Tamråtta?

Carolininen

Trådstartare
Hur är det att ha tamråtta?
Jag är lite emot att ha djur i bur men funderar över om man kunde ha en (flera?) tamråttor på ett sätt som skulle vara etiskt försvarbart för råttan.
Kan man ha dem som en hund ungefär?
 
Det finns tamråttor som blir rumsrena men generellt inte skulle jag säga. Dessutom är de gnagare även om det kan variera hur mycket de gnager. Så sladdar är riskabelt och saker de kan välta ner (som blomkrukor). Det är väl det som talar emot att ha den helt lösa om man inte har stor möjlighet att råttsäkra.

Mina hade en stor voljär i köket som nästan alltid stod öppen och det fungerade på det begränsade utrymmet förutom att jag fick passa spisen (och spackla och måla om ofta). Under uppsikt kunde de få vara lösa kortare stunder i resten av lägenheten.
 
Råttor är väldigt sällskapliga men det är ju i grund och botten ett ”skadedjur” så att ha dem instängda när man inte är hemma eller inte kan passa är nästan ett måste.
Jag vet de som har dem nästan helt fria men det är också en del tveksamheter runt det kan jag tycka, speciellt om de inte är tränade rumsrena.
Man måste också tänka på att de markerar det mesta med urin, så den delen är ju omöjligt att träna bort då det är ett behov.

Man kan ha en stor fin bur till väldigt få råttor och fixa interiören så de har att göra hela tiden.
Jag kan dock tycka att råttor är ganska lata och sover en hel del och har man dem ute mycket så är det sova, de gör i buren.

Just det tar lite plats då alla ska sova på varandra och helst i mindre utrymmen än de får plats på.
 
De gnager vilket inte är så roligt alla gånger. Vissa saker märktes på en gång, som när stereon blev en mono för att råttan Semla gnagt av sladden. Andra saker märktes inte förrän långt efteråt, som böcker eller tapetskarvar.

Hade mina i stor bur samt lösa ute i lägenheten under uppsikt. Att ha dem boende lösa i lägenheten tror jag inte på. gnagandet och doftmarkerandet gör att är olämpliga för det.
 

Liknande trådar

Övr. Djur För över 10-15 år sen hade jag tamråttor sist. Jag var säker på att det var ett lämnat kapitel i mitt liv. Men då även äldsta sonen...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 447
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 405
Senast: Amha
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
1 981
Senast: Scata
·
Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 568
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp