Tappsko igen... *gråtfärdig*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Grimhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 4 400
Sv: Tappsko igen... *gråtfärdig*

välkommen in i klubben.. hästen e tvungen att gå barfota bak pga att han slänger av sin skor.. finns inget att spika i...

Ja, nu har jag fått lite att fundera på, tack för alla råd. Är ju lite okunnig inom området... om jag tar ut en kiropraktor, kan h*n då "ändra steget" på min häst så han inte trampar sig? :confused:

Försöker väl med boots till en början så får jag se hur det funkar, annars blir han väl barfotahäst ett tag (ajöss alla mysiga skogsturer) tills jag har hittat en fungerande lösning på vårt problem.

Mitt fullblod tappade en sko varje sko period i ett år.
Nu har han tappat en sko på ett år sen jag bytte till
en hovslagare som varmskor, tar två timmar på sig och
fasar/slipar av skorna i kanterna med en slipmaskin så att hästen
inte får nåt grepp om han trampar sig, han glider bara av.
Vart bor du? :bump: :rofl:

Låter som en bra hovlagare du har :) *avundsjuk* Inget större fel på min hovis, men jag tror inte han klarar av sånt. Jag bor i Västerviks trakten. Norra Kalmar Län.

Jag har testat old mac's.. Det var det värsta jag har varit med om... Min häst, som är en haflinger på ca 155 som då efter 8 tappskor på 6 veckor knappt hade några hovar kvar hade 15cm breda hovar och 16,5cm långa (han brukar väl ha ca 17 breda och 18 långa) och den största stl de hade var 15 bred och 14 lång.....
Och min häst har ju inga stora fötter jämfört med stora halvblod...

Men man kan ju bara använda såna heltäckande skor när man rider. Att ha på dom dygnet runt är inte bra då hovarna inte får nog med syre. (har pratat med hovslagare om det en miljaaard ggr då jag också trodde det skulle vara en så bra lösning...)

Men köp boots och byt till en mindre lerig hage!

syre? snarare risk för skav eller smuts som blir till skav.
Är det därför din hovslagare spikar hål i din hästs hov, för den behöver syre *hih kunde inte låta bli.

Vet du om din hovslagare bara hittat på det eller har han läst det någonstans?

Hoven behöver syre, precis som den behöver fukt, i boots blir det instängt.

Ja tihi så kul det var... *himlar med ögonen*.. Min häst råkar ju behöva sömmar för att kunna ha skor.

ALLA hovslagare jag har pratat med (kan ge dig namn och nr till alla, ca 15 st) och har skott min häst och bekantas hästar säger samma sak.

Grimhild skrev:
Efter dagens, för övrigt aldelles underbara skogsritt med pållen, har jag åter igen en lös sko... Den tredje sen sista skoningen (vilken var i början av december) :mad:. Har funderat över det här med boots... då min häst trampar av skon, finns det inte risk att han trampar sönder bootsen också? Kan man rida i all slags terräng med dom? Tycker om att trampa omkring i skog & mark, bland nedfallna träd och annat, kan inte det få bootsen att lossna?

Och samtidigt blir jag fruktansvärt ilsken, kan absolut inget om hovslageri, men något måste det väl finnas att göra? :confused:

Min hovis har kommit, gång på gång för att slå dit tappskon, på samma vis som vanligt, bara för att åter behöva komma tillbaks igen någon/några veckor senare...

Någon som har ERFARENHET av tappskor och boots? Dela med dig av dina upplevelser... Ge gärna tips och råd!

Ska iallafall imorgon, ringa runt till lite anda hovslagare. Och höra vad dom tycker... Diskuterade med min vanliga hovis förra veckan, och han rekommenderade boots, och kanske är det vad som är bäst för pållen? Snart finns det väl ingen hov kvar att att färsta skon i :eek:..

Byt hovslagare ;) det gjorde jag och fick inga tappskor på köpet

Grimhild skrev:
Ja, jag har funderat över det. Men hovis skor ju alltid alla andra hästar gå gården, och dom har aldrig någon tappsko...*suck* men som sagt, att prova med någon annan kanske inte vore helt fel.

Be honom att byta söm eller se till att han verkligen nitar. Det är inte så att skorna ligger utanför hoven?

Diabolical_Kitten skrev:
Hoven behöver syre, precis som den behöver fukt, i boots blir det instängt.

Ja tihi så kul det var... *himlar med ögonen*.. Min häst råkar ju behöva sömmar för att kunna ha skor.

ALLA hovslagare jag har pratat med (kan ge dig namn och nr till alla, ca 15 st) och har skott min häst och bekantas hästar säger samma sak.

men det finns ju boots som är gjorda för att fukta hoven som man lägger i blöt i vatten innan man använder de.

Verkar underligt att hoven inte skulle kunna få syre av bootsen. De täcker ju inte hela hoven!

Men när du har på ett täcke då? eller ett schabrak? Tror dina hovslagare att hoven är en separat del av hästen som slutar andas vid kronranden?

En frisk hov expanderar i nerslaget, rör sig, alltså är inte bootsen täta, då skulle inte hoven kunna röra sig och då kan man lika gärna sko hästen med järnskor och åtta sömmar plus sidokappor.
Dessutom tror inte jag att en timmes ridning gör så att en hov kan dö av syrebrist, för det krävs snarare månader i en plastpåse, och då tror jag hästens ben trillar av först pga fukten som lär samlas där och bilda svamp och röta.
Be gärna din hovslagare förklara lite mera ingående om vad han egentligen menar?
Jag blir lite ledsen när hovslagare kläcker ur sig saker som inte har nån verklighetsförankring, men man måste ju skydda sitt företag mot konkurrenter antar jag.
Min hovis gillar inte heller barfota, för han anser inte att dagens hästar är gjorda för det. Vad han säger om boots vet jag inte, tror inte han är mogen för en sån produkt.
/j*

Det enda av skon som är utanför är det som "står ut" baktill, det är den _lilla_ biten han alltid lyckas ställa sig på.

Grimhild skrev:
Det enda av skon som är utanför är det som "står ut" baktill, det är den _lilla_ biten han alltid lyckas ställa sig på.

Då hade jag satt på kortare skor

Det beror ju på vilka man använder. Men de jag har sett (Boa boots och Old mac's är de enda jag sett som säljs i Sverige som är bra och håller.) släpper inte igenom syre och täcker hela hoven.

Jag pratade om att ha på bootsen i hagen med. En timme skadar inte, men en häst som har varit skodd som man tar av skorna på blir väldigt öm och dessutom så slits hovarna ner ngt så fruktansvärt (testade det på min häst som har skitbra hovar) bara av att gå i hagen och då måste man använda ngt i hagen med, och då går det illa.

Varken Boa boots eller Old Macs expanderar när de sätter ner hoven, man får köpa boots som är lite större.

Diabolical_Kitten skrev:
Det beror 1. Dålig hovslagare och för stora skor.
2. För lerig hage så skorna 'sugs' av.
3. Han trampar av sig skorna med bakbenen.

Leran i sig suger INTE av skon. Däremot bildar leran en försening i trampet/steget på hästen, vilket gör att den lättare trampar av sig skon.

Grimhild: Jag hade också fruktansvärda problem med tappskor första 3 månaderna jag hade min häst. dels gick de i väldigt kuperad hage där de levde rövare, dels var han vinglig och fumlig. Min hovslagare lärde sig också att hon måste lägga in skon så mycket det gick i trakten fram, och att inte lägga ut skorna mer än nödvändigt runt om. Körde med boots fram tills för ca 6 veckor sedan, då han började visa antydning till skav trots ett evigt växlande mellan olika typer av boots etc. har inte haft några problem alls sedan bootsen åkte av. dels går de i mindre kuperade vinter hagar nu, och dels har min hovslagare lärt sig hur man skor just min häst med detta problem, dels har han också breddat sig massor då han lagt nya muskler sen i somras när de värsta problemen var.

om din häst bara trampar av sig när du rider, så testa med boots absolut. men om det är annars också så kolla definitivt med din hovslagare om det finns något att göra runt att ändra sättet din häst skos på....

lycka till. vet hur det förstör glädjen med häst och ridning att ha denna typ av problem..... :(

Senast ändrad:

Tar du av skorna och verkar enligt aanhcp så blir hästen oftast inte alls öm! Låter du däremot din hovslagare dra av skorna och sen verka som om en sko skulle på så blir den säkert öm. talar av egen erfarenhet.
Old mac´s och boa är inte syretäta! Då skulle man fått gjuta dem på hästhoven med gummi eller plast.

Jag tänkte förresten på flapskor! De vet jag satt på en skoavtrampande travare! Han kunde ha skon perioden ut.

/jenny

"Tar du av skorna och verkar enligt aanhcp så blir hästen oftast inte alls öm! Låter du däremot din hovslagare dra av skorna och sen verka som om en sko skulle på så blir den säkert öm. talar av egen erfarenhet."

Ehhh, alla våra hästar som har skor, blir väldigt ömma om sina fötter i fall de skulle råka tappa en sko. Eller som i sommras, vi tog av skorna på alla hästarna släppte ut de på bete, en månad senare var forfarande två av de tre skodda hästarna lite öma i fötterna, och hade blivit mkt ömma om de hade ridits utan skor.

Nu har inte dessa hästar dåliga hovar, utan väldigt fina hovar.

Flapskor har även sina nackdelar och passar inte alla sorters häst fötter...

Att en häst trampar av sig skorna kan även bero på att hästen balanserar upp sig dåligt!

och därför skrev jag "enligt aanhcp" Inte en vanlig hovslagarverkning, eller en tappad sko.

själv anser jag att hästrna inte har särskilt bra hovar om de blir blockhalta när en sko ramlar av.

korven, sluta reta upp mitt feministiska sinne, är du kvinna själv är du faktiskt dum.
Åtta söm förstör hovmekanismen ännu mera än med 6 söm, varför förstöra en hov mer än vad ständiga tappskor gör?
/jenny

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 400
Senast: Marvin
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i... 2
Svar
33
· Visningar
5 550
Senast: Soffan74
·
Utrustning Pålle har fått kassa hovar i år igen såhär till sommaren, bättre än föregående år men ändock... Man trodde att det inte skulle vara...
Svar
16
· Visningar
3 951
Senast: ch791022
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 987
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka