Tankar kring lösdrift.

Sv: Tankar kring lösdrift.

Vi har maten en bit bort från ligghallen,vattnet utanför ligghallen på sidan liksom. Vid riktigt ruskväder har vi slängt in några kilo hö i ligghallen då matstationen bara har tak över sig,och det hjälpte ju inte när Sven kom och det snöade i sidled....

Nu har inte jag tagit bilden,men jag är taggad i den så jag hoppas det är ok! :p

Men så här ser det ut hos oss,ligghallen är alltså inne i tältet,höet ligger där borta under tak,och thermobaren ser du där mot väggen på ligghallen:

1233321_10151810811118616_1603804912_n.jpg


Där maten serveras ser det ut så här:
1390680_10201266911129033_1723285463_n.jpg


Vet inte hur du tänkt lösa det med vatten,men vi har en kran ovanför thermobaren,bara att vrida på och fylla,jättebekvämt att slippa bära en massa vatten! Står 5 hästar på denna lösdrift,men tror hon får ha 6 hästar.

Vi gör i ordning hästarna utomhus:

1381899_10201266905928903_13284651_n.jpg


Men taket ni ser i bakgrunden är det gamla stallet där vi skor dom i,plus att det finns möjlighet till uppvärmd sjukbox. Annars så har vi en box inne i lighhallen också om dom behöver "enkel" boxvila. Finns även yta att gör i ordning hästen inne i ligghallen om det är riktigt ruskväder,ligghallen täcker alltså inte upp hela tältet,men ungefär 60% kanske? Och sen förvarar vi en halmbal brevid sjukboxen som vi tar och fyller på med när det behövs.

Sadelkammare har vi en gammal byggbarack till (är 4 som ska dela på den) med ett varsit låsbart skåp,sen ett skåp extra på två personer. Finns även en garderob där man har ett varsitt hyllplan. Täckeshängare (Sånna som sitter i taket) har vi två ställningar var/häst. Finns även vatten,litet fikarum med micro och kaffebryggare där.
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar kring lösdrift.

That was....

amaaaazing! Vilken underbar lösdrift! Jag fantiserar också om att hitta gård på tallhed, så underbart underlag!
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Nej,jag klagar inte! :D

1381457_10201154465717968_672271203_n.jpg


1383352_10201201262287853_1946642460_n.jpg


1381814_10201201261447832_1898136124_n.jpg


64205_10201201028442007_384101850_n.jpg


1376526_10201201015241677_1588098965_n.jpg


Ridvägarna är heeeeeeeeelt underbara,breda fina sandstigar som man kan rida mil efter mil på,ridavstånd till en strand,till ridhus, och det bästa av allt,vi har en "rak"travbana i skogen som blir harvad/plogad/sandad flera gånger i veckan!
1475859_10201611389300772_1913479056_n.jpg
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Fast jag tänker också som så att om maten finns i lösdriften så står de och äter hela tiden.
Finns maten på utsidan kanske det inte inbjuder att stå och äta hela tiden.

Det beror nog på hur hästarna är, vi har ju alltid fodrat i ligghallen för att jag tycker fodret håller sig fräschare längre då men ingen av hästarna har "bott" i ligghallen.
Dem äter det dem vill ha går och strosar och filosoferar och äter lite till när dem vill det.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Jag fodrar inne i ligghallen när det typ har regnat 12-24 timmar eller så, men hästarna föredrar att stå ute.

Vi har då halmbädd, på ett underlag av kross (0-40) som jag lagt in för hand. På några kvadratmeter har vi sand som vi inte strör på, mest för att vi har sandjord och det höll bra som det var. Sommartid tömmer vi hallarna så att allt får torka upp ordentligt. Halmen tycker jag är toppen eftersom hästarna kan gå och plocka i den, framförallt när det är snö märker jag att hästarna gärna pillar i halmen, även om de har hö.

Sen vet jag inte om jag skrivit det i någon annan tråd, men vi har boxar så att vi kan ta in alla hästarna. Så jäkla skönt som nu när det har stormat ordentligt i 2 omgångar, eller typ nyårsafton.

Mockar gör vi varje dag, dels i ligghallarna (blir bara ett par högar) och sen hagen där vi tar minst en kärra/dag, snabbt gjort.

Vi har 4 foderstationer, kan ta en bild i helgen. Småmaskiga hönät som är fästa i potatislådor, i varje hönät lägger vi i en småbal hö, så det går 4 balar/dag. Enkel hantering som gör att det inte blir så mycket spill.

Vattnet tycker jag få stå där man har en ärlig chans att kunna hantera påfyllningen på ett vettigt sätt. Vi har en slang i ett värmeskåp som vi drar ut till tunnorna som står i hallarna. Jag vägrar bära på vatten, så då står jag ut med att vattnet är i hallen.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Vi har makadam i vår ligghall, och ovanpå det halm. Vi mockar inte ut hallen varje dag, utan har en storbal halm som står där inne och som vi varje dag tar halm från och lägger över de bajshögar som blir. Det fungerar fantastiskt bra! Makadamet leder bort urinen bra, ovansidan är alltid torr och fluffig och till sommaren kör vi ut alltsammans med lastare. Vi behöver dock fylla på med makdam då och då, kanske vart femte år. Det sjunker ned något i jorden.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Har tre års erfarenhet av lösdrift. Mina tips är:
Ligghallen skall vara så hög i takhöjd att man kan bygga en permanentbädd med halm. Underst kan man strö kalk, torv eller DryMaxx tex, sen massor, massor med halm. Jag har plockat bajs varje dag både inomhus och utomhus, det går fort. Bädden blir ungefär en meter tjock under vinterhalvåret.
Rekommenderar betongplatta och stora dörrar så man kan tömma hallen med avant eller dylikt.
Rekommenderar en "tambur" som är inomhus men utan strö, halmen skall inte få komma utomhus i större mängd. Sätt plaststrimlor eller gamla trasmattor i dörröppningarna.
Rekommenderar uppvärmda automatvattenkoppar i stället för Thermobar. Ju mindre man måste bära in och ut, dessto lättare. Har själv Suevia- kopp med uppvärmningsfunktion och de har fungerat utan problem.
Rekommenderar att man förvarar strö, hö och allt annat alldeles bredvid. Planera så att du aldrig behöver transportera något med skottkärra genom snö...
Rekommenderar att använda slow feeding- nät till hö, spillet blir mindre (mina hästar lärde sig snabbt att äta rätt fort från slow feeding-nät men marken var inte täckt med trampad hö blandat med bajs....)
Jag byggde min utedrift där stallets gamla (grusbelägda) parkeringsplats hade varit och hade inga större problem med lera. En kompis byggde sin utedrift på lermark och fixade problemet genom att lägga grusarmering från Byggmax vid porten, vid vattenkomppen och vid utfodringsstället samt vid dörröppningarna. Fungerar bra.
 
Ni med slow feeding-nät – hur undviker ni att hästarna fastnar med hovarna i nätet? Är alla hästarna oskodda?
 
Jag ger bara halm i slowfeedingnät, och enbart till den som INTE krafsar med fossingarna alls (inte lagd åt det hållet, han pillar med munnen istället). I övrigt så inga nät till skodda, så lätt det går åt skogen..
 
Ni med slow feeding-nät – hur undviker ni att hästarna fastnar med hovarna i nätet? Är alla hästarna oskodda?

Vi har fäst näten i potatislådor. Har tyvärr ingen bild, men på så vis fastnar ingen häst. Funkar dock inte om man har väldigt små hästar, vi har C-ponny och uppåt.
 
Vår tinker är 158 hög och han river utan problem sönder ovansidan på en stor rundbal som är ställd på högkant. Och han använder framhovarna till allt som han tycker ställer till problem. Is på vattenhinken, slut på mat i krubban, plast i vägen på höbalen, osv.
Men det måste väl finnas fler som har nyfikna, kreativa hästar som behöver sysselsättas hela dagarna? Skälet till att vi vill använda nät är helt enkelt för att hålla honom sysselsatt. Han älskar mat, och när maten är slut försöker han hitta på nåt sätt att komma in i nån annan hage för att se om det finns mat kvar där.
 
Två sjukboxar intill varandra tycker jag är minimum - men också fullt tillräckligt om man inte är så många. Så att ev sjuk häst kan stå inne med sällskap. Där jag står nu har vi alla varsin box och det är ju trevligt och lyxigt men väldigt onödigt. Smidigt när vi tar träckprov, alla står i sina boxar några timmar och sen ut. Men i övrigt används de aldrig. På tidigare ställen har vi inte haft egen box och jag saknade det aldrig. Sålänge det finns nån när man behöver en och folk ser till att mocka efter sig är jag nöjd.

Låter toppen med ditt stall, alla bekvämligheter man kan önska sig. Om alla hästar rids regelbundet kan det vara bra om det finns skötselplatser så att alla får plats. Eller i alla fall hälften. Så kanske 3-4 skötselplatser - boxarna räknas ju som två.

I ligghallen har vi alltid haft halm. Det är luftigt och bra, suger inte åt sig fukt som annat strö så det håller sig torrt i alla väder. Dessutom billigt så man kan använda rikligt med det. Om du inte har platta kommer kisset rinna rakt ut i backen = mindre jobb med mockning och fräschare miljö i hallen. Helt klart bäst tycker jag.

Jag hade absolut inte haft vattnet inne i hallen. Det händer att hästar inte får komma in eller att de väljer specifika platser och då kan någon ha svårt att komma åt vattnet. Ha det utanför är mitt råd. Precis som fodret.

Om du dränerar marken och sen fodrar där så kommer hästarna att trampa ner hö/halm i dräneringen och den kommer att bli förstörd med tiden. Det är bra att veta. Bästa underlaget på utfodringsplatsen är nog gjuten platta eller berg. Men man kan inte få allt. Räkna med lera där du fodrar, det är inte hela världen.
 
Tackar för alla svar.
Jag följer tråden i lite tysthet.
Har nu byggt en provisorisk lösdrift hemma.
Ett skjul som verkar som ligghall.
6*9m. Har just nu två hästar.
Mat och vatten serveras på ett annat ställe i hagen.
har inte sett att hästarna står i den alls men sett spår av att de varit där inne under dagarna ibland.
Nu är min hage i stort ganska skyddad med flera träddungar så de står/ligger hellre ute i hagen.
 
Vad är det som gäller angående hur många boxar man ska ha tillgång till när man har lösdrift?

Det smartaste tycker jag verkar vara att fråga sin länsstyrelse vad de anser eftersom att det verkar vara olika.

I tidigare trådar har det varit okej med en box i ligghallen, att man kan stänga in i ligghallen eller vilket utrymme som helst som snabbt kan göras till en box.
Medans jag vet stall bla ett grannstall som inte fick sin lösdrift godkänd då boxlösningen inte var tillfredsställande pga mankhöjd och man fick inte hävda att man hade box i annat stall, eller kunde göra i ordning en box utan aktuell sjukbox skulle finnas redo och vara gdk på aktuell gård
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 651
Senast: Fideli
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 439
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 837
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp