Tamråttor flyttar in

Jodå de växer och frodas. Livets första dusch har de fått idag också då de luktade något vedervärdigt av kiss då någon glömt byta hängmattor i tid. Två av dem fann sig rätt okej med att duscha, den tredje ansåg inte att det var okej att bli blöt så jag blev desto blötare :cautious:
 

Bifogade filer

  • 20230715_193623.jpg
    20230715_193623.jpg
    372,9 KB · Visningar: 265
För över 10-15 år sen hade jag tamråttor sist. Jag var säker på att det var ett lämnat kapitel i mitt liv. Men då även äldsta sonen gärna vill ha tamråttor så är tre bröder bokade. De flyttar in nästa helg :love:

Buren hittade jag för drygt 1000 kronor så den är ett fynd! Just nu "enkelt" inrett i väntan på att vi lär känna varandra.
Funkar buren bra? Barnet vill ha ett husdjur och vi funderar på råttor - fördelen är att man måste ha två så då får ju jag också en :D

Hursom så kollar jag på en sån där bur, tycker den ser smidig ut - är luckan stor? Är det smidigt att städa i den?
 
Funkar buren bra? Barnet vill ha ett husdjur och vi funderar på råttor - fördelen är att man måste ha två så då får ju jag också en :D

Hursom så kollar jag på en sån där bur, tycker den ser smidig ut - är luckan stor? Är det smidigt att städa i den?

Buren är smidig för hela taket går att öppna och luckan mitt på buren är helt okej stor. Den är inte smidig att städa eftersom benen är fastskruvade i botten. För det priset jag gav så var den prisvärd men inte den dubbla höjningen som gjorts.

Lägger in en bonusbild då pojkarna växer så det knakar :love:
 

Bifogade filer

  • 20230927_162502.jpg
    20230927_162502.jpg
    179,1 KB · Visningar: 241
Har ställt mig i kö hos råttornas uppfödare om det blir en annorlunda färg i den kommande kullen. Vet redan att hennes råttor har bra temperament och fungerar i flock så jag vill inte ha diskussioner om att jag köper efter färg :)

Så nu ska buren byggas ut, väntar på att en vän ska återkoppla om hennes gamla råttbur.
 
Ser fantastiskt ut! Vad är omdömet från pojkarna? :)

Bob som är mest framåt och nyfiken i vanliga fall tycker inte alls att det var en bra idé. Han håller sig på en avdelning och byter inte självmant. I skrivande stund klättrade han faktiskt ner.

Khorne som är framåt men lite mer lugn undersöker ibland tunneln med rep som de får klättra igenom.

Doggelito som vi ansåg som den fegaste uppskattar det för han springer mellan hela tiden. Igår upptäckte han tex att han kunde gå till en avdelning där bröderna fanns och äta upp all deras goda mat. Sedan klättrade han vidare för mer mat på den andra avdelningen som han kunde äta utan konflikter. Däremot har han blivit kaxigare och vaktar tunneln

Tunneln ska inte vara kvar eftersom det ökar risken för bråk utan är en provisorisk lösning. Eventuellt får jag lösa det redan idag, om de inte lugnar sig. Det ska öppnas upp en hel kant så de kan klättra förbi varandra utan bråk. OM någon hane blir för kaxig för sitt bästa så måste de andra kunna komma undan lätt (OBS: inte så vanligt men förekommer)
 
Nu är det bestämt, flocken ska utökas med 2 hanar till nästa år :love:. Just nu står jag i kö hos två lika bra uppfödare eftersom det föddes för få hanar på den kull jag lämnat intresse för. Trodde inte att det skulle vara sånt tryck på hanar men tji fick jag.
 
Åh, nu saknar jag mina grabbar igen (jag hade tamråttor, just hanar, för ett gäng år sen) 🥰 .

Ja dom är ljuvliga. Men idag är det lite sorg här hemma, en av hanarna behöver somna in. Han mår inte bra, blir svårare även för mig att hantera och attackerar sina burkompisar om de kommer nära honom. Han har varit ostabil länge och hade nog med fördel trivts som kastrat men av olika faktorer är det inte aktuellt med en kastrering.
 
Ja dom är ljuvliga. Men idag är det lite sorg här hemma, en av hanarna behöver somna in. Han mår inte bra, blir svårare även för mig att hantera och attackerar sina burkompisar om de kommer nära honom. Han har varit ostabil länge och hade nog med fördel trivts som kastrat men av olika faktorer är det inte aktuellt med en kastrering.

Fortsätter på detta inlägg då jag och äldsta sonen pratat. Vi avvaktar lite för det kan bero på att de har bytt plats i lägenheten och står mer centralt än tidigare. Eftersom han också är känslig för byten i buren så ska jag försöka ha samma grundinredning och mest bara byta hängmattor. Det verkar också underlätta för honom. För när han är på humör så är han så go :love:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En liten uppdatering: Doggelito sköter sig så länge jag inte gör drastiska ommöbleringar i buren. Så idagsläget byter jag endast hängmattor vid städning och låter resten vara som det ska enligt honom. Han är så mycket lugnare och mer social. Tänk om han kunnat berätta det vad som stört honom tidigare :heart
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Så fina 😍

Jag hade några råttor för en herrans massa år sedan. Frida, Cosmo och Tara. Frida var uppfödd av @Hazel och världens underbaraste på alla sätt. Så sällskaplig och påhittig. Cosmo var en naken dumbo. Hon höll mest till i sitt lilla varma bo. Hon föddes bland en grupp rexar, men hon var riktigt naken och inte dubbelrex. Ingen aning om det var någon känd nakengen eller om hon bara råkade bli så men hon var den enda nakna av alla som föddes där iallafall. Tara var vacker som en dag, men tyvärr både rädd och aggressiv. Jag saknar dem mycket, men marsvinen passar mig bättre.
Sedan minns jag @Hazel s August som var världens mysigaste rexdumbo och Freaky som inte hade någon svans
 
Så fina 😍

Jag hade några råttor för en herrans massa år sedan. Frida, Cosmo och Tara. Frida var uppfödd av @Hazel och världens underbaraste på alla sätt. Så sällskaplig och påhittig. Cosmo var en naken dumbo. Hon höll mest till i sitt lilla varma bo. Hon föddes bland en grupp rexar, men hon var riktigt naken och inte dubbelrex. Ingen aning om det var någon känd nakengen eller om hon bara råkade bli så men hon var den enda nakna av alla som föddes där iallafall. Tara var vacker som en dag, men tyvärr både rädd och aggressiv. Jag saknar dem mycket, men marsvinen passar mig bättre.
Sedan minns jag @Hazel s August som var världens mysigaste rexdumbo och Freaky som inte hade någon svans

Tack, dessa tre pojkar är dumbo vilket är betydligt vanligare nu än när jag hade det sist. Ja jag hade inte heller tänkt mer fler men det blev så 😂

Nu har jag eventuellt även en Russian blue self velveteen tingad. Allt beror på hur dessa tre små utvecklas men med tur så blir det alla tre pojkar som flyttar hit. Sen är det stopp på sex stycken, totalstopp till och med :rofl::love: (jag och äldsta sonen äger dom ihop och hela familjen är engagerade i dom)
 
Åhå det verkar bli inflytt för två pojkar (1 Siamese och en svart) om drygt 2 veckor. Dessutom transport till grannstaden så jag slipper resa 2 timmar med bil och istället bara drygt 30 min med bil🙏
 
Galet hur fort det gått, de närmar sig 1 år 😍
Två av bröderna är stora och en är slank, nästan som en hona i kroppen.

Lägger in lite dåliga bilder för de är svåra att fånga bra på bild.

Visa bifogad fil 137822
Ursäkta blåbärsfråga, jag läste aldrig på om färger när jag hade råttor som barn/tonåring, är det den enfärgade "grå" som är siames? De är så fina alla tre 💖
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 945
Senast: ptr
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 885
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 289
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp