Antingen kommer det väldigt sällan eller så är det inte så lyhört ändå, för jag hör faktiskt inte dem alls här inne, jag hör dem när jag har öppet ut mot den sidan, men inte annars. Jag som gillar tåg, står gärna och tittar och lyssnar. Så det är nog inte så lyhört ändå här.

Jag vaknar inte men har lärt mig acceptera att det finns en del ljud här. Är trots allt centralt nära en tågstation. Lite jobbigt när tågen tuttar men det har jag aldrig hört om nätterna tack och lov. Hör inte tågen så mycket när fönstren å balkongdörr är stäng men dom med taskiga bromsar hörs lite gran.

Med nakenheten tänker jag som så att vill dom inte se något får dom helt enkelt låta bli att kolla :D
 
När jag var och tittade på lägenheten var det liksom ett "Yes!!!" för den ligger på första våningen :D UUUUUnderbart ju!

Jag är också väldigt glad att min katt inte leker så mycket och att hans jamande är hest och lite tyst. Det är en mycket speciell katt jag har, en trevlig herre på snart 7 år. Jamandet sker sällan, kattrejs har han inte och han har en pingla i halsbandet så att jag själv ska höra honom när han är i närheten av mig, eftersom jag är hörselskadad och ibland inte ens hör människors ljud när de kommer bakom mig, pinglan är skitbra! Hunden är också tyst och snäll och skäller inte på några ljud eller något alls, jag är mycket glad över det faktiskt. Det minskar risken för klagomål, för faktum är att tre barn låter så det räcker liksom, då behöver mina djur inte störa.

Just det här med basen har jag funderat på och tänkt på att det nog hörs neråt, där har jag ju som tur är källaren så det var bara en fundering på hur det annars hade kunnat låta hos grannen.

Mattor har jag tänkt på, sånna äger jag inte så så småningom blir det mattköp här, kan vara bra att ha i framtiden, trots att jag rent generellt inte är förtjust i mattor. De ligger ju aldrig där de ska och blir lätt grusiga eller fulla med djurhår.


Appropå mattor, har seriös lust att limma fast min. Den ligger där den ska men katten använder den gärna som lekatrebut. Bär dit leksaken, som en hund kan tilläggas, sen hamnar leksaken under mattan med hjälp av katten (obviusly) sen är det jätte roligt och mattan går sönder.
 
Om du råkar på mina tidigare grannar så vill dom mörda dig då. Så fort jag spolade vatten i köket efter 20-21 så bankade dom hysteriskt i väggen. Om jag inte slutade ringde dom på. När jag inte öppnade fortsatte dom att ringa på i flera minuter. Vid en diskussion bad dom mig att sätta på vattnet för fullt och följa med in i deras lägenhet och lyssna. Jag gjorde det, men deras balkongdörr var lite öppen och då hördes det inget från vattnet. Dom stängde dörren och om alla var helt tysta kunde man höra det lite svagt.

Hyresvärden sa åt mig att ringa störningsjouren när dom höll på. En kväll gjorde jag det, två securitaskillar kom vid 22. Jag satte på vattnet och sa "nu kommer dom snart". Securitaskillarna såg skeptiska ut. Men jodå, dom ringde på. Killarna öppnade och försökte förklara att jag måste få använda vattnet i köket men granntanten skällde ut dom också.

Jösses! Det måste vara föräldrarna till min 25-åriga f.d. granne som storgråtandes ringde på dörren och klagade över att hon inte kunde sova kl. 20.00 för att jag diskade.
 
:banghead:
Hur gör man om man har spindlar vid porten? Och har världens spindelfobi? Har nämligen 1 (eller nu har den jävlen förökat sig så nu är dom 4) vid ena dörren in, ett stort nät. Riktigt vidrigt är de. Hyresvärden verkar inte göra något åt det. Inte dom andra boende heller, nån har till och med öppnat upp den dörren som dom har sitt nät vid, hur tänkte man där liksom.
Slut på KL.
(Smileyn vägrade försvinna ur citatet...)

Köp Raid Silverfiskspray och duscha nätet vid några tillfällen, då blir det spindelfritt. Världens bästa uppfinning för oss fobiker som vill kunna passera dörrar utan panik. Funkar även för massa andra liknande djur. Jag använde det senast till min tvestjärtsinvaderade brevlåda :D
 
Det finns en grej man kan köpa till mina hörapparater så kommer ljudet från tvn direkt i dem, men den grejen är så gräsligt dyr att jag inte känner att jag vill lägga pengarna på dem.

Menar du en slinga? Vi har en runt vår soffa så om man sitter i den är det bara att sätta hörapparaterna på T. Annars finns det också kuddar. Det borde inte vara så dyrt, eller ingå på något vis ... :o (Blev myndig bara för några år sedan och innan dess var ju allting gratis :D så jag vet inte så mycket om prisen)
 
Menar du en slinga? Vi har en runt vår soffa så om man sitter i den är det bara att sätta hörapparaterna på T. Annars finns det också kuddar. Det borde inte vara så dyrt, eller ingå på något vis ... :o (Blev myndig bara för några år sedan och innan dess var ju allting gratis :D så jag vet inte så mycket om prisen)
Nej det är en liten grej man hänger runt halsen, vet inte vad det heter för mitt minne är ur funktigon. :) Men man kan koppla den till telefoner och Ipod och liknande och få allt direkt i hörapparaterna. funkar kanske som en slinga på sätt och vis, men är mer bärbar om du förstår hur jag menar. Verkar jättesmart sak.

Jag får tyvärr inte nya hörapparater då de ändrat nivåerna sedan förra gången så nu hör jag alltså precis över den gränsen på ena örat bara, men det räckte för ett nej. Det räckte inte ens att hörseln var klart försämrad sedan förra besöket, speciellt på det sämsta örat. Annars hade priserna nog inte alls varit så dyra faktiskt. men tyvärr så får jag inte det. eller fick, nu är det annat landsting :)
 
Nej det är en liten grej man hänger runt halsen, vet inte vad det heter för mitt minne är ur funktigon. :) Men man kan koppla den till telefoner och Ipod och liknande och få allt direkt i hörapparaterna. funkar kanske som en slinga på sätt och vis, men är mer bärbar om du förstår hur jag menar. Verkar jättesmart sak.

Jag får tyvärr inte nya hörapparater då de ändrat nivåerna sedan förra gången så nu hör jag alltså precis över den gränsen på ena örat bara, men det räckte för ett nej. Det räckte inte ens att hörseln var klart försämrad sedan förra besöket, speciellt på det sämsta örat. Annars hade priserna nog inte alls varit så dyra faktiskt. men tyvärr så får jag inte det. eller fick, nu är det annat landsting :)

Jag tror att jag förstår vad du menar. Hade något liknande för massor av år sedan men de har nog utvecklats sedan dess :p Men som sagt, den där kudden som man kan koppla till tvn, kanske den är billigare?

Men bläh för det. Har du kvar dina gamla hörapparater? Jag har kvar mina (som är för gamla och jag skulle behöva nya :o) och de funkar ju helt ok fortfarande, även med manickerna.

Själv har jag också problem med att få ett par hörslingor som man kopplar direkt till hörapparaterna och till mobilen osv. Förut köpte vi dem direkt av företaget, men så sa dem att de inte kunde sälja längre. Då vände vi oss till hörvårdcentralen, men de sa att de inte kunde ge en till mig eftersom jag var vuxen OCH att de inte kunde sälja en till mig :confused: Jaha, vad ska man då göra liksom? :cautious:
 
Jag tror att jag förstår vad du menar. Hade något liknande för massor av år sedan men de har nog utvecklats sedan dess :p Men som sagt, den där kudden som man kan koppla till tvn, kanske den är billigare?

Men bläh för det. Har du kvar dina gamla hörapparater? Jag har kvar mina (som är för gamla och jag skulle behöva nya :o) och de funkar ju helt ok fortfarande, även med manickerna.

Själv har jag också problem med att få ett par hörslingor som man kopplar direkt till hörapparaterna och till mobilen osv. Förut köpte vi dem direkt av företaget, men så sa dem att de inte kunde sälja längre. Då vände vi oss till hörvårdcentralen, men de sa att de inte kunde ge en till mig eftersom jag var vuxen OCH att de inte kunde sälja en till mig :confused: Jaha, vad ska man då göra liksom? :cautious:
Vad är det för kudde? Har aldrig hört talas om det. :)

Jag har kvar mina, men som sagt utvecklingen går framåt och mina är tydligen av ett sämre märke och jag får ont i huvudet av dem för de tar in så mycket ljud hjärnan annars hade sorterat bort automatiskt. Så jag är många gånger utan istället. Folk börjar lära sig att jag hör dåligt, att man ska gå på höger sida om mig om jag ska höra dem tala till mig, att man inte ska gå tyst bakom mig utan låta på nåt vis lite grann, att man inte bara ska prata rakt ut med ryggen emot och flera har lärt sig att påkalla min uppmärksamhet innan de börjar prata, så jag ser dem och kan komma fram. Jag brukar säga att jag kan ibland höra någon ropa på mig men inte lokalisera var ljudet kommer ifrån och eftersom jag ser dåligt så ser jag inte heller om det är många människor samlat runt om oss. Så... egentligen behöver jag mina extra öron, men som sagt, jag får inga nya och inga tillbehör.

Och varför i all sin dar kan du inte köpa saker till dina bara för att du är vuxen? Så fruktansvärt korkat!!!
 
(Smileyn vägrade försvinna ur citatet...)

Köp Raid Silverfiskspray och duscha nätet vid några tillfällen, då blir det spindelfritt. Världens bästa uppfinning för oss fobiker som vill kunna passera dörrar utan panik. Funkar även för massa andra liknande djur. Jag använde det senast till min tvestjärtsinvaderade brevlåda :D

Tack för tipset @cili :) De ska jag införskaffa när jag kommer hem från semestern :)

@Enya ringt hyresvärden, dom sa, spindel och nät, "adress", noterar de, så får vi väl skicka ut nån och kolla på de, men inte sett att dom varit här, var iaf 2 veckor sen jag ringde. Men ingen har kommit :( Idag fick jag hjälpa att förstöra nätet, och spindeln fick flytta en bit bort, men nu när jag kom hem så satt hen där igen :( Blir till att ta fram de tyngre artilleriet när jag kommer hem från sem. :)
 
Vad är det för kudde? Har aldrig hört talas om det. :)

Jag har kvar mina, men som sagt utvecklingen går framåt och mina är tydligen av ett sämre märke och jag får ont i huvudet av dem för de tar in så mycket ljud hjärnan annars hade sorterat bort automatiskt. Så jag är många gånger utan istället. Folk börjar lära sig att jag hör dåligt, att man ska gå på höger sida om mig om jag ska höra dem tala till mig, att man inte ska gå tyst bakom mig utan låta på nåt vis lite grann, att man inte bara ska prata rakt ut med ryggen emot och flera har lärt sig att påkalla min uppmärksamhet innan de börjar prata, så jag ser dem och kan komma fram. Jag brukar säga att jag kan ibland höra någon ropa på mig men inte lokalisera var ljudet kommer ifrån och eftersom jag ser dåligt så ser jag inte heller om det är många människor samlat runt om oss. Så... egentligen behöver jag mina extra öron, men som sagt, jag får inga nya och inga tillbehör.

Och varför i all sin dar kan du inte köpa saker till dina bara för att du är vuxen? Så fruktansvärt korkat!!!

Ja du, har ingen aning om vad de heter eller om de ens finns längre :o Vår ligger väl undanstoppat någonstans. Det var en tunn kudde med slang till teven. Så satte man hörapparaterna på T och satte sig på kudden. Eller hör man sämre så kan man ju ha den i knäet eller ännu närmare till hörapparaterna :p

En tröst är att folk lär sig till slut :grin: Med massor av tjat ;)
Jag kan inte höra vad folk säger om jag inte får läsa på läpparna samtidigt, och pauser för guds skull, duskrivervälintesåhär utan med mellanslag :p Fast det kan ha saken med att göra att jag aldrig har varit helt hörande, och därför är inte van vid att höra sånt. Min pappa har varit helt hörande en gång i tiden och han har oftast inget problem om någon inte tar pauser.
Jag tror att mina apparater kanske är lite samma som dina, jag hör nästan ingenting om det blåser rakt in i mina öron - då vrålar det bara i mina öron. Men har alltså de nya lärt sig att sortera bort de onödiga ljuden då? :o Skulle vara jobbigt om man lyssnade på musik och så försvann något ljud pga det :rofl:
Men så kasst om man har haft hörapparater och behöver nya så får man inte det igen :mad:

Mycket som är fel i hörselvården verkar det som :meh:
 
Hör ni - ni borde prova på att bo i ett kollektiv för döva och hörselskadade! :rofl: Kan nog lova att ni inte kommer att klaga över era stackars grannar sedan :D

Och ja, det faktum att alla var döva/hörselskadade gjorde saken värre, mycket värre. :angel:

Mvh
En som har bott på ett sådant kollektiv med ungefär 30 (om inte mer) fyllda lägenheter/rum.
 
Tvättstugor har jag hört vara ett kapitel för sig själv, att folk ibland inte är riktigt kloka... Det skulle inte falla MIG in att låta det vara ostädat efter mig, speciellt inte då jag har hund och katt och tre barn! Men behöver man verkligen avhåra kläder och liknande innan man tvättar, maskinen rengörs ju efteråt?

Hm, hur rengörs den efteråt? Jag slutade tvätta i tvättstugan delvis för att alla mina kläder blev så väldigt håriga och läskiga. Känns som att mina grannar i alla fall inte rengjorde efteråt eller att det inte hade någon effekt alls.
 
*Sitter det folk hos er i fönsterna/på balkongerna och glor när hundar rastas där och tänker "Nu tog hon inte upp bajset efter hundskrället!!!! :devil:"? Jag glor mig alltid omkring när min hund gjort nummer två, inte för att smita från världsuppgiften utan för att ha koll så mitt fina djur inte dödas av en cyklist eller någon ettåring sätter fälleben... ursäkta, krokben heter det visst här, för min fina dogge medan jag står där i godan ro och plockar lite bland buskar och gräs och träd och stenar.

Jag måste gå OT lite och berätta om min kompis jag delade lägenhet med förut. Hon satt och glodde ut genom fönstret som var öppet lite på glänt och helt plötsligt skriker hon högt: Vi ser dig allt! Då hade en kille med hund gått förbi, hunden hade satt sig ned och gjort nummer 2 utan att killen plockade upp. Han vände dock på sig och gick tillbaka för att ta upp skiten sen :p
 

Liknande trådar

Äldre Trodde aldrig jag skulle skapa en sån här tråd. Men nu gör jag det. Vi har en granne (inte i samma hus, men vi bor på samma gård) som...
Svar
7
· Visningar
2 610
Senast: kolblakkur
·
Äldre Har bott i min lägenhet i tre år snart, och det är generellt ett lugnt område jag bor i. Aldrig haft problem med att grannarna i mitt...
Svar
8
· Visningar
5 045
Övr. Katt har jag och sambon (och hunden) haft nu.. Och det börjar minst sagt bli lite jobbigt. *långt* Hoppas någon orkar läsa! Lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 318
Senast: mackan
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp