Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trots Birgittas recept vettefan om det går att kalla dessa rasande eleganta 😂🙈
Snapchat-283710093.jpg
 
Bakade bröd i helgen. Tänkte "jag värmer en kastrull med vatten så måttar jag upp en liter när det ska ner i jästen". Glömde måtta, utan hällde bara i hela kastrullen 😂 tyckte det gick åt mer mjöl än vanligt för att få till konsistensen... Efter halva jäsningen försökte degen rymma ur bunken, så den fick jäsa klart på bänken :D här är den färsigjäst!
IMG_20211107_192909.jpg

Så nu är frysen full...
 
Jag bakade ökensand förra veckan, vid två tillfällen. Andra gången testade jag att inte använda något bakpulver. Det gick hur bra som helst! Tycker ibland att det kan bli en lite stickig bakpulversmak även om det är goda kakor så bra att det funkar även utan.
 
Gjorde min snyggaste smörgåstårta ever och fick mycket beröm

Fylld med créme fraise, majonnäs och skinka och gurka

Créme fraise, majonnäs, ägg och räkor.
Det blev inte något över…
 

Bifogade filer

  • 3782A3C9-CE30-4210-BFEC-B38F521DC120.jpeg
    3782A3C9-CE30-4210-BFEC-B38F521DC120.jpeg
    299,9 KB · Visningar: 101
Jag blev hastigt och lustigt ledig-ledig hela dagen när mina ursprungliga planer gick i stöpet, så jag har tillbringat större delen av eftermiddagen i köket. Resultatet blev pepparkaksmuffins, saffransbullar med vit choklad, lussekatter samt pepparkaksbollar. De sistnämnda har jag aldrig gjort förut, men herregud vad gott det blev! Det smakar som pepparkaksdeg och det var definitivt inte sista gången jag gjorde dem :d
 
20211209_175210.jpg


Gjort mandelkubb!

Jag trodde detta skulle vara komplicerat men svårighetsgraden är på typ samma nivå som chokladbollar, trevligt. Jag har aldrig bakat med hjorthornssalt (heter tydligen inte hjortronsalt??) förut och fick lära mig den hårda vägen när jag öppnade ugnsluckan och skulle dofta på kubbarna att det frigörs ammoniak under jäsningsprocessen. Tror jag brände bort vartenda näshår jag hade :D

Dessa ska svalna HELT innan man äter dem, annars smakar de ammoniak också märkte jag.. Var helt övertygad om att jag gjort något fel men när de väl fått svalna och "torka" helt är ammoniaken borta. Rekommenderat att låta de torka på galler tror jag. Jag hade inget sådant men vände på dem när de bara var lite fuktiga under och det gick också fint.

I mitt recept var det 4 bittermandlar och jag tror att det nog skulle bli bättre med iaf 6 st då mandelsmaken var lite väl klen. Men konsistensen blev precis perfekt torrhet :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 754
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 421
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 790
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp