Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Lucta

Trådstartare
Vi har en valack på 14 år i stallet, en basjkir som tappa muskler och hull i slutet på sommaren, trots bete och ströfodring med hö. Han har ganska mycket buk, men har tappat ur på rygg och rumpa. Han har haft 4 kolik anfall under vintern 2010 fram tills nu.

Vet har tagit blodprover, som alla visa ua, lite förhöjda vita blodkroppar men ytterst lite. Veterinären sa att det kunde bero på bandmask. Han är nu maskad med banminth dubbeldos, trots att träckprovet visade att han inte behövde maskas.

Första gången veterinären var ut reagerade han när hon kände på blindtarmen, men två veckor senare visade han ingen reaktion. Liiiite uttorkad vissa dagar, men äter och dricker med god aptit.

När han börja tappa muskler, hade han något förhöjd temp, och på gränsen till ansträngd andning. Reds normalt fram tills detta började. Har även blivit oren, höger fram, men veterinären tror att det kan höra ihop med hans sjukdomsbild. Går nu bara i hagen och strosar. Har kanske gått upp nåt kilo men det går fortfarande väldigt segt.

Han står på uträknad foderstat. Atg tror inte de kan göra nåt utan om han blir minsta sämre så är det strömsholm som gäller. De tror dock att i nuläget så är det svårt att hitta nåt.

Visade lite tendenser på att tappa ur förra hösten med, men hämta sig ganska snabbt.

Är det någon som har några tips och ideér?

Enligt veterinärens inrådan har ägaren väntat med att åka iväg, men nu är det dags, vill ha lite ideér och råd, är det någon som varit med om liknande? Så vi kan föreslå det i utredningen.
Lucta är uppkopplad nu Rapportera inlägget
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Ingen som har några förslag? Vill ha lite att komma med som förslag när vi åker in;-)
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Det första jag reagerar på är detta med uträknad foderstat. Är det baserat på foderprogram och uträkningar visar det bara vad genomsnittshästen av den typen och storleken behöver. Tappar hästen behöver just den hästen mer, det är bara något att utgå ifrån. 3 av 5 av mina hästar behöver mkt mer än tabellerna säger.

Så det är inte fel att ge mkt mer, räkna efter hur mkt den får då, och sen spara de siffrorna till nästa år när man ska räkna på det nya grovfodret.

Nu är säkert denna häst sjuk i övrigt också, men en uträknad foderstat betyder inte automatiskt att de får allt de behöver.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

I blodprovet, kollade ni upp proteinvärdena? Både albumin och totaprotein. Om de inte kan ta upp proteinet i maten så tar de av reserven, dvs befintliga muskler.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Foderstaten är uträknad i samråd med veterinär och han äter mer än dubbelt så mycket som han skall ha.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Ska kolla upp det. Är som sagt tacksam för alla ideer.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Foderstaten är uträknad i samråd med veterinär och han äter mer än dubbelt så mycket som han skall ha.

Av egen erfarenhet tycker jag inte veterinärer i allmänhet har speciellt bra kunskap om foderstater, tvärtom ibland skrämmande okunniga. Är det en foderstat uträknad på de verkliga värdena på höet hästen äter eller bara en generell efter vad en häst i dennas storlek behöver, typ bla bla kilo hö och bla bla kilo kraftfoder. Låter som hästen har kraftig proteinbrist, bukig och muskelfattig över ryggen. Skulle jag fodra min ena islänning efter normalvärdena skulle han inte ha en muskel på ryggen, han ligger mycket över det normala för en häst i hans storlek när det gäller proteinet, man kan inte gå på tabellvärdena. Klart ork och gångarter också blir påverkade om kroppen inte får den näring den behöver. Tänker också på någon form av fästingsjukdom, som kan göra att de magrar av. Kolikanfallen tyder ju också på att foderstaten kanske inte är optimal, för lite ts kanske? Vad har du för värden på höet?
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Jag är inte så bra på det där med foderstater så jag ska försöka svara så gott jag kan.

Vi har inget höjdar hö direkt...

Ts 82%
smbrp 31
MJ 6,8
Kvot 4,6

han går på ca 15 kg grovfoder. 0,5 kg betfor och 2 kg spillers conditioner mix. Det var det fodret han gick på förra året och svarade bra på, togs bort från hans foderstat efter 2a kolikfallet, trodde det kunde vara så att han inte tålde det fodret. Men nu är han tillbaks på det.

Innan han slussades över på spillers igen åt han,
ca 1 kg lusern pellets
ca 0,5 kg havre
ca 0,3 kg kli
0,5 kg betfor
ca 2 dl olja
och mineraler
han åt även linfrö, men jag vet inte hur mycket.

Tar tacksamt emot tips och råd ang foderstaten;)

Hans energi är det inget fel på, men han går som sagt bara i hagen och strosar.

Jag hoppas jag skrivit rätt, jag ska dubbelkolla med ägaren, återkommer om jag har nån ändring.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Om han verkligen äter 15 kg av ert hö så borde han vara så fet så han rullar fram. 102 MJ bara av höet till en basjkir :eek: och så kraftfoder på det. En basjkir borde ju behöva utfodras som en större islänning. Proteinmängden av höet är vad jag ger min islänning som har lätt för att tunna ut men han ligger på ca 50-55 i MJ och då rids han 5 ggr i veckan.
Med ett så stort överskott på energi kanske det är förklaringen till koliken, eller dricker han inte tillräckligt? Fast problemet med foderstaten borde inte vara att han magrar, tvärtom. Om han nu äter dessa mängder hö eller är det en uppskattning? Men varför ge kraftfoder alls? Energin är ju skyhög. Bättre då att ge luzern och försöka styra upp kvoten på höet. Har ni tagit prov på fästingsjukdom?
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Svarar från mobilen lite snabbt;-) ja han äter 15 kg hö, vi väger höet sen är det ju svårt att veta på ett kilo lr så eftersom de går flera hästar i hagen men alla äter så det är inte så att han är utan i hagen. Sen står han inne från ca 19.00-07.00 och då har han höet ifred. Kraft fodret har ökats på efter hand som han börjat tappa ur, känns inte som det är det som är felet. Förra året åt han likvärdigt hö och gick på ca 0,5 kg spillers. Lusern var det första vi la på när han börja tappa ur, men har lagt till foder efter hand. Han är inte testad för fästingsjukdom, ringde vet och frågade, men vi ska ta upp det igen. Tack för att du tar dig tid:-)
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Ja alla basjkirer är ju inte lika lättfödda men med den foderstaten hade dom två jag haft rullat fram efter två veckor. Så hästen mår nog inte bra, vilket ni ju redan kommit fram till.
När jag för tolv år sedan letade min första basjkir kom jag i kontakt med en person som hade ett sto som magrade ur, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vad det var och hade tagit lång tid att komma fram till, har för mig att det var nåt med att hon inte kunde ta upp näring, hade utretts länge. Man skulle skriva ner allt ifall man kan ha nytta av det vid något tillfälle.
Mest svammel men eftersom jag haft just basjkir så vet jag att dom kan leva på luft. Hoppas ni hittar orsaken så hästen kan bli frisk igen.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Har du hört något mer om proteinvärdena i blodet?
Min häst (3-årig ponnyras) magrade av under betet i somras nämligen. Jag kontaktade veterinär som kollade bla tänder och tog sedan ett blodprov. Blodprovet visade på extremt låga proteinvärden. Så det var bara att ilringa kliniken och vi fick komma in någon dag senare. Där kunde de konstatera efter utredning att min häst hade en förtjockad tunntarm och därför inte kunde ta upp proteinet i maten. Det i sin tur kunde bero på antingen inflammation i tarmen eller tumör. Inget av dem har någon vidare prognos. Tumör = avlivning. Inflammation i tarmen kan vara en kronisk åkomma, där en del klarar sig, medans andra måste avlivas eller få gå på kortison hela livet.
Min häst ordinerades en 4 månaders dunderkur med värsta kortisonet intramuskulärt, det enda som man vet har hjälpt vid liknande tillstånd. Kortisonkuren avslutades abrupt efter 10 dagar eftersom hon fick fång som en biverkning, men kortisonet verkade ha gjort susen eftersom hon idag är helt symptomfri, från båda sjukdomarna kan jag tillägga.
Jag har haft en j-kla tur, min häst har klarat sig, men det var inte så självklart.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Ok, då är det något allvarligt fel för hästen verkar ju inte kunna tillgodogöra sig näringen i fodret för han borde vara fet :confused: Har tyvärr inga teorier, magsår eller som någon sa tumörsjukdom är ju en möjlighet. Kan hästar ha glutenintolerans? Människor rasar ju i vikt om de är allergiska mot gluten. Men hästar kanske inte kan få det? Hoppas ni får några svar hos veterinären, var tjatiga och kräv alla möjliga provtagningar för den här hästen mår definitivt inte bra.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Orsakerna till magsår är många samverkande faktorer
• Lång tid mellan fodringar, långa mat uppehåll.
• Ökad mängd kraftfoder, minskad mängd grovfoder.
• Kraftfoder ger skvalpigare innehåll och ett lägre pH i magsäcken än grovfoder.
• Det finns ett samband mellan tarminflammation, förstoppning
• och magsår.
• En störd balans mellan syraproduktion och slemproduktion i magsäcken.
• Stress, träning/tävling, stressig stallmiljö eller en intensiv hantering.
• Medicinering ex. höga doser av antiinflammatorisk medicin.

Hur kan magsår yttra sig – symtom
• Nedsatt aptit, kolik
• Nedsatt prestation
• Avmagring
• Tandgnissel
• Blod i avföringen
• Chock, om magsäcken går sönder

Alla hästar oavsett ålder kan drabbas av magsår

Hur ställer man då en diagnos på magsår
• Kliniska symtom, ex avmagring, nedsatt aptit, blod i avföringen.
• Gastroskopi, man tittar med ett endoskop ner i magsäcken.
• Provbehandling

Källa: Leg. vet. Marie Rhodin, Föredrag vid kurs i ”Hästens hälsa och sjukvård”, SLU
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Denna tråden ska jag följa.

Det låter lite som min haflinger, som också tidigare varit lättfödd, men som nu har tappat hull och muskler.

Vi var på klinik förra veckan för hältutredning eftersom han även har börjat gå dåligt. Vi hittade nåågra inflammationer i leder samt slemsäckar, som troligen berodde på att han tappat muskler och lederna därför har tagit stryk. Tyvärr hittade vi inte orsaken till att han tappat muskler och hull. Vi tog även blodprov (även fästingsjukdom), men det visade inget.

Nu har jag bokat återbesök, då vi även ska kolla tänderna. Jag funderar på om jag även ska be dom ta blodprov för att kolla om han får i sig tillräckligt med protein.

Enligt foderstaten borde han få tillräckligt. Men jag kom på nu att jag inte räknat på lysin, så jag kanske ska kolla upp om det är som det ska vara och sen kommer jag nog testa att öka maten ytterligare.

En sak jag har funderat på är om han kan ha ätit ekollon och fått någon mild förgiftning som gör att inte kroppens funktioner funkar som dom ska (bara spekulationer) och han därför inte tar upp maten ordentligt. Men då borde väl ses på blodproven dels genom brist och dålig levervärden, eller?

Magsår kan nog också vara bra att kolla.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Synd att du inte kommer ihåg, hade varit intressant att veta mera. Kommer du på något mer så hör gärna av dig igen! Tack för att du delar med dig:)
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Ja, albumin gränsen låg lågt, protein gränsen låg högt, men provet togs då han var uttorkad. Säger inte mig så mycket. Vad tror du om albumin gränsen?
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Veterinären trodde inte på magsår, såg en fästingsjukdom som högst osannolik. Var inne lite på tumörer och uteslöt inte det helt som en orsak, men trodde att det skulle bli mycket svårt att hitta.

Ang gluten så har vi en tjej i stallet som har det själv och hade det på förslag, när vi frågade veterinären så visste hon inte om det fanns, men i förra numret (tror jag) av häst F**** så hade dom med det i en artikel.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Ja det låter väldigt lika. Tänderna är kollade i juli, såg bra ut. Ekollon har inte vi några häromkring så det kan vi utesluta. Såg på haflinger tråden att du skrivit om "bak kärran" vi upplever "våran" som ungefär lika. Har inte heller räknat på lysin, ska kolla upp det.

Ägaren har diskuterat med vet idag och han kommer få gå på smärtstillande i 5 dagar för att se om det blir någon förbättring. Ska efter det kollas av equiterapeut, efter samrådan med vet.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Nyfiken på varför det skulle vara osannolikt med fästingsjukdom. Min unghäst rasade i vikt när han hade erlichios trots fri tillgång på hösilage, han var även slö och svettades mycket. Lederna blir även påverkade och de kan bli vingliga i bakkärran. Han hade feber som kom och gick, emellanåt var han skitpigg. Fruktansvärt lurig sjukdom. Har haft tre hästar med erlichios, den ene blev halt i alla benen och hältan flyttade sig från den ena leden till den andra, veterinären tyckte även där att det var högst osannolikt att han hade fästingsjukdom, fick tjata om ett prov efter tredje återbesöket då de sprutat varenda led. Han magrade dock inte ut. Man ska inte utesluta någonting som veterinär tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 390
Senast: Bobloblaw
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 643
Senast: Dopy
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 613
Hästvård Jag har en Welsh cob - Dponny som jag haft i ca 1år. När jag köpte henne så var hon inte i det bästa skicket muskelfattig & svankig -...
Svar
5
· Visningar
1 047
Senast: Smulan75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp