Tandläkare- hur ofta går ni?

Jag går för undersökning och rensning av tandsten en gång per år, längre än så vill de helst inte ha mellan besöken eftersom jag har besvärliga tänder. Oftast är det hygienist men nu senast var det tandläkare, de har ofta späckat schema så jag tror de väljer lite efter vem som råkar ha en lucka vid tidsbokningen. Får kallelse via SMS, väldigt smidigt.
 
Jag ska bli kallad varje år, men när jag var hos tandläkaren i december var det mer än tre år sedan senast. Ska dit igen i mars och laga ett hål.
 
Blir kallad vartannat år. Har dock haft en längre uppehåll på typ 5 år när jag hamnade hos en tandläkare jag inte gillar. Den jag har nu är jättebra. Hen kör både tandhygienist-grejen och tandläkarundersökningen på samma besök också vilket är toppen!
 
Grunden där jag går tror jag är kontroll av hygienist 1ggr/år = röntgen och ordentlig genomgång av tänderna. Hon fixar tid hos tandläkare vid behov - vilket för mig har varit minst 1 ggr/år- oftast flera, då jag har mkt karies pga haft dåliga vanor och inte har jättebra tänder :(
Har flourbehandling ca 4ggr/år hos sköterska eller i samband med lagning om det passar i tiden.
 
På rekommendation från min (privata) tandläkare för mig just nu är det koll hos tandläkaren vart tredje år (har ingen pågående karies men några gamla lagningar som ger upp och behöver kollas för att bytas ut vid behov) och tandhygienist varje år.
 
Jag har fina tänder med försöker boka tid för att ta tandsten ungefär vartannat år. Drog dock en visdomstand igår! Har försäkring så borde egentligen gå varje år men glömmer bort att boka :p
 
Brukar bli kallad en gång/år men har inte varit sen våren 2019, dels pga covid (folktandvården stängde tillfälligt) och dels för att min tandläkare slutade.
Funderar på att byta till nån annan tandläkare (ej ftv) men det har inte blivit av. Måste väl fixa det snart.
Har inte varit till tandhygienist sen jag var barn. Aldrig haft tandsten men brukar ha kariesangrepp.
 
Normalt en gång om året. Men eftersom jag oftast har minst ett hål att laga blir det fler gånger.... Det är inte nya hål varje gång utan även gamla hål som väljer att ge upp, och som måste lagas igen. Märker inte av mina problem med tänderna speciellt, men HAR besvärliga tänder, jättelätt för att få hål och missfärgningar, har vad en tandläkare sa"mineralskador" på tänderna samt förstås lätt att få tandsten, så mina tänder är allt annat än fina trots daglig borstning, även när de rent faktiskt är hela....

Men jag väljer att gå till mina bokade besök.
Jag väljer att betala vad det kostar.
Jag väljer att borsta tänderna morgon och kväll med special tandkräm.

Och framför allt väljer jag så gott jag kan att ge blanka fan i att jag inte har ett bländande vitt och fint leende, för annars hade jag haft ångest och varit deprimerad över det också.
 
Jag går inte till tandläkare annat än när något har hänt.
Sist så hade jag slagit en tand lös, det är 15 år sedan nu.
Mina tänder behöver inte tandläkare, de går aldrig sönder.
Jag har aldrig behövt laga någon tand.
 
Jag går aldrig för jag har inte råd, det är ingen som kallar mig heller.
Om jag hade haft råd hade jag dock gärna gått en gång per år.
Samma här. Går om jag har problem, men då till akuttandvården. Har ingen tandläkarkontakt annars.

Varit hos tandvården en gång sen jag var 17 år gammal. Fick då höra att jag har jättebra tänder och ser ut att ta väl hand om dem så han trodde mig inte när jag sa att det var 15 år sedan någon petade mig i munnen.

Jag har extremt lågt förtroende för tandläkare.
 
Jag ska bli kallad var 6månad till tandhygienist. Det har dock fungerat lite si och så då dom haft stor brist på personal men förhoppningsvis så kommer jag bli kallad som jag ska nu framöver
 
Verkar vara lite blandat, men att kallas till tandläkare plus tandhygienist 1 gång/år verkar inte höra till vanligheterna. Har nyss flyttat så kommer kolla upp möjligheterna här istället. Självklart vill jag checka upp min tandstatus, det hör för mig till det ordinära. Men inte vill jag gå i onödan. Det borde väl få till att enbart gå till tandhygienist, om jag uppfattat flertalet rätt?
 
Jag hör till ytterligheten, men har sedan 2017 gått 1 gång/månad i snitt.
Som mest 3 ggr/vecka. Som glesast med 8-10 v mellanrum.

The Significant Other blev nyligen avbokad av sin tandhygienist som tyckte att allt ser så jävla stabilt ut att vartannat år för rutinbesök tär på organisationen. "Ring oss om det skaver nånstans". Typ. ;)

Såatteh, sammantaget i hushållet tar det väl ut sig i både frekvens och inneboende kvalitet på tänder.
 
Blir kallad vartannat år. Blev två besök förra året pga de ville kolla upp lite förändringar. Blir kallad 2023 nästa gång.
 
15 gånger i december. Nu har jag ledigt från tandisen i januari men i februari blir det 10-15 timmar igen.
Innan gick jag en gång om året och det var jättebra i munnen. Sedan blev det knasigt alltihopa och det känns overkligt.
 
Jag har tandvårdsförsäkring och går var 18:e månad tror jag, varannan gång hos tandhygienist och varannan hos tandläkare. Tror jag :o har pinsamt dålig koll, men har inte haft problem med tänderna (till skillnad från mycket annat på kroppen)
 
Jag blir kallad till tandhygienist 1-2 ggr/år. Jag är en sådan som får mycket tandsten. Hon röntgar och tar bort tandsten. Skulle hon upptäcka något konstigt (har hänt 1 gång) rådfrågar hon tandläkare som finns på samma samma ställe.
Några nya hål har jag inte haft på evigheter, gamla bortramlade amalgamfyllningar har ersatts.
 
Jag går när jag har problem. Senaste var väl minst 5 år sedan tror jag. Blir alltid kallad 1 år efter jag varit hos tandläkaren men jag avbokar alltid och ber dem sluta kalla mig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 868
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 482
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Vän pratar med läkare om en medicin. Hon nämner att hon inte kan gå över 100mg för hon förlorar all form av kontroll av kroppen. Han...
Svar
1
· Visningar
729
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp