Bukefalos 28 år!

Tar in hästarna tidigt!!!

P

Ponnytokig

Pratade med min kompis igår och hon berättade att där hon hade sin hästar förrut så kommer hästarna ut vid kl.12.00 och in vid kl 14.00. Folk som har hästar i det stallet tycker det är djurplågeri att ha hästar ute i hagen hela dagen (från ca. kl.7.30 till 19.00) :eek:. Tyvärr finns det många som har den här åsikten vilket är helt sjukt! Hästar är utedjur!! Dom ska vara ute så mycket som möjligt!! Det enda motargumentet är att det är ok att ta in dom tidigt om det spöregnar, svinkallt och det blåser och hästarna vill in. Men hur ofta är det sådant väder :smirk:. Nå! Nu vill jag ha höra, ni som har ute era hästar ca 2-4 timmar om dagen VARFÖR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??????????????????
 
Hej!

Jag tillhör den kategorin människor som absolut tycker att hästar ska få vistas ute så mycket som möjligt MEN det beror på hagens utformning samt tillgång till mat och vatten!!
Studier av hästar i vilt tillstånd har visat att hästens egna frivilliga uppehåll från att äta aldrig är längre än 3 timmar.
Jag fick någon rekommendation från...kan det ha varit Länsstyrelsen? :confused: Kommer inte alls ihåg nu bara för det, men i den lilla foldern stod det att det inte ska gå mer än sex timmar mellan utfodringstillfällena, samt att hästar helst skall utfodras var fjärde timma.
 
Hej!

Jag tillhör den kategorin människor som absolut tycker att hästar ska få vistas ute så mycket som möjligt MEN det beror på hagens utformning samt tillgång till mat och vatten!!
Studier av hästar i vilt tillstånd har visat att hästens egna frivilliga uppehåll från att äta aldrig är längre än 3 timmar.
Jag fick någon rekommendation från...kan det ha varit Länsstyrelsen? :confused: Kommer inte alls ihåg nu bara för det, men i den lilla foldern stod det att det inte ska gå mer än sex timmar mellan utfodringstillfällena, samt att hästar helst skall utfodras var fjärde timma.
 
jag är også av den mening att hästar skall vara ute så mycke som möjligt.
men i mitt stall kan vi inte ha dom ute så lenge,så dom kommer in vid fyra,pgr av att det blir kol svart ute i hagarna så det blir problem att ta in dom då,derför in tidligt.dom kommer dock ut vid sju på morgonen.
der du pratar om är dom bara ute två timmar om dagen???
det är på tok för lite.
 
Djurplågeri att ha dem i hagen??! :confused:
Hmm... Då borde man alltså satsa på att bygga om alla parkeringsgarage till inomhushagar och se till att avloppsvattnet rinner förbi så det finns fri tillgång :idea:
Nä, fy fasen. En häst måste ju ändå få vara ute så mycket som möjligt. Okej att det kan vara svårt med fodertider ibland men att låta hästen stå inne i boxen 20 timmar/dygn i ammoniak ångor och allmänt dålig luft måste ju vara djurplågeri om något, eller? :confused:
Svårt att förstå hur man resonerar för att hålla dem inne så länge.
 
Finns väl inget motsatsförhållande i att vara i hagen kontra äta? Våra hästar kommer ut 7-7.30 och får då hö i hagen. Får sedan hö igen vid 12-13, och tas in vid 16-17, så de får hö + kraftfoder. Och så hö igen framåt 20-21. Då får de ju vara ute hyfsat länge + får mat någorlunda ofta...
 
jag ser inte meningen med att ha hästarna inne hela dagarna..
mina hästar går ut vid ca 6-7 på vardagar och 7-8 på helger och är ute hela dagen till runt 9-10 VARJE DAG! är det jättekallt elelr hellregnar så får de ev gå in tidigare om de fryser och vill gå in.

på vissa ridskolor går hästarna ut vid 9 och in vid 2 det tycker jag faktiskt är lite för lite. visst dom ska gå på lektioner men även privathästarna får gå in den tiden. flera av privathästarna väver eller har någon annan olata. vilket jag tror beror på att de inte har något att göra i boxen. varför då inte låta dem vara ute när det finns tillgång till hagar och ägarna inte kommer förän vid 6 tiden? sådant förstår inte jag.
 
Mina går ute från förmiddag till kväll. Släpper oftast inte ut på morgonen så här års, för jag rider dom på förmiddagen.

Jag tror att på dom flesta stall där hästarna inte får gå ut mer än ngn timme, är det för att dom inte har hagar till alla. Vilket ju iofs inte är någon ursäkt, men men......
 
Jag kanske uttryckte mig lite "luddigt", men vad jag menar är att hur länge man låter hästen gå ute måste styras av hagens utformning samt tillgången på mat och vatten.
Om inte hagen är stor med tillgång till vindskydd, och om inte hästarna kan fodras i hagen och inte heller har tillgång till vatten där, så mår inte hästarna bra ÄVEN om dom får vara ute 10-12 timmar per dag. Förstår du hur jag menar?
 
Hej!
Det bästa är såklart att låta hästen gå ute dygnet runt!!
Men då finns det alternativ, man kan bygga ett vindskydd, eller ett skjul som är så stort att alla hästar kan gå in och ställa sig om de nu tycker att det är kallt...men som sagt det beror på, är den rakad och har täcke så visst, det är ju inte naturligt...men annars ska hästar klara sig bara de har tillgång till ett skjul.

Mina hästar vänder ändan mot vinden och vägrar gå in i stallet( som står i anslutning till hagen, som de kan gå in i olika boxar, stora boxar)
Men så ibland kan man hitta någon sovande i halmen, så mysigt!

Stackars de hästar som inte får bete sig naturligt.

De får olater, och det är inte lustigt!

Ha det!
 
Du menarar väl inte att det är det bästa för alla hästar att vara ute dygnet runt? Tänk på alla tävlingshästar som förväntas göra sitt bästa på tävlingsbanan?

För ett antal år sedan var jag väl som de flesta att jag tyckte "synd" om mina hästar (hopphästar som jag tävlar upp till svår klass med) om de inte fick gå ute lääänge varje dag. Jag ville att de skulle vara ute så mycket som möjligt även fast de stod halva dagen vid grinden och ville in. Jag har jättestora gräshagar och de har både hö och vatten ute.

Jag pratade med Christina Planck (hon föreläste om foder när jag utbildade mig till ridinstruktör) och hon tyckte det var synd att så många tävlingshästar (även inom trav och galopp) fick vara ute så länge i mörkret.
Hon sade att det var massor av ryttare som hade kommit till henne och undrat om det var något fel på deras foder eftersom hästarna var så "slöa". Christina tyckte inte alls att det var konstigt då hästarna gick ut halv sju på morgonen och sedan kom in kl 20.00 på kvällen och då skulle de helt plötsligt ut och springa. :confused:

Nu under denna årstiden har jag mina tävlingshästar ute mellan 8.00 och 16.00 och det funkar super. Hästarna är gladare och piggare plus att de tydligt visar att de VILL komma in. Väl inne i stallet står de på halm och får nästintill så mycket hö de orkar äta, så de har alltid något att göra.

Mina dräktiga ston och unghästar däremot, de går på lösdrift och kan alltså vara ute dygnet runt, så jag är inte emot att ha hästar ute MEN jag tycker att man ska anpassa utegången till vad man vill att hästen ska prestera.
 
Jag är ocksá föresprákare till att hästarna ska gá ute sá mycket som möjligt, men självklart, som du skriver att det är anpassat till varje häst och vad den ska prestera.
Nu gár ju dina hästar ute 8 timmar per dag vilket är en ganska normal tid, även om de inte tävlas, men tvá timmar är ju en aning kotare.... :smirk:
Tror ocksá, som nágon skrev, att vissa stall har hästarna ute kortare stunder p g a hagbrist och vissa har de inte ute alls p g a skadorisk. Tycker själv inte att det är en bra motivering i de flesta fallen....
Själv har jag mina hästar ute mellan 7 och 23, men de rids inte.
De vill in när jag kommer, men de stár inte och väntar. En av anledningarna kan ju vara att de har gräs i hagen. :D
 
Jag håller helt med om att två timmar är för kort. :bow: Enligt mig alltså. Någon annan kanske tycker att två timmar är jättelång tid. ;)

Jag har en häst som jag fick hem från Tyskland som femåring. Han hade bara stått inne. Han hade gått mellan stallet och ridhuset. Aldrig fått vara i hage eller ridas ut. :(

Jag ville givetvis att han skulle få komma ut när jag fick hem honom men det var ett himla besvär i början. :crazy:
jag fick ha lindor, boots OCH skydd på honom i hagen och ändå lyckades han sparka sig och fick lymfangit gång på gång. :confused:
Nu är han lugn och kan gå ut utan att ha skydd eller lindor. Jag kan däremot inte släppa ihop honom med någon annan häst. :(
Jag vet inte varför, jag är ingen hästpsykolog men kanske har han fått något stört beteende när han bara fick vara inne i en box och aldrig träffa andra hästar. :crazy:
Jag har försökt släppa ihop honom med ett par olika hästar som jag ändå trodde att han var "kompis" med men han går till attack direkt och tränger in dem i ett hörn och bara sparkar och sparkar. :confused:

Det är en sak som jag tycker vissa ska tänka på när de är så snabba med kommentarer hur synd det är om hästar som går själva i hagen eller som måste ha skydd på sig. Det kanske finns en orsak? :confused: (Jag menar inte dig Pirayan ;) )
 
I det stallet där jag har min häst nu är de ute från 8:30 till ca 16.... på vintern kommer de in när det börjar bli mörkt annars är de ute till 18. Stod i ett större stall innan där det fanns 35 uppstallde hästar :eek:. Då var de ute i 4-5 timmar max/dag :devil:. Hästarna hade hagschema och vissa hagar hade upp till 3 olika hästar vid tre olika tillfällen :crazy:. Tyckte det var på tok för lite tid hästarna fick gå ute.
 
I det stallet där jag har min häst nu är de ute från 8:30 till ca 16.... på vintern kommer de in när det börjar bli mörkt annars är de ute till 18. Stod i ett större stall innan där det fanns 35 uppstallde hästar :eek:. Då var de ute i 4-5 timmar max/dag :devil:. Hästarna hade hagschema och vissa hagar hade upp till 3 olika hästar vid tre olika tillfällen :crazy:. Tyckte det var på tok för lite tid hästarna fick gå ute.
 
Nágra i mitt förra stall köpte en arab som aldrig tidigare varit ute.
Han visste inte vad han skulle göra när han väl fick komma ut....
Första dagarna stod han bara helt stilla, sedan började han att vandra fram och tillbaka längs staketet.
Han brydde sig inte om de andra hästarna över huvud taget, trots att han aldrig tidigare fátt vara nära nágon...
Det tog ett tag, men nu kan han ocksá njuta av hagvistelsen och vara häst. :)
 
Där min häst bor går hästarna ut mellan 6-7 på morgonen och in på eftermiddagen vid 4-5. Då vill de komma in och har varit ute åtta timmar vilket räcker när det börjar att bli mörkt. Vid ljusare tider typ vår och sånt är hästarna ute från morgon till runt 21 på kvällen.
 
Håller med i detta att hästar ska kunna röra sig fritt och ha fritid i största möjliga mån, vilket brukar innebära hage. Lade fram detta förslag till en "ponnypappa" i stallet där min häst står, med anledning av att jag tycker hagarna är alldeles för små, ca 10x15 meter eller nåt. Deras hästar går ute mellan 8.30-11.30 ca, de väljer allstå att ta in hästarna till lunchfodringen medan jag uttryckligen bett att min ska få gå ut först och in sist vilket blir 8-14.30 i hagedn, och det är verkligen i minsta laget tycker jag.

Döm om min förvåning då "ponnypappan" totalt idiotförklarar mitt resonemang om hästens fritid, antal vakna timmar, behov av rörelse osv och hävdar att bra hästar mår toppen av att stå¨inne eftersom de kan kanalisera sin energi på träningen. Beviset enl honom var england och tyskland, eftersom de låg så långt före oss i dressyren och deras hästar aldrig går i hagen.

Orkade inte ens argmentera mer efter det. Suck.
 
Glömde också skriva att jag tjötat åt mig en hage som är åtminstone 50x20 eller nåt, en av de största på stället....
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 175
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 850
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 084
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp