Att bo i en lägenhet

Enya

Trådstartare
Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en sådan, de senaste 11 åren har med andra varit i ett hus. Ett hus på landet. Utan grannar vägg i vägg. Men så nu, jag har några funderingar här.

Vill ni upplysa och informera en nybörjare om vad ni anser/tycker/känner osv om vissa frågor?

*Kan man ta slut på varmvatten i ett sådant här hus? Ett vanligt hyreshus hos ett vanligt hyresbolag i ett vanligt bostadsområde, husen med tre våningar, källare och fyra trappuppgångar. Hur länge kan jag med andra ord duscha?? :angel::devil:

*Får man ha med doggar in i soprummen? Jag kopplar min dog utanför för jag tänkte på allergiker, men bäst hade varit att ha med bodyguarden in i det där hemska kyffet!!! :o:arghh::nailbiting::wtf::cry:

*I tvättstugan har jag för mig de inte får följa med in, hur gör ni och är det rent allmänt så? Det var så där jag bodde i lägenhet förut så jag har tagit det förgivet.

*I källaren då, typ när man ska ner till källarförråden?? Jag har också tänkt att de inte får följa med där... Men alltså, BLÄ för att vara där alldeles ensammen! :yuck:

*Jag har egen tvättmaskin men fy farao vad den LÅTER när den tvättar!! Jag har sett att tvättiderna här är mellan 7 och 19 så jag är noga med att inte sätta igång en tvätt före kl 9 och så att sista maskinen slutar kl 19 senast. Men hur mycket hör man som granne av grannes tvättmaskin på toa? Brukar man störas av det?

*Vad tycker ni om folk som låter sin hund sniffa bland blommorna och på gräsmattan medan man går förbi ut på en promenad? Alltså inte blir rastade utan sniffar bara. eller man ska tvinga den att gå fot på asfalten? Jag gör det senare, ser det som viktigt att hon går ordentligt där och ger gott intryck, tänker att det alltid finns hundhatare på ett sådant här område och hon ser ju inte ut som pensionärernas golvmoppar precis utan är en stor och tuff dobermann (eller ja... nu ljög lite grann...) och vi vet ju alla att det är kamphundar :devil:

*Sitter det folk hos er i fönsterna/på balkongerna och glor när hundar rastas där och tänker "Nu tog hon inte upp bajset efter hundskrället!!!! :devil:"? Jag glor mig alltid omkring när min hund gjort nummer två, inte för att smita från världsuppgiften utan för att ha koll så mitt fina djur inte dödas av en cyklist eller någon ettåring sätter fälleben... ursäkta, krokben heter det visst här, för min fina dogge medan jag står där i godan ro och plockar lite bland buskar och gräs och träd och stenar.

Och sista frågan jag minns nu att jag undrar över
VARFÖR varför har man gjort så att porten slår igen så det skallrar i min ytterdörr nästan?! De första dagarna hoppade jag högt när jag var i köket och hallen när porten gick igen. Vad jag har förstått av andra närstående med en port är att det är likadant där. Hur har ni det?

Jo, jag har en till, men den vågar jag knappt ställa... hur beter man sig i ett hyreshus?! Hur mycket får man störa för att det ska vara ok?

Vågar man släppa en fis när man sitter på dass?:angel: Eller hör grannen det? :down: Vågar man diska kl 22 eller är det någon som vill mörda mig då?:cry: Vad händer om jag råkar nysa i trappan? :eek: Får man lyssna på Michael Jackson musik kl 12 på natten eller får grannen spader och kräver dansbandsmusik av mig istället?? :nailbiting: Vågar jag kissa klockan 4 på natten, eller tror ni att nån knackar i väggen och hytter med näven mot mig då??:banghead: Måste jag sätta silvertejp på mina barn så de inte pratar så det stör?:confused: Får man gå naken mellan toan och garderoben där man hämtar trosor och sånt där tygaktigt man har på sig, eller blir man anmäld för blottning då??O_o Jag har redan förstått att jag måste be zombisarna i tvserien The Walking Dead att låta viskande och inte högt när de kommer gående och låter så där hest rosslande skrikande väsande, annars kan de fan inte visa sig i min tv sedan, så där har jag hängt med i utvecklingen lite granna faktiskt.:up: Man vill ju inte skrämma gamlingarna här, de kan ju tolka min matdoft för likos och då tror de att de har döingar som grannar....:banana:
 
Tror att du kan duscha hur länge du vill och ändå inte göra slut på varmvattnet.
Jag personligen har inget emot hundar, så länge ägaren har koll, då jag är uppvuxen med hund.

Vågar man släppa en fis när man sitter på dass?:angel: Eller hör grannen det? :down:
Klart man vågar, om man inte har pappväggar, de ända jag hör är när dom spolar.

Vågar man diska kl 22 eller är det någon som vill mörda mig då?:cry:
Jag har några gånger diskat efter 22, en gång till och med dammsugit (då jag hade en spindel inne) och jag lever fortfarande. :p

Vad händer om jag råkar nysa i trappan? :eek:
Händer inte så mycket.

Får man lyssna på Michael Jackson musik kl 12 på natten eller får grannen spader och kräver dansbandsmusik av mig istället?? :nailbiting:

Det beror nog på volymen.

Vågar jag kissa klockan 4 på natten, eller tror ni att nån knackar i väggen och hytter med näven mot mig då??:banghead:

Det är nog ingen fara, då sover nog gamlingarna som stockar, och dom har ju ändå dålig hörsel så de ska väl inte vara något problem. I värsta fall får du väl sätta upp en "förlåt för att jag kissade kl. 04.00 i natt" lapp :p

Måste jag sätta silvertejp på mina barn så de inte pratar så det stör?:confused:
Helst ska det väl vara flera lager med silvertejp ;) Nejdå, bara dom inte skriker allt för högt ska de väl inte vara någon fara kan man tycka.

Får man gå naken mellan toan och garderoben där man hämtar trosor och sånt där tygaktigt man har på sig, eller blir man anmäld för blottning då?
Tror inte att du blir anmäld för blottning, hänt att jag stått typ halvnäck i "köket" och lagat mat/brett en smörgås.







KL.
Hur gör man om man har spindlar vid porten? Och har världens spindelfobi? Har nämligen 1 (eller nu har den jävlen förökat sig så nu är dom 4) vid ena dörren in, ett stort nät. Riktigt vidrigt är de. Hyresvärden verkar inte göra något åt det. Inte dom andra boende heller, nån har till och med öppnat upp den dörren som dom har sitt nät vid, hur tänkte man där liksom.
Slut på KL.
 
Ojoj vilka frågor.

Det är olika gissar jag, när man läser här på buke eller vet vad någon vän kan ha råkat ut för för grannar så kan de vara rabiata, men jag har aldrig mött någon.

Jag har bott i hyreshus hela livet, när jag var student avverkade jag runt 15 olika i Uppsala o ett i Västerås. Så:

Tvättiderna har alltid varit till 21där jag bott. När vi fick hem maskin körde jag aldrig senare.

Jag har aldrig någonsin hört att vattnet kan ta slut utom i någon fjällstuga vid skidåkning.

Skulle aldrig brytt mig om hundar i soprummet, men i källaren vill jag inte ha dem nosandes på mitt förråd (allergisk). Om jag såg en där skulle jag nog inte bli sur.

Nej till hund i tvättstugan.

Ta upp om hunden bajsar, hindra den från att hoppa på folk. I övrigt kan den göra vad den vill.

Det finns kanske folk som glor, aldrig stött på det. Trodde det var radhus.

Tror alla dörrar luffar till lite när ytterdörren stängs, kände igen mamma när jag var liten upp till andra våningen, andra hörde jag inte.

Fis, kissa, diska när du vill. Låt inte barnen vråla eller leka elefanter, ha inte träskor inne. Spela musik 12 om du vill, men inte högt. Ha inte högsta volym på TV , det är det enda jag hört och stört mig på (döv pensionär).

Jag har sprungit naken till min mans irritation, men inte på bottenvåningen...
 
Justja! Dammsugning! Det hörs jättebra dom eeeeksniii eeeeksniiii mycket värre än tvättmaskin. Det är inte motorljudet som hörs utan när den slår mot möbler o groddar golvet, detta hör man inte själv. Dammsug inte mitt i natten.

Att tappa saker hörs också mitt i natten.
 
Justja! Dammsugning! Det hörs jättebra dom eeeeksniii eeeeksniiii mycket värre än tvättmaskin. Det är inte motorljudet som hörs utan när den slår mot möbler o groddar golvet, detta hör man inte själv. Dammsug inte mitt i natten.

Att tappa saker hörs också mitt i natten.
Du, en dag i förra veckan trillade den största och tyngsta tavlan ner här kl 23, då trodde jag att grannarna skulle dö! :o:arghh:
 
Olika regler i olika föreningar. Men generellt sätt volym ner efter 22 inget för 07.
I vår förening har vi tex inte dusha, bada, diska efter 22.
Ang hundar så det enda man börj tänka på är väl att det kanske inte är så trevligt för de som håller efter föreningens rabatter och gräs i fall där är hundskit och hundpiss överallt. Ibland går det inte undvika men handlar väl respect här.
Vet folk som haft med hund i både tvättstuga och soprum. Men passa dig för soprummen kan finnas glas och plåt och massa saker som luktar gott och vill ätas. Har du marklägenhet kan nakenhet kanske orsaka något men annars vet jag inte. Under sommarhalvåret har jag aldrig något mer än boxers på mig hemma när jag är själv. Pga värmen. tex. Trots tvärdrag.

Och tex skall du ha fest. Sätt upp en skylt eller fråga grannarna. Erbjud tex hörselproppar eller liknande.
Och klassiska behandla andra som du själv vill bli behandlad helt enkelt.
 
Du, en dag i förra veckan trillade den största och tyngsta tavlan ner här kl 23, då trodde jag att grannarna skulle dö! :o:arghh:
En gång är ju ingen gång :) Men när grannens treåring sitter och kastar leksaker då hörs det. (Nu har vi ingen treårig granne just nu, utan flyttade till hus för en månad sedan o roar oss med att tvätta på nätterna :bump:, men får inte längre springa naken, fler hus... :cry:)
 
Ojoj vilka frågor.

Det är olika gissar jag, när man läser här på buke eller vet vad någon vän kan ha råkat ut för för grannar så kan de vara rabiata, men jag har aldrig mött någon.

Jag har bott i hyreshus hela livet, när jag var student avverkade jag runt 15 olika i Uppsala o ett i Västerås. Så:

Tvättiderna har alltid varit till 21där jag bott. När vi fick hem maskin körde jag aldrig senare.

Jag har aldrig någonsin hört att vattnet kan ta slut utom i någon fjällstuga vid skidåkning.

Skulle aldrig brytt mig om hundar i soprummet, men i källaren vill jag inte ha dem nosandes på mitt förråd (allergisk). Om jag såg en där skulle jag nog inte bli sur.

Nej till hund i tvättstugan.

Ta upp om hunden bajsar, hindra den från att hoppa på folk. I övrigt kan den göra vad den vill.

Det finns kanske folk som glor, aldrig stött på det. Trodde det var radhus.

Tror alla dörrar luffar till lite när ytterdörren stängs, kände igen mamma när jag var liten upp till andra våningen, andra hörde jag inte.

Fis, kissa, diska när du vill. Låt inte barnen vråla eller leka elefanter, ha inte träskor inne. Spela musik 12 om du vill, men inte högt. Ha inte högsta volym på TV , det är det enda jag hört och stört mig på (döv pensionär).

Jag har sprungit naken till min mans irritation, men inte på bottenvåningen...
Jag är hörselskadad och barnen brukar säga att jag har tvn högt. Det ser jag faktiskt lite som ett problem, är jag rädd.

