Att bo i en lägenhet

Växte upp i en lägenhet (brf). Fick tidigt köra mig "reglerna". Ingen dusch före 6 eller efter 22. Lek inne fick vara mindre stojande än lek ute.
Ingen hund i tvättstugan eller förråd. Inte massa stoj i trappen.
Ingen rastning av hund på gården. Jo, när hunden hade uvi och inte hann längre eller som liten valp mitt i vintern så fuskade vi (och andra).

Tappades ett glas på golvet var det dock aldrig en tvekan om att ta fram dammsugaren. Man vill ju ha bort det där till morgonen.

För mig, som sen flytten från föräldrarna, först bott i egen br och därefter hyresrätt har allt funnit sig mer eller mindre naturligt.
Nu, när jag bott i eget hus i fyra år inser jag alla fördelar. Vill jag köra igång en diskmaskin på natten är det ok, likaså ta en dusch.
Borra och sånt (vi renoverar) gör vi inte efter kl 21 pga att grannarna har barn som lägger sig vid den tiden när det är skola.
Nu känns det även här ganska naturligt att följa "reglerna" och inget jag hela tiden måste ha koll på. Ibland glömmer jag bort mig själv och får påminna mig om att jag inte bor i hus och inte kan sätta igång tvättmaskinen klockan 8 på kvällen och får planera in dusch och diskning inom rimlig tid, trots att jag är en nattuggla och kan vara vaken rätt länge. En gång kl 12 på kvällen var jag på väg att sätta upp en tavla och fick påminna mig själv om att det nog inte uppskattades av grannarna! 11 år i hus trillar ju inte bort så lätt, det är ju mycket mer frihet! :D
 
Jag brukar duscha omkring 20 minuter, mäter inte tiden så noga men från det att jag går in i badrummet tills jag går ut därifrån tar det oftast 20 minuter, och vattnet har aldrig tagit slut här. :up:

Ja, jag störs när min granne tvättar på natten...det låter inte högt men det där "wooowooowooowoooowooo" låter igenom både öronproppar och kudde. :( Som tur är så har h*n inte tvättat nattetid på länge nu.
Jag har inte lyckats ta slut på varmvattnet här, det var mer något jag kom att tänka på, en sån där dum Enya-fundering. ;) Jag duschar inte så länge jag heller. Det är varmt och skönt men tråkigt att bara stå.

Tvättmaskinen låter högt här, jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan bygga en tvättmaskin som låter så otroligt mycket! :confused:

Har du inte sagt till din granne att hans maskin stör?
 
Jag är uppvuxen i lägenhet och ingenstans har det varit tal om att man inte får duscha när man vill.

I övrigt visa hänsyn och det är ju inte så svårt :)
Och jag har hört flera som inte "får" duscha efter kl 22. Visst måste man så måste man men helst inte, har det hetat där de bott.
 
Oj, jag har inte tänkt att man måste anpassa sig så för att man bor i lgh, förutom att inte köra hög musik på natten. Har inga högtalare till laptopen så det är tekniskt ändå. Det är nog inte så lyhört där jag bor, har aldrig hört nån granne förutom musik från en fest en gång, och jag kör diskmaskin varje natt. Hör den knappt själv fast jag bor i en etta :S
 

Liknande trådar

Äldre Trodde aldrig jag skulle skapa en sån här tråd. Men nu gör jag det. Vi har en granne (inte i samma hus, men vi bor på samma gård) som...
Svar
7
· Visningar
2 610
Senast: kolblakkur
·
Äldre Har bott i min lägenhet i tre år snart, och det är generellt ett lugnt område jag bor i. Aldrig haft problem med att grannarna i mitt...
Svar
8
· Visningar
5 045
Övr. Katt har jag och sambon (och hunden) haft nu.. Och det börjar minst sagt bli lite jobbigt. *långt* Hoppas någon orkar läsa! Lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 320
Senast: mackan
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp