Tårtor, bröd, kakor och annat del 2

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Trott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 11 827

Bukefalos 30 år!

Bakade proteinbröd igår.

16A91855-FCEE-40B6-8CBB-8B68340C033E.webp

En av mina systrar bakade en glutenfri Red Velvet cake då ingen av oss testat det tidigare. Den var ju god men inte SÅ himla god att jag fattar vad som ska vara så speciellt med den?
Visa bifogad fil 183566
Har aldrig fattat heller. Det känns som något som vill vara en morotskaka fast med choklad men liksom missar båda. 😅 Det är ju inte inte gott, men jag har aldrig förstått vad den egentligen ska smaka.

Jag behöver hjälp och hoppas på den här tråden. Det är mitt mål i detta livet att baka ordentliga strassburgare. Jag har en kakpress anno 70-talet, prövat flera olika recept (de är ju dock snarlika), både rena recept samt från grupper där postaren använt det själv utan bekymmer. Men jag lyckas ALDRIG. Vad gör jag för fel? Hur får man till en fast, spröd kaka som inte flyter ut till ett chips på plåten?

Är noga med att låta smöret stå framme tillräckligt länge, silar i mjölerna under omrörning. Den här batchen lät jag smeten/degen vila i kylen 1 h. Sedan spritsade jag kakorna. Lät de stå i kylen igen för att bli fastare. Använde lite mer mjöl än receptet, precis som en kommentar föreskrev. Ändå är det här slutkakan, och det är min bästa plåt hittills. Provade en plåt i 200 grader och en i 175. Hur ska man göra egentligen? I receptet får ju författaren till en jättefin kaka genom att göra precis som det står. Är det någon som är grym på strassburgare och kan felsöka? Min ugn fungerar perfekt för allt annat och är relativt ny. Provat med och utan varmluft, denna var med varmluft. Har även testat frysa de spritsade kakorna helt för formen men då upplevde jag att de ändå flöt ut och lätt brändes.

Bifogade filer

• 20260429_161145.webp
    20260429_161145.webp
    77,1 KB · Visningar: 40
Att doppa biskvier i Schweizernöt är inte att rekommendera 🙃 fick ner och köpa svindyr mjölkchoklad istället för att använda chokladen jag hade hemma 😬 men ja, ni ser ju skillnaden 😂 de jag doppade igår fick ett nytt dopp idag.

IMG_20260619_104015.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka