Tamråttor flyttar in

Ursäkta blåbärsfråga, jag läste aldrig på om färger när jag hade råttor som barn/tonåring, är det den enfärgade "grå" som är siames? De är så fina alla tre 💖

Du får fråga hur mycket du vill, tack :heart

Den som du benämner som enfärgad grå är agouti marble. Vilket innebär att han är 'viltfärgad/brun' men är fläckig/spräcklig i färgen. Den mer vita är Russian blue agouti hooded* (dvs mer åt det grå/blå hållet än åt brun) och den som har ett långt streck på ryggen är agouti marble hooded*

Siamesefärgad råtta är ganska lik Siamesekatter med färgad nos, öron och rumpa. Russian blue velveteen är liknande grå/blå med vågig päls.

*Hooded är det streck som går från huvudet ner till svansen, men oftast blir de feltecknade/får avvikelser i teckningen om de inte är avlade för att få en bra standard. Dessa tre bröder kommer ifrån en uppfödare som blandar färger och teckningar utan tanke på genetik/fenotyp.
 
Senast ändrad:
Jag hade tänkt Melker eller Agaton men vet om inte riktigt om det känns rätt länge. Fick tips om Edgar som en bubblare. Tanken är gamla manliga namn gärna med anknytning till barnfilm men ändå lite mer ovanliga. Så vilket av dessa tre namn (eller finns det andra förslag) ska denna pojke heta?

Han hämtas hem på söndag ihop med en svart pojke som sonen ska namnge.

received_704623195124993.jpeg
 
Jag hade tänkt Melker eller Agaton men vet om inte riktigt om det känns rätt länge. Fick tips om Edgar som en bubblare. Tanken är gamla manliga namn gärna med anknytning till barnfilm men ändå lite mer ovanliga. Så vilket av dessa tre namn (eller finns det andra förslag) ska denna pojke heta?

Han hämtas hem på söndag ihop med en svart pojke som sonen ska namnge.

Visa bifogad fil 138669
En Felix? Som i lycklig
 
Jag hade tänkt Melker eller Agaton men vet om inte riktigt om det känns rätt länge. Fick tips om Edgar som en bubblare. Tanken är gamla manliga namn gärna med anknytning till barnfilm men ändå lite mer ovanliga. Så vilket av dessa tre namn (eller finns det andra förslag) ska denna pojke heta?

Han hämtas hem på söndag ihop med en svart pojke som sonen ska namnge.

Visa bifogad fil 138669
Tycker han ser ut som en Melker! Jättefin! :love:
 
Dom är här :love:
Introduceringen gick lugn och fin, men jag fick bevis på att min ena äldre hane är mer ostabil än jag trott. Att få in två råtthanar som åkt tåg med flertal byten och ändå så lätthanterade i jämförelse med en hane som bott här sen maj 2023 (?). Jag insåg att han behöver få somna in, det är ohållbart att ha honom kvar. Det var ett alternativ som jag hade med i beräkning men som jag så klart trodde att jag skulle få slippa. Så han kommer få somna in under kvällen ♥️

IMG_20240211_131715359.jpg
 
Queek (svart) och Melker (siamese) anpassar sig bra i buren och de andra två farbröderna uppför sig väl. Igår fick de äntligen sin stora bur igen eftersom introduceringen gått bra och de små bebisarna är otroligt lätthanterade. Idag blir det att buren lite mer ä

IMG_20240212_071603284.jpg
 
Jag är väldigt glad i mina första tamråttor men att köpa från en uppfödare som mer fokuserar på temperament är en stor skillnad:heart
Dessa pojkar har bott här i 4 dagar och är redan så trygga att de somnat i famnen trots högljudda barnr
IMG_20240215_141759482.jpg
 
Idag fick de små vara ute och studsa i soffan. Till viss del lite orolig att de hoppar ner på golvet men så sött att se hur busiga de är nu när de börjar landa efter inflytten :love:
 
Jag är väldigt glad i mina första tamråttor men att köpa från en uppfödare som mer fokuserar på temperament är en stor skillnad:heart
Dessa pojkar har bott här i 4 dagar och är redan så trygga att de somnat i famnen trots högljudda barnr
Visa bifogad fil 139152
Ja, en trevlig råtta är så jäkla fantastisk :heart Jag gav upp efter att ha tappat mina egna linjer och sen gått på nit efter nit med rädda individer :( Blir alldeles varm av att se dina :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 634
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 942
Senast: ptr
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 861
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp