Tandproblem hos dvärgraser

Bukefalos 30 år!

Hur menar du? Kan hundar vara dvärg på något annat sätt än storleken?
Skillnad på att vara liten och ha dvärgväxt. Kortbenta hundar som corgi har en sorts dvärgväxt tex, chihuahua har en annan. Mig veterligen är DP bara små - de är inte genetiskt dvärgar, men kan ha fel.

Skillnad på att vara liten och ha dvärgväxt. Kortbenta hundar som corgi har en sorts dvärgväxt tex, chihuahua har en annan. Mig veterligen är DP bara små - de är inte genetiskt dvärgar, men kan ha fel.
Jo jag funderade på om det var något sådant som avsågs. Men stora hundar med dvärgväxt är ju inte kopplade till tandproblem, och dp borde ju rimligtvis ha större risk för sådana tandproblem än en hund av tex corgimodell. Därav min lilla förvirring. Men förstod vad @dobbis menade nu 😊

Dom är inte dvärgar så sett, dom är bara små med ett STORT ego :D

Edit: dom har heller inte tänderna inkastade i munnen,utan dom sitter snyggt o prydligt.
Men de får väl också problem med tandlossning, parondit osv, eller? De har rätt små käkar ändå tänker jag.

Violett, toypudel, har precis fyllt 7år och hennes tänder är också till synes väldigt fina förutom några incisiver som fått dras pga trauma (kanske hade de suttit löst ändå, men det går inte att veta). Jag är bara fodervärd till henne så jag bestämmer inte vad som ska göras med hennes tänder så länge de ser fina ut, men planeringen är att hon ska röntgas i höst någon gång. Hon är importerad från Ryssland där en del av anledningen till importen är för just tändernas skull för hon har grövre käke och större tänder än de flesta svenskfödda toupudlarna. Hennes ägares veterinär tycker att det har gått för mycket hysteri i att röntga och dra tänder, att många tänder dras i onödan och att dra många tänder på en gång kan göra att resterande tänder lossnar lättare. Jag vet inte vad jag tror om det för jag har för lite kunskap, men jag känner nog att man kan ju inte veta säkert om Violetts tänder faktiskt är bättre utan att röntga dem även om de ser bättre ut på utsidan
Om hon fyllt sju är du väl inte fodervärd längre utan ägare, om jag kommer ihåg SKKs avtal rätt?

Om hon fyllt sju är du väl inte fodervärd längre utan ägare, om jag kommer ihåg SKKs avtal rätt?
Vi har ett specialavtal pga olika orsaker. Så fodervärd är inte rätt ord om man går efter SKK, men det är enklare att säga fodervärd än att dra hela historien

Tror inte nån av fjärilarna heller kan anses dvärgväxta. De är ju proportionerliga och haqr varit öikadana jämt.
Dvs intr krympts av avel heller.

Tror inte nån av fjärilarna heller kan anses dvärgväxta. De är ju proportionerliga och haqr varit öikadana jämt.
Dvs intr krympts av avel heller.

Ja alltså det finns väl rätt många småhundar som kallas dvärghundar utan att vara dvärgväxta (kondrodystrofi) även om det finns ett gäng raser som är bägge. Samma gäller ju tvärtom, ingen skulle väl tex påstå att en Basset Hound är en dvärghund.

Men tandproblem de pratas om i tråden är väl kopplat till att vara dvärghund, inte dvärgväxt?

Ja alltså det finns väl rätt många småhundar som kallas dvärghundar utan att vara dvärgväxta (kondrodystrofi) även om det finns ett gäng raser som är bägge. Samma gäller ju tvärtom, ingen skulle väl tex påstå att en Basset Hound är en dvärghund.

Men tandproblem de pratas om i tråden är väl kopplat till att vara dvärghund, inte dvärgväxt?
Ja det är kopplat till små huvuden och små munnar där tänderna helt enkelt inte får plats ordentligt.

Ja det är kopplat till små huvuden och små munnar där tänderna helt enkelt inte får plats ordentligt.
Jag tycker det där låter så konstigt, även om jag läst om det många gånger. På alla andra smådjur så anpassas ju tänderna efter djuret. Smådjur har små tänder, stora djur har stora tänder. Hur kommer det sig då plötsligt att tänderna "inte får plats"? Vad är det jag missar?

Jag tycker det där låter så konstigt, även om jag läst om det många gånger. På alla andra smådjur så anpassas ju tänderna efter djuret. Smådjur har små tänder, stora djur har stora tänder. Hur kommer det sig då plötsligt att tänderna "inte får plats"? Vad är det jag missar?
Killgissning - huvudets storlek har avlats fram?

Jag vet inte hur det ser ut hos DSG men min första var jag dålig på att borsta tänderna på och fick rycka ut flera när hon var 7år ca... nästan alla framtänder. Sen började jag borsta och slapp dra fler resten av hennes liv.

Min andra DSG borstade jag tänderna på noga varannan kväll och fick alltid beröm av veterinären. Hon blev bara 8år :heart

Nu är ju DSG lite större men

För att vi att naturliga proportioner ur spel med vår avel? Vi vill ha hundar i "onaturligt liten" storlek och hästar med "onaturligt långa och smala ben" (eller som i fallet Quarter, onaturligt små hovar), då blir de inte optimala för artens anatomi. Om de förvildas igen brukar de ju återgå till någon mer mellanstorlek och kroppstyp, inte hästar på 175 cm och hundar på 2 kg.

Evolutionen tar väldigt långt tid när människor inte lägger sig i. Vi pratar många tusen år, kanske uppemot 100 000 för att få så stora förändringar som vi har på hundar idag. Om den tiden ens räcker. När man gör raserna så annorlunda på bara några hundra år, och sedan dessutom stänger stamböckerna så att den genetiska variationen är väldigt bristfällig så är det självklart att något blir tokigt. Och det går heller knappt att rätta till så länge stamböcker är stängda, för man behöver genetisk variation för att föra avel framåt. Sen säger jag inte att den genetiska variationen är 0, givetvis finns det viss genetisk variation, men den skulle behöva utökas massor.

Det här är bara en av anledningarna till att jag är odelat positiv till SKKs inkorsningsprojekt. Det kommer behövas i många fler raser än det görs i idag. Men det ställer högre krav på uppfödarna givetvis, om inte rasen ska bli precis vad som helst i slutändan. Så det kräver mer styrning från både SKK, men också troligen genetiker, och uppepå detta måste man också ha uppfödarna med sig. Och den biten verkar det ibland lite hej o hå med, åtminstone av dem jag har pratat med.

Men är det hela problemet? Jag köper det på tex kortnosade eller avvikande huvuden.
Men hos normalskallade och normalnosade bör ju tänderna vara naturligt anpassade?
Pinnarna togs upp tidigare i tråden och de hade tydligen en bra tandstatus. De har samma skalle och nos som Dvärgschnauzer (i grunden samma ras) och hos Dvärgschnauzer finns verkligen heaven and hell när det gäller tänder. Där känns det väldigt linjebaserat. Det är tex milsvidd skillnad på Wallans tandstatus mot Frasses.
Jag har läst en del om att saliven också spelar roll. Det känns som en vettig teori liksom arv.

Liknande trådar

• Blandraser och renraser
  • Framtidens hundavel
  • HD och välja kull
  • Rasklubb och uppfödning igen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat