Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det brukar det göra men jag ger bort en hel del.
Pralinerna ska till fyra olika familjer iaf, så brukar inte bli så mycket kvar. Har själv lite svårt att äta dom, trots att jag är världens gottegris, är alldeles för självkritisk 😅
Vad härligt! ❤️ Jag tycker också det är roligt att baka till jul men jag har problemet att det går åt så lite. Folk blir så mätta på maten. 😂
 
Om jag bakar vörtbröd imorgon lr onsdag, borde jag frysa in det till julafton lr borde det vara bra tills då? Aldrig bakat det innan men hitta ett enkelt recept på bröd som inte ska jäsa. Kändes kul å pröva då jag saknat vörtbröd till jul nu nått år 😅
 
Om jag bakar vörtbröd imorgon lr onsdag, borde jag frysa in det till julafton lr borde det vara bra tills då? Aldrig bakat det innan men hitta ett enkelt recept på bröd som inte ska jäsa. Kändes kul å pröva då jag saknat vörtbröd till jul nu nått år 😅
Vörtbröd generellt är ett bröd som håller sig saftigt rätt länge, men skulle nog ändå frysa in det om du bakar imorgon, men troligen inte om det bakas onsdag. Men om det är ett recept som inte ska jäsas, så vet jag inte, då kan ju sånt som gör att det just håller sig saftigt länge vara ändrat. Så då skulle jag nog frysa det oavsett.
 
B92E08CD-C4D8-4181-B887-42BF3E0EB589.jpeg

Chokladfudge, superlätt att göra!
 
Vörtbröd generellt är ett bröd som håller sig saftigt rätt länge, men skulle nog ändå frysa in det om du bakar imorgon, men troligen inte om det bakas onsdag. Men om det är ett recept som inte ska jäsas, så vet jag inte, då kan ju sånt som gör att det just håller sig saftigt länge vara ändrat. Så då skulle jag nog frysa det oavsett.
Super, tänkte lite i samma banor, men har väldigt begränsad erfarenhet av att baka bröd ☺️ tusen tack !🙏
 
Om jag bakar vörtbröd imorgon lr onsdag, borde jag frysa in det till julafton lr borde det vara bra tills då? Aldrig bakat det innan men hitta ett enkelt recept på bröd som inte ska jäsa. Kändes kul å pröva då jag saknat vörtbröd till jul nu nått år 😅
Jag säger samma som ovan men skulle nog fryst även om jag bakat med jäst på onsdag. Två dagar efter bak tycker jag det börjar tappa lite för nybakat bröd är gott :)

Gjorde ett försök med skållat grovt rågmjöl som sedan stod en natt i kylen, dagen efter blandades det med en del vetemjöl och sattes sedan på första jäsning i kylen ytterligare en natt, i eftermiddag tog jag ut degen från kylskåpet och bakade ut till bullar som sedan fick jäsa på plåten ett par timmar i ca. 25 grader innan de gräddades ikväll. Blev så gott att jag åt alldeles för många av bullarna, men några lyckades jag i alla fall rädda och frös in :)
 
Varning för spam igen :o
Jag och två vänner gjorde ett sista pralin-ryck inför idag.

Körsbär med vit choklad och lime
20211223-130012.jpg



Svart sesam
20211223-130138.jpg



Jordgubb med vit choklad och lime
20211223-130358.jpg



Körsbärslikör
20211223-130527.jpg



Kokos med lime
20211223-130930.jpg



Kaffe
20211223-131404.jpg




Två färdiga julklappar
20211223-132117.jpg

20211223-132555.jpg



Det blev en te och en lavendel pralin också.

Det blev ett par stycken 😅
20211223-125802.jpg



God jul alla! ☃️
 
C0CD655C-E666-4E6B-930A-4B33DC09E1E3.jpeg


Barnet vill baka så idag har vi bakat tigerkaka. Blandade runt lite för mycket mellan smeterna men så blir det när man bakar med en fyraåring.

Igår bakade vi två sorters muffins, hallon och dumle, men fick ingen bild på dom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 776
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 421
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 806
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp