Tankar kring unghästvårtor!

Qodrofenia

Trådstartare
Kan unghästvårtor (papillom) ligga och ruva hos en häst en längre tid?Utan att vårtorna bryter ut.

Är det så att äldre hästar som aldrig haft dessa vårtor kan få de på äldre dar om de smittas av en häst som har dem?

Och om en häst haft dem en gång få får den aldrig dessa vårtor igen?
Hur vanligt är det att äldre hästar får dessa?

Hur kommer sig det att unghästar får detta virus som det faktiskt är?Kommer det från modern?eller är det umgänget med andra hästar ?

Är unghästvårtor vanligt på en häst som snart är 6 år?Jag har fått för mig att de får dessa mycket tidigare..

tacksam för svar!
 
Sv: Tankar kring unghästvårtor!

Papillom är väl inte samma som unghästvårtor?
Papillom trodde jag var någon slags medfödd "missbildning" medans unghästvårtor beror på ett virus.

Vad jag vet smittar det från häst till häst, och när de väl haft dem så blir hästen immun. Jag vet inte om äldre hästar kan få dem, men äldsta jag sett var tre-fyra år tror jag.
 
Sv: Tankar kring unghästvårtor!

Papillom och unghästvårtor är samma sak..Blev osäker när du skrev så ,så jag slog upp det..
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar kring unghästvårtor!

GAMLA HÄSTAR KAN FÅ DET...

Det är inte så vanligt men det förekommer...

Det är inte så mkt att göra åt dem(tror jag) fast de brukar ju försvinna av sig själv efter några månader...

ser värre ut än vad ddet är...
 
Sv: Tankar kring unghästvårtor!

att det inte är så mycket att göra åt det vet jag.vet oxå att det försvinner av sig själv.
tycker du att det är sent att en snart 6 årig häst har dem?
 
Sv: Tankar kring unghästvårtor!

ja,det är ganska sent, men förmodligen helt möjligt...

Läste någonstans att vårtor på människor kunde ha något med järnbrist att göra, kanske ngt att testa vad vet jag... :confused:
 
Sv: Tankar kring unghästvårtor!

Min fick det när hon var 11. ;) Veterinären var helt förbluffad, hade aldrig sett det på en sådan gammal som dessutom hade varit ute väldigt mycket bland andra hästar. :D (Tävlat runt om i Sverige på stora meetings, stått i stora stall där det kommer och åker hästar hela tiden m.m)

Men som sagt, de försvinner av sig själva.
 
Sv: Tankar kring unghästvårtor!

den hästen jag funderar över har inte tävlat öht.Snarare så att jag funderar på om hästen i fråga verkligen är 6 år. :crazy:
Jag har misstankar om att den inte är det..
 
Sv: Tankar kring unghästvårtor!

Läste viadre i min anteckningar här hemma... behandling med zinkpasta har tydligen haft hyfsad effekt på n del hästar...
 
Sv: Tankar kring unghästvårtor!

emindy skrev:
Papillom är väl inte samma som unghästvårtor?
Papillom trodde jag var någon slags medfödd "missbildning" medans unghästvårtor beror på ett virus.

Vad jag vet smittar det från häst till häst, och när de väl haft dem så blir hästen immun. Jag vet inte om äldre hästar kan få dem, men äldsta jag sett var tre-fyra år tror jag.

Jag trodde också det :confused: . Papillom tänker jag på en utväxt som fölet föds med, som kan tas bort. Unghästvårtor dyker väl upp senare och ser inte ut som papillom?

Fast det kanske heter likadant fast det är olika saker?
 
Sv: Tankar kring unghästvårtor!

Papillom är namnet på ett virus som ger vårtor. Sen vet jag inte om det är just unghästvårtor...
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
905
Senast: Roheryn
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 172
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 173
Senast: super
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
730
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp