Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt insnöad på surdegsbröd och min diabetes gillar mig just nu!
Är inte lika hungrig och behöver inte göra avkall på min frukostfralla!
 

Bifogade filer

  • F17FD554-FC3E-4BCA-B055-A6DDD5489959.jpeg
    F17FD554-FC3E-4BCA-B055-A6DDD5489959.jpeg
    253,7 KB · Visningar: 121
En vän ska åka hem till Irak idag och hälsa på familjen och ville att jag skulle baka lite åt honom.
6 sorter, 50-70 st av varje blev det 😅
Hallongrottor, kolasnittar, jitterbuggar, skurna chokladkakor, drömmar och saffransdrömmar.
IMG_20220710_112213.jpg
 
Jag är hyfsat bra på att baka, både matbröd, småkakor och tårtor MEN jag jag kan av någon mystisk anledning inte baka rulltårta. Jag har försökt alla upptänkliga recept och tips. Det går bara inte! Slutresultatet blir en trasig smulhög med sylt. Samma med Drömtårta och Budapestrulle.

Har någon här ett "idiot"säkert recept?
 
Jag är hyfsat bra på att baka, både matbröd, småkakor och tårtor MEN jag jag kan av någon mystisk anledning inte baka rulltårta. Jag har försökt alla upptänkliga recept och tips. Det går bara inte! Slutresultatet blir en trasig smulhög med sylt. Samma med Drömtårta och Budapestrulle.

Har någon här ett "idiot"säkert recept?
Rulltårta är ju bland det enklaste att baka tycker jag. 😅
Blir det smuligt när du ska få den att släppa från bakplåtspappret?
Brukar använda vilket recept som helst när det gäller rulltårta men kör nog mest på detta:
https://www.ica.se/recept/rulltarta-715912/
 
Jahapp har bakat grova rågkakor idag, degen jäste bra och den kändes lätt och gick tillbaka snabbt när jag tryckte till den för att kolla att den var färdigjäst. Jäste också bra i andra jäsningen. Men i gräddningen gick något fel för de blev jättebleka. Kan inte komma på vad som gick fel förlängde gräddningen till 20 minuter men näpp de vägrade att få färg

Rågkakor har jag bakat så ofta i mitt liv att jag förmodligen skulle kunna göra det i sömnen. Aldrig haft detta problemet innan.
 
Jag är hyfsat bra på att baka, både matbröd, småkakor och tårtor MEN jag jag kan av någon mystisk anledning inte baka rulltårta. Jag har försökt alla upptänkliga recept och tips. Det går bara inte! Slutresultatet blir en trasig smulhög med sylt. Samma med Drömtårta och Budapestrulle.

Har någon här ett "idiot"säkert recept?

Hur gör du när du rör ihop smeten? Mjölet ska bara vändas ner med slickepott eller liknande redskap tills det precis är blandat och du ska undvika att få in luft. Håll dig ifrån elvisp eller maskin om du använder det , rör ihop hela smeten för hand.
 
Jag är hyfsat bra på att baka, både matbröd, småkakor och tårtor MEN jag jag kan av någon mystisk anledning inte baka rulltårta. Jag har försökt alla upptänkliga recept och tips. Det går bara inte! Slutresultatet blir en trasig smulhög med sylt. Samma med Drömtårta och Budapestrulle.

Har någon här ett "idiot"säkert recept?
Viktigt att rulla den innan den är kall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 738
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 786
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp