Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänker försöka mig på att baka mormors sockerkaka men det finns ingen tid på hur länge den ska stå inne så lite spännande blir det. Nu ska den här smaksättas med citron, men funderar på om inte en tigerkaka med apelsin borde bli väldigt gott? :d

Vad tror ni?
 
Tänker försöka mig på att baka mormors sockerkaka men det finns ingen tid på hur länge den ska stå inne så lite spännande blir det. Nu ska den här smaksättas med citron, men funderar på om inte en tigerkaka med apelsin borde bli väldigt gott? :d

Vad tror ni?
Min gammelmormors recept säger 175 grader ca 40-45 minuter om det kan vara till hjälp.
Vad gäller tigerkakan blir det säkert bra om man gillar choklad och apelsin.
 
Påskkreationen. Hallon-och pistagekaka med passionsfruktstopping.

9F5823D4-D891-4768-AFBA-480623C2E655.jpeg
 
Min tigerkaka med apelsin blev faktiskt riktigt lyckad när den fått svalna. Jag hade i zesten av en hel apelsin och all juice med fruktkött i hela smeten, tog sedan undan en del smet och öste på rejält cacao i den. Hällde ca hälften av den ofärgade smeten först i formen, sen allt med cacao och avslutade med det som var kvar av den andra, rörde om lite så smeterna blandades innan jag slängde in den i ugnen knappt 40 minuter, 175 grader.

Eftersom jag hade i en massa apelsinjuice minskade jag lite på vattnet jag smälte smöret i och tog ca ½ dl potatismjöl extra då smeten kändes gaska lös, men det blev en stor och riktigt välsmakande kaka med mycket apelsin- och cacaosmak utan att bli för söt.

Alla torra ingredienser utom cacaon siktades och rördes i efter jag vispat äggen med socker.
 
Men Toscapäron! :arghh: :love: Min mest favoritade efterrätt i hela världen!
Nu måste jag göra den i sin simplaste form till helgen!
Tosca gör i regel allt bättre!
Recept, på tok för lite recept i den här tråden! :arghh:
https://alltommat.expressen.se/recept/paronkaka-med-tosca/
Päronpaj, är det som äppelpaj fast med päron typ?
Oops, jag borde nog ha skrivit päronkaka för att vara helt korrekt! Det här var mer som en sockerkaka fullproppad med päron, och så tosca ovanpå förstås. Har dock gjort vanlig smulpaj med päron istället för äpple några gånger och kan meddela att det är vansinnigt gott! Särskilt om man har lite kardemumma i smulet :d
 
Tosca gör i regel allt bättre!

https://alltommat.expressen.se/recept/paronkaka-med-tosca/

Oops, jag borde nog ha skrivit päronkaka för att vara helt korrekt! Det här var mer som en sockerkaka fullproppad med päron, och så tosca ovanpå förstås. Har dock gjort vanlig smulpaj med päron istället för äpple några gånger och kan meddela att det är vansinnigt gott! Särskilt om man har lite kardemumma i smulet :d
Toscapäron var THE efterrätt i hemmet när jag växte upp under sent åttiotal/tidigt nittio! Helt enkelt inlagda päron under toscasmet, gratinerade i ugnen och serverade med simpel vaniljglass. Godast i världen! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 739
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 786
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp