katarina_dacke

Trådstartare
Vad tar era hovslagare för tappsko? när är det ok för en hovis att ta betalt? är det efter 2 timmar 2 dagar eller 1 vecka?? Eller längre??
jag skodde min Häst fram och efter 2 dagar så tappade han en sko, vilket min hovis tog 200 för. Så efter 3 dagar till tappade han den andra skon! Har man ingen "garanti"??
Så en framskoning för mig ska kosta 1000??
600 kr först. plus 200 vid tappsko?
Låter inte rimligt tycker jag! Eller är det bara jag som tycker så?

Sv: Tappsko

Dom få gångerna mina hästar har fått tappskor har min hovslagare skott på dom igen utan extra kostnad, även om jag erbjudit mig att betala.

Min förra hovslagare sa att det var hans fel om de ramlade av att han inte gjort sitt jobb rätt. Det var ju hans syn på det hela, alla resonerar ju olika.

Har bara haft två tappskor och de har min hovis satt på gratis. Ville betala honom en 100 lapp, men den tog han inte emot.

Min hovis slår på tappskor gratis, oavsett om det har gått 1 dag eller 6 veckor efter senaste skoningen. Detta är lyx, men jag tycker iaf att hovslagaren ska göra det gratis om hästen tappar skor de två första veckorna efter skoningen, och ABSOLUT om hästen tappar skor de första dagarna.

Tappar hästen skon inom en vecka eller två så tycker jag nog att hovis ska slå på den gratis.

Jag hade hovslagaren ute igår och slog på en tappsko på min. Det var dryga fyra veckor sen skoning. Nu hade jag iofs kvar en gammal sko som användes men hovis tog 50:- för det.

Vet inte om min nuvarande tar betalt för tappsko, har inte haft några på länge. Min förra tog inte betalt, tror faktiskt att jag aldrig varit med om det heller. Men jag har tappskokompetens så jag slår iofs på själv om jag hittar skon.

Jag har själv tagit 100kr för att slå på tappskor åt folk när jag bodde i Stockholm.

Sällan är det ju så att en häst bara "tappar" skon. Det brukar ju handla om att hästen har trampat av den eller fastnat i något. Speciellt nu när man släpper dom på bete och dom rusar runt som vildar bland stock och sten. När dom är nyskodda brukar det ju också finnas en liten marginal att växa i och den lilla marginalen gör det ännu lättare att skon fastnar någonstans. Och fastnar skon är det ju bättre att den lossnar än att hästen bryter benet.

Kanske har din häst haft oturen att råka ut för två sådana situationer nu på kort tid och då kan knappast hovslagaren lastas för det - självklart ska han ha betalt för sitt arbete. Är det däremot ett återkommande problem kanske du ska byta hovslagare. Det gjorde jag - har en valack som hade minst en tappsko varje gång inom en vecka efter att hovslagaren varit här (fast att det var en välkänt duktig hovslagare). Efter att jag bytt hovslagare har det aldrig hänt.

Har varit med om olika situationer o olika hovslagare. Om det tappas skor omedelbart efter skoning och hästen inte levt rövare har jag hanterat det som ett klagomål och inte behövt betala. Senare under skoningsperioden har det tidigare varit mer regel än undantag att min häst klev av sig skor titt som tätt. Då fick jag betala om hovis fick komma enbart för det (100/sko oftast), men om han hade vägarna förbi eller ändå var och skodde i samma stall gjorde han det gratis. Helt ok deal tycker jag, åtminstone resepengar är ju rimligt. Är skon plan och sömhålen tydliga kan jag dessutom slå dit den själv.
Nu har min häst breddat sig och duktig hovslagare, så ingen tappsko på över ett år(pepparpeppar) trots lösdrift och riktigt kuperade hagar:).

Hovisen jag har nu har "tappsko garanti" på 2 veckor. Drar de av sig skorna inom 2 veckor från skoning kommer han ut och slår på dom utan xtra kostnad.
Annars brukar han ta 50 kr plus resepengar om han inte är precis i närheten, då är det bara 50 kr.
Det tycker jag är helt ok.

Så alla hovisar är ju uppenbarligen olika.

Senast ändrad:

Hos en av mina fd hovslagare fick jag betala 200 kr för en tappsko, där fick jag oftast också vänta 1-2 veckor innan han behagade dyka upp. Dessutom hade jag tappskor varenda skoning. Bytte ut honom rätt snart.

Hos en anna fd hovslagare betalade jag ingenting om han var i närheten. Kom oftast samma dag eller dagen efter. Han bodde längre ifrån oss än den andra hovisen...

Hos nuvarande hovis betalade jag ingenting mer än bensinpengarna. Då åker han från Orskarshamn... Har bara haft 1 tappsko på 3 skoningar av 3 hästar (alltså sammanlagt 9 skoperioder) och då var det när hästen gick i sumpmarks hage...

Min hovslagare säger att en häst trampar av sig sin sko och inte tappar den.
Alla hovslagare verkar hovarna lite olika så byter man hovslagare så kan man räkna med att man får en tapp sko då hästen får ett annat steg.
Min häst trampar ofta av sig skon och vi har kortat tån för att förhindra detta.
Hon trampar fortfarande av sig ibland så vi kör korta tår och boots på för att undvika detta.
Det har hjälpt oss mot tappskor.

svarar alla.

Har haft en annan hovslagare innan och då tappade han aldrig skona, den hovisen jag har nu är son till min gamla hovis, (gamla hovis har slutat att sko).
Det är iof en unghäst men han har inte tappat skona innan, och han har ju inte blivit yngre :p. Dessutom går han i en mindre sumpig hage nu än vad han gjorde när min gamla hovis skodde. Så jag antar att den nya hocslagarens sätt att sko inte passar min häst..
har inte lust att betala 1000 spänn när han har tappat båda skorna på loppet inom 1 vecka! Så jag ser mej om efter en annan hovis!! Pm gärna mig om ni har en bra hovis i närheten av jönköping/ Nässjö!

om hästen tappar inom loppet av 2 veckor så brukar påslagning ingå gratis.

Har du möjligtvis släppt hästen på bete nyligen ? : )

Jag skulle aldrig komma på tanken att skylla på hovslagaren om jag bara haft 2 tappskor. Det är antagligen ren otur, annars kan du väl be honom förklara om han har ändrat skoningen jmf. med din förra hovslagare, så får du koll på det, som isåfall kan vara en förklaring.

Min hovslagare tar 50 kr för att slå på en tappsko om skon finns kvar, dvs jag har hittat skon, eller har en sparad sko. För ny sko och påslagning kostar det 100 kr.
dock slår jag oftast på skon själv, då jag har tappskokompetens : )

Min hovis har en veckas tappskogaranti, och då kommer han ut hur många gånger som behövs.
Första gången han skodde min ponny tappade hon skorna 3 ggr på 2 veckor. Extremt lerig hage, men sista gången tog han en skostorlek mindre och efter det inga tappningar.

Vår hovslagare anser att det är hästägarens förb****de skyldighet att lära sig att slå på en tappsko själv ;), mao har han fått hålla tappskokurs i 2 omgångar för oss. :laugh:
Fixar själv att slå på en tappsko om hästen inte gjort sönder hoven. Den enda gången hovis fick komma och göra det så tog han inget betalt. Hände väl inom en vecka efter skoningen den gången.

Nej någon garanti kan ju inte en hovslagare ge, ge lika lite som en veterinär kan garantera att den första behandlingen hjälper och inga fler krävs.

Nu hade jag iofs en tappsko bara för någon dag sedan, men det är ytterst sällsynt men skedde knappt en vecka efter skoningen. I det här fallet hade jag inte ens hittat skon utan hovis tvingades ta med sig en ny, en kostnad som jag var villig att betala samt kostnaden för att han kom. Men min snälla hovis tog inget för detta besök, vilket alltså inte är självklart.

Min hovis har en veckas tappskogaranti, och då kommer han ut hur många gånger som behövs.
Första gången han skodde min ponny tappade hon skorna 3 ggr på 2 veckor. Extremt lerig hage, men sista gången tog han en skostorlek mindre och efter det inga tappningar.

Det var just det, jag betalar hellre än att hovis ger sig på några trångskoningar för att det ska sitta. En sådan skoning ger ju i förlängningen upphov till andra kostnader såsom extra vetetrinär besök mm.

Min hovslagare har aldrig tagit betalt för att slå på tappskor, han slår dessutom på tappskor gratis även på hästar han själv inte skott!

Det verkar som de flesta hovslagare häromkring är schyssta och hjälper varandra, för i vårt stall så brukar vi fråga de andra hästägarna där om någon har hovslagare på gång inom de närmaste dagarna och i så fall ber vi den hovisen slå på tappskon när han/hon ändå är där. Har aldrig varit några problem.

Vid ett tillfälle bad jag en annan hovis (som var i stallet och skodde) om han kunde kolla om min häst hade hovböld (han hade gått lite konstigt ett par dagar och han hade haft hovböld tidigare så jag kände igen symptomen), hovisen konstaterade att det var hovböld, tog av skon, skar upp bölden och lade i tjärdrev och jodopaxomslag och tog inte ett öre betalt! "AB har säkert tagit hand om hovbölder på "mina" hästar vid flera tillfällen, så det är inga problem!"

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
810
Senast: Ajda
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 858
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..