Jag undrar dock vad som är högt, jag kanske ska göra studiebesök hos grannarna :D

Men visst är tvätttiderna konstiga här? Helgfria vardagar och jag tror att man bara får tvätta några timmar på söndagar....

Varmvattnet tog slut i mitt hus ibland, när snorungarna hade duschat och morsan var sist, som en god mor ska vara, så fick jag duscha KALLT!:D
 
En gång är ju ingen gång :) Men när grannens treåring sitter och kastar leksaker då hörs det. (Nu har vi ingen treårig granne just nu, utan flyttade till hus för en månad sedan o roar oss med att tvätta på nätterna :bump:, men får inte längre springa naken, fler hus... :cry:)
Nej jag vet, men det var så typiskt, nyinflyttad och allt och börjar med ett jädrans brak, för fy vad rädd JAG blev som satt bredvid, och katten som satt nästan intill där den landade hoppade högt...

Men mitt mål är att tappa s lite som möjligt, dock bor vi på första våningen och det har jag tyckt varit skitbra :D
 
Vågar man diska kl 22 eller är det någon som vill mörda mig då?:cry:

Om du råkar på mina tidigare grannar så vill dom mörda dig då. Så fort jag spolade vatten i köket efter 20-21 så bankade dom hysteriskt i väggen. Om jag inte slutade ringde dom på. När jag inte öppnade fortsatte dom att ringa på i flera minuter. Vid en diskussion bad dom mig att sätta på vattnet för fullt och följa med in i deras lägenhet och lyssna. Jag gjorde det, men deras balkongdörr var lite öppen och då hördes det inget från vattnet. Dom stängde dörren och om alla var helt tysta kunde man höra det lite svagt.

Hyresvärden sa åt mig att ringa störningsjouren när dom höll på. En kväll gjorde jag det, två securitaskillar kom vid 22. Jag satte på vattnet och sa "nu kommer dom snart". Securitaskillarna såg skeptiska ut. Men jodå, dom ringde på. Killarna öppnade och försökte förklara att jag måste få använda vattnet i köket men granntanten skällde ut dom också.
 
Jag är hörselskadad och barnen brukar säga att jag har tvn högt. Det ser jag faktiskt lite som ett problem, är jag rädd.

Jag undrar dock vad som är högt, jag kanske ska göra studiebesök hos grannarna :D

Men visst är tvätttiderna konstiga här? Helgfria vardagar och jag tror att man bara får tvätta några timmar på söndagar....

Varmvattnet tog slut i mitt hus ibland, när snorungarna hade duschat och morsan var sist, som en god mor ska vara, så fick jag duscha KALLT!:D
Tjaa så länge grannarna också ser på TV då märker de nog inte. Noterade men surade inte.
 
Om du råkar på mina tidigare grannar så vill dom mörda dig då. Så fort jag spolade vatten i köket efter 20-21 så bankade dom hysteriskt i väggen. Om jag inte slutade ringde dom på. När jag inte öppnade fortsatte dom att ringa på i flera minuter. Vid en diskussion bad dom mig att sätta på vattnet för fullt och följa med in i deras lägenhet och lyssna. Jag gjorde det, men deras balkongdörr var lite öppen och då hördes det inget från vattnet. Dom stängde dörren och om alla var helt tysta kunde man höra det lite svagt.

Hyresvärden sa åt mig att ringa störningsjouren när dom höll på. En kväll gjorde jag det, två securitaskillar kom vid 22. Jag satte på vattnet och sa "nu kommer dom snart". Securitaskillarna såg skeptiska ut. Men jodå, dom ringde på. Killarna öppnade och försökte förklara att jag måste få använda vattnet i köket men granntanten skällde ut dom också.
Fast om grannarna är galna märker man väl det. Antar att man kan utgå från att de inte är det. Men hade en väninna som var terroriserad av en också, han skällde på att hon fick tidningen.
 
Ja? Det var uppenbart att något inte stod rätt till.
Jo jag tänkte bara att Enya kunde börja normalt bara.

(Brukade duscha 23 en gång i veckan utan klagomål men kanske hade tur i hus. Enda klagomål vi fått var mamma som gick i träskor en period o två gånger för Rolling Stones ett par låtar på bara ganska hög volym kl 17, mamma igen, när jag öppnade dörren gång nr två, bodde inte där, backade bara killen o sa att det inte var ngt...:D Vissa saker är tydligen ok för 30 åringar men inte för 60+)
 
Om du råkar på mina tidigare grannar så vill dom mörda dig då. Så fort jag spolade vatten i köket efter 20-21 så bankade dom hysteriskt i väggen. Om jag inte slutade ringde dom på. När jag inte öppnade fortsatte dom att ringa på i flera minuter. Vid en diskussion bad dom mig att sätta på vattnet för fullt och följa med in i deras lägenhet och lyssna. Jag gjorde det, men deras balkongdörr var lite öppen och då hördes det inget från vattnet. Dom stängde dörren och om alla var helt tysta kunde man höra det lite svagt.

Hyresvärden sa åt mig att ringa störningsjouren när dom höll på. En kväll gjorde jag det, två securitaskillar kom vid 22. Jag satte på vattnet och sa "nu kommer dom snart". Securitaskillarna såg skeptiska ut. Men jodå, dom ringde på. Killarna öppnade och försökte förklara att jag måste få använda vattnet i köket men granntanten skällde ut dom också.
Vilka roliga grannar! Eller inte. Men vissa är hemska har jag förstått! Jag tror jag hört mina granar några gånger bara, en borrade i väggen för någon dag sen oc en annan tappade något i golvet och så hör jag hur porten slår. Jag har tur. Än så länge...

Skulle inte förvåna mig alls om jag fick klagomål på att jag snarkar! då kommer jag aldrig mer kunna sova av rädsla för att störa andra!:o

Är det äldre grannar som är värst? Jag har ju pensionärer....
 
Tror att du kan duscha hur länge du vill och ändå inte göra slut på varmvattnet.
Jag personligen har inget emot hundar, så länge ägaren har koll, då jag är uppvuxen med hund.

Vågar man släppa en fis när man sitter på dass?:angel: Eller hör grannen det? :down:
Klart man vågar, om man inte har pappväggar, de ända jag hör är när dom spolar.

Vågar man diska kl 22 eller är det någon som vill mörda mig då?:cry:
Jag har några gånger diskat efter 22, en gång till och med dammsugit (då jag hade en spindel inne) och jag lever fortfarande. :p

Vad händer om jag råkar nysa i trappan? :eek:
Händer inte så mycket.

Får man lyssna på Michael Jackson musik kl 12 på natten eller får grannen spader och kräver dansbandsmusik av mig istället?? :nailbiting:

Det beror nog på volymen.

Vågar jag kissa klockan 4 på natten, eller tror ni att nån knackar i väggen och hytter med näven mot mig då??:banghead:

Det är nog ingen fara, då sover nog gamlingarna som stockar, och dom har ju ändå dålig hörsel så de ska väl inte vara något problem. I värsta fall får du väl sätta upp en "förlåt för att jag kissade kl. 04.00 i natt" lapp :p

Måste jag sätta silvertejp på mina barn så de inte pratar så det stör?:confused:
Helst ska det väl vara flera lager med silvertejp ;) Nejdå, bara dom inte skriker allt för högt ska de väl inte vara någon fara kan man tycka.

Får man gå naken mellan toan och garderoben där man hämtar trosor och sånt där tygaktigt man har på sig, eller blir man anmäld för blottning då?
Tror inte att du blir anmäld för blottning, hänt att jag stått typ halvnäck i "köket" och lagat mat/brett en smörgås.







KL.
Hur gör man om man har spindlar vid porten? Och har världens spindelfobi? Har nämligen 1 (eller nu har den jävlen förökat sig så nu är dom 4) vid ena dörren in, ett stort nät. Riktigt vidrigt är de. Hyresvärden verkar inte göra något åt det. Inte dom andra boende heller, nån har till och med öppnat upp den dörren som dom har sitt nät vid, hur tänkte man där liksom.
Slut på KL.
En kiss-lapp!:rofl::rofl::rofl:

Vad skönt att du lever ännu trots att du gått nästan naken, dammsugit och diskat efter kl 22 och antagligen och kissat och fisit när som helst på dygnet :D Låter tryggt!

Spindlar är bra, de tar insekter. Men jag håller med, inte i huvudet dock, fast kan du inte be hyresvärden ta bort dem? Eller spraya radar mot dem och riva deras nät? Ja, vad fasen, ibland är det ingen god idé att vara spindel liksom. Man kan dö då!
 
Fast om grannarna är galna märker man väl det. Antar att man kan utgå från att de inte är det. Men hade en väninna som var terroriserad av en också, han skällde på att hon fick tidningen.
Någon hade satt en tidning i mitt tidningshållare vid dörren en morgon, antingen en snäll rar tidningsbärare eller en granne, för den såg lite läst ut....

Jag märkte för flera år sedan att när jag försöker vara tyst och ljudlös, det är då det låter om mig som mest! :nailbiting:
 
Olika regler i olika föreningar. Men generellt sätt volym ner efter 22 inget för 07.
I vår förening har vi tex inte dusha, bada, diska efter 22.
Ang hundar så det enda man börj tänka på är väl att det kanske inte är så trevligt för de som håller efter föreningens rabatter och gräs i fall där är hundskit och hundpiss överallt. Ibland går det inte undvika men handlar väl respect här.
Vet folk som haft med hund i både tvättstuga och soprum. Men passa dig för soprummen kan finnas glas och plåt och massa saker som luktar gott och vill ätas. Har du marklägenhet kan nakenhet kanske orsaka något men annars vet jag inte. Under sommarhalvåret har jag aldrig något mer än boxers på mig hemma när jag är själv. Pga värmen. tex. Trots tvärdrag.

Och tex skall du ha fest. Sätt upp en skylt eller fråga grannarna. Erbjud tex hörselproppar eller liknande.
Och klassiska behandla andra som du själv vill bli behandlad helt enkelt.
Ja, musiken är inte hög ens dagtid så jag tror jag klarar mig där egentligen.

Har inte tänkt på glas och sånt i soprummet, tusan också, bodyguarden måste ju med mig och skydda sin matte ju! :(

Festar gör jag aldrig, det är jag för omodern för. Hur gör man när man festar??? ;)

Den värmen som det har visat sig vara i den här lägenheten har gjort att jag önskat mig vara man och endast kunna haft på mig boxer.. men nu är jag fel kön och måste ha tygstycken över brösten också annars tappar tanterna och gubbarna nog hakan här. Tyvärr, för det kan bli väldigt bastulikt!

Jag fick en mindre kul kommentar om mina bröst för någon vecka sedan... Så det är bäst att låsa in dem och svettas i stället... Jag vill inte ha andras liv på mit samvete...
 
Tjaa så länge grannarna också ser på TV då märker de nog inte. Noterade men surade inte.
Men de nannar nog gott när jag är vaken! Du skulle se här på kvällarna, lamporna i lägenheterna släcks tidigt! :eek: Jag känner mig lite som en utböling fortfarande, jag kan ju vara vaken ... ja som synes... länge. :angel:

Jag ska nog g en kurs i att lära mig läsa på läpparna så jag kan glo på tv i tyyyyystnad! :D
 

Liknande trådar

Äldre Trodde aldrig jag skulle skapa en sån här tråd. Men nu gör jag det. Vi har en granne (inte i samma hus, men vi bor på samma gård) som...
Svar
7
· Visningar
2 610
Senast: kolblakkur
·
Äldre Har bott i min lägenhet i tre år snart, och det är generellt ett lugnt område jag bor i. Aldrig haft problem med att grannarna i mitt...
Svar
8
· Visningar
5 045
Övr. Katt har jag och sambon (och hunden) haft nu.. Och det börjar minst sagt bli lite jobbigt. *långt* Hoppas någon orkar läsa! Lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 318
Senast: mackan
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp