Jag menar att pinscher inte räknas in bland dvärghundar som rasHur menar du? Kan hundar vara dvärg på något annat sätt än storleken?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag menar att pinscher inte räknas in bland dvärghundar som rasHur menar du? Kan hundar vara dvärg på något annat sätt än storleken?
Skillnad på att vara liten och ha dvärgväxt. Kortbenta hundar som corgi har en sorts dvärgväxt tex, chihuahua har en annan. Mig veterligen är DP bara små - de är inte genetiskt dvärgar, men kan ha fel.Hur menar du? Kan hundar vara dvärg på något annat sätt än storleken?
Jo jag funderade på om det var något sådant som avsågs. Men stora hundar med dvärgväxt är ju inte kopplade till tandproblem, och dp borde ju rimligtvis ha större risk för sådana tandproblem än en hund av tex corgimodell. Därav min lilla förvirring. Men förstod vad @dobbis menade nuSkillnad på att vara liten och ha dvärgväxt. Kortbenta hundar som corgi har en sorts dvärgväxt tex, chihuahua har en annan. Mig veterligen är DP bara små - de är inte genetiskt dvärgar, men kan ha fel.
Dom är inte dvärgar så sett, dom är bara små med ett STORT egoSkillnad på att vara liten och ha dvärgväxt. Kortbenta hundar som corgi har en sorts dvärgväxt tex, chihuahua har en annan. Mig veterligen är DP bara små - de är inte genetiskt dvärgar, men kan ha fel.
Men de får väl också problem med tandlossning, parondit osv, eller? De har rätt små käkar ändå tänker jag.Dom är inte dvärgar så sett, dom är bara små med ett STORT ego
Edit: dom har heller inte tänderna inkastade i munnen,utan dom sitter snyggt o prydligt.
Nej det är inte så vanligt inom rasen, som jag skrev innan, Gissa är 12 år, hon saknar 2 i tänderMen de får väl också problem med tandlossning, parondit osv, eller? De har rätt små käkar ändå tänker jag.
Verkar inte vara jätteproblem enligt ras heller.Men de får väl också problem med tandlossning, parondit osv, eller? De har rätt små käkar ändå tänker jag.
Om hon fyllt sju är du väl inte fodervärd längre utan ägare, om jag kommer ihåg SKKs avtal rätt?Violett, toypudel, har precis fyllt 7år och hennes tänder är också till synes väldigt fina förutom några incisiver som fått dras pga trauma (kanske hade de suttit löst ändå, men det går inte att veta). Jag är bara fodervärd till henne så jag bestämmer inte vad som ska göras med hennes tänder så länge de ser fina ut, men planeringen är att hon ska röntgas i höst någon gång. Hon är importerad från Ryssland där en del av anledningen till importen är för just tändernas skull för hon har grövre käke och större tänder än de flesta svenskfödda toupudlarna. Hennes ägares veterinär tycker att det har gått för mycket hysteri i att röntga och dra tänder, att många tänder dras i onödan och att dra många tänder på en gång kan göra att resterande tänder lossnar lättare. Jag vet inte vad jag tror om det för jag har för lite kunskap, men jag känner nog att man kan ju inte veta säkert om Violetts tänder faktiskt är bättre utan att röntga dem även om de ser bättre ut på utsidan
Dvärgpinscher är en dvärghund precis som dvärgschnauzer. De är ju dvärgar av pinscher och schnauzer. Men de är inte genetiskt dvärgväxta.Jag menar att pinscher inte räknas in bland dvärghundar som ras
Jag menade att den inte sorterar under dvärghundar i tex grupp 9Dvärgpinscher är en dvärghund precis som dvärgschnauzer. De är ju dvärgar av pinscher och schnauzer. Men de är inte genetiskt dvärgväxta.
Vi har ett specialavtal pga olika orsaker. Så fodervärd är inte rätt ord om man går efter SKK, men det är enklare att säga fodervärd än att dra hela historienOm hon fyllt sju är du väl inte fodervärd längre utan ägare, om jag kommer ihåg SKKs avtal rätt?
Tror inte nån av fjärilarna heller kan anses dvärgväxta. De är ju proportionerliga och haqr varit öikadana jämt.Skillnad på att vara liten och ha dvärgväxt. Kortbenta hundar som corgi har en sorts dvärgväxt tex, chihuahua har en annan. Mig veterligen är DP bara små - de är inte genetiskt dvärgar, men kan ha fel.
Tror inte nån av fjärilarna heller kan anses dvärgväxta. De är ju proportionerliga och haqr varit öikadana jämt.
Dvs intr krympts av avel heller.
Ja det är kopplat till små huvuden och små munnar där tänderna helt enkelt inte får plats ordentligt.Ja alltså det finns väl rätt många småhundar som kallas dvärghundar utan att vara dvärgväxta (kondrodystrofi) även om det finns ett gäng raser som är bägge. Samma gäller ju tvärtom, ingen skulle väl tex påstå att en Basset Hound är en dvärghund.
Men tandproblem de pratas om i tråden är väl kopplat till att vara dvärghund, inte dvärgväxt?
Jag tycker det där låter så konstigt, även om jag läst om det många gånger. På alla andra smådjur så anpassas ju tänderna efter djuret. Smådjur har små tänder, stora djur har stora tänder. Hur kommer det sig då plötsligt att tänderna "inte får plats"? Vad är det jag missar?Ja det är kopplat till små huvuden och små munnar där tänderna helt enkelt inte får plats ordentligt.
Killgissning - huvudets storlek har avlats fram?Jag tycker det där låter så konstigt, även om jag läst om det många gånger. På alla andra smådjur så anpassas ju tänderna efter djuret. Smådjur har små tänder, stora djur har stora tänder. Hur kommer det sig då plötsligt att tänderna "inte får plats"? Vad är det jag missar?
Jag tycker det där låter så konstigt, även om jag läst om det många gånger. På alla andra smådjur så anpassas ju tänderna efter djuret. Smådjur har små tänder, stora djur har stora tänder. Hur kommer det sig då plötsligt att tänderna "inte får plats"? Vad är det jag missar?
Evolutionen tar väldigt långt tid när människor inte lägger sig i. Vi pratar många tusen år, kanske uppemot 100 000 för att få så stora förändringar som vi har på hundar idag. Om den tiden ens räcker. När man gör raserna så annorlunda på bara några hundra år, och sedan dessutom stänger stamböckerna så att den genetiska variationen är väldigt bristfällig så är det självklart att något blir tokigt. Och det går heller knappt att rätta till så länge stamböcker är stängda, för man behöver genetisk variation för att föra avel framåt. Sen säger jag inte att den genetiska variationen är 0, givetvis finns det viss genetisk variation, men den skulle behöva utökas massor.Jag tycker det där låter så konstigt, även om jag läst om det många gånger. På alla andra smådjur så anpassas ju tänderna efter djuret. Smådjur har små tänder, stora djur har stora tänder. Hur kommer det sig då plötsligt att tänderna "inte får plats"? Vad är det jag missar?
Men är det hela problemet? Jag köper det på tex kortnosade eller avvikande huvuden.Ja det är kopplat till små huvuden och små munnar där tänderna helt enkelt inte får plats ordentligt.