Tandfen utan kontanter

Märklig tradition. Jag vill inte ha någon annans tänder :laugh:
De flesta traditioner ser väl märkliga ut om man skulle betrakta dem ur någon sorts utifrånperspektiv med rent rationella glasögon. Men de fyller i regel psykologiska och/eller kulturella funktioner.

Att man vill tillföra någon slags glädje som en motvikt till besvär/smärta är väl inte något konstigt eller ovanligt koncept. Det handlar ju inte om en ekonomisk värdering av tanden när den omvandlas till pengar, utan ett magiskt moment som fen utför.

Jag har aldrig haft någon tandfe hemma, men jag kan ändå se varför man vill vidareföra en sådan tradition och tycker den är meningsfull.

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 747
Senast: Lingon
·
Fritid Vi håller på att planera semestern och kommer att vara mycket i stugan på Väddö. Det är såklart trevligt att hålla till på tomten och...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: Myrten
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 425
Senast: tomte
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 194
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka