tappat förtroendet för sjukvården. Hjälp!

FrontLine_

Trådstartare
Nu har jag helt och hållet tappat förtroendet för sjukvården.
Det hela började med att dottern blev rätt sjuk. hosta, feber osv.. En vanlig förkylning tänkte vi. Så höll det på ett dygn, och redan dygnet efter var hon mycket sämre. 40 graders feber med dubbel dos alvedon (Pratade såklart med läkare först), spydde som en gris, åt/drack ingenting, hostade JÄTTEmycket, och allmänt jättepåverka. Under dagen hade vi varit inne på sjukan här och dom hade tittat på henne. "Inget fel, hem och vila"

Så vi åkte såklart hem, och under kvällen blev det värre.. Pratade med sjukvårdsupplysningen, som tyckte vi skulle åka akut till umeå. Sagt och gjort, 16 mil åkte vi. För vad egentligen? När vi kom dit så Vägde JAG henne, och JAG tog tempen. Fortfarande jättehög feber, och har även gått ner i vikt. Sist vi vägde henne 24/3 vägde hon 7500 gr, och nu när vi vägde henne i umeå ca en månad efter vägde hon 7300 gr.. Läkaren säger "det kan skilja litegrann på vågen"
Ja men LITEGRANN??? Det är två hundra gram, plus att hon förmodligen skulle ha gått upp lite under den här månaden också!
Blir uppskickade på barn, sover och blir hemskickade dagen efter. Med buss...och en sjuk dotter. Inga prover togs, ingenting! Bara dit, sova och hem igen..

Efter det har vi varit in på sjukan tre ggr, då dottern inte blivit bättre. snarare sämre! Där hittar dom en öroninflammation, och vi får medicin. Går inte att få i henne den, då spyr hon åter och åter igen. Vi hade provat med ALLT. Nu sen i fredagskväll har vi fått i henne lite att äta, men jag upptäcker igår att fontanellen är otroligt insjunken, och försöker pressa i henne vatten. Går sisådär..Medicinen har vi fått i henne nu, men det är jag är ändå otroligt förbaskad över att man inte får den hjälp man behöver! USCH!

Ville bara skriva av mig....
Enda rådet vi har fått är : Hem och vila och kom tillbaka om det inte blir bättre.
Men om man kommer tillbaka fyra gånger, så tyder ju inte det på att saken är bättre iaf..
 
Sv: tappat förtroendet för sjukvården. Hjälp!

Om jag vore ni hade jag ringt nått större barnsjukhus. De kanske kan hjälpa er med råd om hur ni ska göra. Annars kräv att de tar prover. Stå på dig :) Hoppas hon kryar på sig snart.
 
Sv: tappat förtroendet för sjukvården. Hjälp!

Större än Umeå finns inte i denna region BD, AC, X, Y, Z. Det är Norrlands Universitetssjukhus.

Till ts: Kollade de inte öronen ens? Är det Kåvepenin ny fått, det smakar för jävligt! Bråka inte för mycket med denna medicin utan be om en annan mer välsmakande sort.
 
Sv: tappat förtroendet för sjukvården. Hjälp!

volvo740tjej Som mimmipigg skriver, det finns inget större sjukhus här än umeå.. och enligt mig borde det vara ett "tillräckligt" stort sjukhus för att dom ska förstå att prover åtmindstonde ska tas..

Mimmipigg Först när vi åkte in på sjukan här så kollade dom inte öronen, i umeå tvärgluttade han i öronen (vä öra) och sa att hon hade öroninflammation i det örat. Fick då kåvepenin där.
Grejen var bara den att det var hö öra som var riktigt hemskt. Jag krävde att läkaren här skulle kolla örat på henne igen, och han såg då att hö öra såg riktigt hemskt ut. Jo jag vet att kåvepenin smakar ren skit, men nu har vi snart gjort klart hela kuren (en kort kur) coh det känns ju onödigt att byta nu..

Idag har hon inte ätit mycket alls, i princip bara sovit..
 
Sv: tappat förtroendet för sjukvården. Hjälp!

Jag har inga bra råd till dig. Men jag vill bara meddela mitt medlidande. Jag vet precis hur hemskt det är att inte bli tagen på allvar när det är det käraste man har som står på spel. En i min närhet har stora problem med sjukvården, som inte alls tar hennes barn problematik på allvar. Han är idag gravt underviktig, på senaste besöket på ett stort barnsjukhus blev de nekade vård med motiveringen att barnet var "pigg och glad". Att barnet alltid var det, oavsett hur sjuk hen var var inte intressant. Skrämmande.

Vid närmare eftertanke har jag nog lite råd ändå - och det är att stå på dig. Begär hjälp, begär att få ordentliga undersökningar. Ge dig inte när de bara skyndar igeno moch inte undersöker ordentligt. När du uppsöker dem nästa gång så upplyser du dem om att hon inte blivit bättre/att hon blivit sämre och att detta är femte gången du söker vård och att du förväntar dig att hon får vård denna gång. Inte otrevlig, bara bestämd. Ta gärna med dig någon som kan hjälpa till att föra din talan, man blir ofta lite mesig när det gäller en själv eller ens barn.

Och du - stort lycka till, och dra dig inte för att uppsöka vård igen om det behövs, det kan bara bli bättre!
 
Sv: tappat förtroendet för sjukvården. Hjälp!

Det är så hemskt! Vissa gånger bryr dom sig inte för att barnet inte äter och går ner i vikt. Och vissa gånger tvärtom. Till min syster som har en son på sju månader sa dom vid hans första kontroll att han var överviktig och behövde gå ner i vikt. Hur får man ett barn att gå ner i vikt?? ska man banta ett spädbarn??:devil:

Jag fick ett bra tips idag faktist, förutom dom jag fått här!
Imorgon måste vi nog åka igen, då hon bara ätit ca 150 ml välling idag och inget annat. Inget vatten heller. Hon har sovit i princip hela dagen, det oroar mig faktist! Min kära faster sa då: Om den läkaren som tar emot er skickar hem er och säger att vi ska avvakta, be att få det skriftligt och att han tar på sig det fulla ansvaret om något går riktigt fel.

Hon sa att då brukar läkarna inte vara pigga på att bara skicka hem folk.

Och inte överreagerar jag väl? Jag menar.. hon har varit sjuk i flera dagar nu, visserligen ingen feber dom två sista dagarna men hon har knappt ätit eller druckit något. Och sovit mestadels av tiden. Även det här med fontanellen oroar mig, att den är så insjunken. Visst är det ett tecken på uttorkning?

En sak till som den sista läkaren sa var att dom bara lägger in barn på dropp som nästintill är medvetslös. Visserligen var hon nästan det av och till, men visst är det väl ändå bättre att dom sätter in åtgärder INNAN det har hunnit gå så långt?
 
Sv: tappat förtroendet för sjukvården. Hjälp!

Ett spädbarn kan man ju inte banta! :eek: Hur får man en sjumånaders att gå ner i vikt?

Ja, det är klart att du ska få det skriftligt, men först ska du motsätta dig det. Som jag förstod det på min vän kan de inte neka dig vård. Du måste samtycka till det. Säg att du går med på att ni åker hem, men att du vill ha en motivering. Be henom förklara varför fontanellen är insjunken, om det är normalt för en i hennes ålder att endast äta 150 ml välling mot vanliga XX ml välling plus mat? Fråga hur länge hon ska sova och inte äta eller dricka innan ni ska komma tillbaka. Vilka fler tecken det finns på uttorkning som du ska vara uppmärksam på? Och sedan det skriftliga på det.

Om du åker hem ska du få med dig så mycket tips att du känner dig trygg för hennes säkerhet hemma, samt att det ska finnas en plan för hur du ska gå tillväga om det försämras/inte förbättras. Ni måste ha någonstans att vända er om hon blir sämre, så att ni inte får åka till akuten mitt i natten och sitta där i flera timmar.

Det där med nästintill medvetslös innan dropp låter jättekonstigt. Varför är då min fråga. Varför inte sätta in det i tid om det behövs?
 
Sv: tappat förtroendet för sjukvården. Hjälp!

Kontakta sjukvårdsupplysningen jag tycker att den fungerar bra. Kanske kan de ge råd om hur du ska gå till väga.
1,5 dl vätska är för lite och har febern gått ned och hon ändå inte börjat dricka/äta verkar det skumt.
Har du provat med isglass det brukar accepteras.
Ett barn som drabbas av uttorkning är läskigt för det går så fort att de blir "borta".
 
Sv: tappat förtroendet för sjukvården. Hjälp!

Lite allmänt bara..

Idag har aline ätit lite mer, fått i sig "hela" två flaskor med välling á 150 ml. Även någon matsked gröt. Vägde henne här hemma igår, nu väger hon endast sju kg.
Altså, 24/3 vägde hon 7500, för ca 1 v sen 7300 och igår 7000.
Eftersom hon börjat äta lite smått igen så blev det ingen sjukan idag, vi tänker avvakta tills imorgon då vi ska på bvc. Där är dom mycket bättre, och lyssnar på det man har att säga.
Vi får höra vad dom säger då, men förmodligen kommer dom att bli bekymrade.. Sedan ska jag personligen gå över till läkaren och "tacka" för den hjälp vi INTE fick. Jag känner att jag inte orkar stri med någon idiot till läkare som vann licensen på lotto. Vi väntar tills imorgon och pratar med vettigt folk istället.

Isglass har vi provat ge henne. Hon nobbar. Iallafall igår.. idag har hon som sagt fått i sig litegrann dom få timmarna hon har varit vaken.. men vi går med "vattensprutan" i högsta hugg jämt så vi får i henne droppe för droppe vatten iaf..
 
Sv: tappat förtroendet för sjukvården. Hjälp!

För övrigt så kontaktar jag alltid sjukvårdsrådgivningen först! Tycker dom är SUVERÄN och lätt att ha och göra med!
 
Sv: tappat förtroendet för sjukvården. Hjälp!

...Pratade med sjukvårdsupplysningen, som tyckte vi skulle åka akut till umeå. Sagt och gjort, 16 mil åkte vi. För vad egentligen? När vi kom dit så Vägde JAG henne, och JAG tog tempen...

Bara en tanke eller nått i den stilen (mest för att om ni var i Umeå på kvällen befann ni er på min arbetsplats...) Jag har den rutinen då det kommer in små sjuka barn (och flera kollegor med mig) att jag frågar mamma/pappa om de kan ta av sitt barn kläderna - för vi ska väga och ta tempen - mamma/pappa sätter barnet på vågen, jag står brevid. Ang tempen, brukar fråga mamma/pappa om de vill att jag tar den eller om de vill göra det själv. Självklart är jag kvar i rummet - iakttar barnet och "förhör" mig om hur länge den lill* varit sjuk, mängd mat osv.

Det jag undrar mest över varför du reagerar med att DU gjorde dessa saker. Hade du varit nöjd om vi tagit av din dotter kläderna och lagt henne på vågen osv??

Barnet ska känna sig trygg i mötet med sjukvården och därför tar jag ett steg tillbaka för att inte skrämma, jag blir ofta den elaka ändå, som sticker i fingrar eller ger äcklig medicin :p
 
Sv: tappat förtroendet för sjukvården. Hjälp!

Det var precis min tanke, mitt barn är ju van med mig och det kanske inte blir lika "hemskt" om mamma fixar och donar än om en helt främmande människa ska göra de saker som vi föräldrar likaväl kan göra.

FrontLine:

Åh hoppas lilltjejen mår bättre idag, sjukvårdsrådgivningen är toppen det håller jag verkligen med om :)
 
Sv: tappat förtroendet för sjukvården. Hjälp!

Jag blir alldeles mörkrädd av att läsa den här tråden! Det är skrämmande hur dåligt det kan vara! :eek:
Visst det är bra att föräldern lägger på vågen och tar tempen, men en läkare måste i alla fall ta ett barn med 40-graders feber ordentligt på allvar! Att inte heller kolla ordentligt öronen är höjden av slarv. Blir så fruktansvärt förbannad. Påminner lite om det jag var med om men för egen del. Har mag och halsproblem, gick till läkaren för det jag tog inte tog ordentligt och efter graviditeten så var det lurt. Kontentan blev en nosig läkare som frågade om saker som den inte hade att göra med och jag fick upprepa mig flera gånger. Värdelöst besök som slutade med att läkaren skrev ut en receptfri sak för magen, han hade istället kunnat säga vilken produkt som skulle kunna hjälpa. För det jag frågade om gav han mig inget svar om utan svaret fick jag istället på apoteket. *suck* :mad: Nåja det hela är som det är! Dyrt besök till ingen nytta alls! Hemkurer funkar bäst ändå för mig. Det gäller att stå på sig när det gäller läkarvården och det finns riktiga klantskallar där som typ har huvudet mellan benen eller under armen. :mad::eek:
Till TS är mitt råd att stå på dig! Ta hjälp av någon som kan hjälpa dig strida!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 537
Senast: Bri
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 220
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 095
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp