Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det finns ju emaljerat gjutjärn ,tex LeCreuset. Väger den bly? Alltså..är den jätte tung?
Det syns på insidan av handtagen att det inte är gjutjärn, rullad kant på plåten.
Men det ska väl inte spela någon roll vad som är under emaljen? Det borde oavsett gå att ha i en vanlig hushållsugn.
Har ju tålt rejält högre temperatur i tillverkningen en gång.
 
Det syns på insidan av handtagen att det inte är gjutjärn, rullad kant på plåten.
Men det ska väl inte spela någon roll vad som är under emaljen? Det borde oavsett gå att ha i en vanlig hushållsugn.
Har ju tålt rejält högre temperatur i till

Nä, det har du rätt i, att den oavsett borde tåla baknings temperatur. Nu var det längesen jag bakade grytbröd men om jag minns rätt så värmer man upp grytan innan man lägger i brödet, i mitt huvud fungerar det bättre med gjutjärn men det spelar kanske ingen roll egentligen :)
 
Nä, det har du rätt i, att den oavsett borde tåla baknings temperatur. Nu var det längesen jag bakade grytbröd men om jag minns rätt så värmer man upp grytan innan man lägger i brödet, i mitt huvud fungerar det bättre med gjutjärn men det spelar kanske ingen roll egentligen :)
Har ingen erfarenhet av grytbröd.
Men tänker anledningen att förvärma möjligen är att det går så mycket energi/ tid för att få upp gjutjärnet i temperatur. I så fall borde det spela mindre roll med en tunnare gryta.
Kanske kan bli mindre fras på ytan eller något? Men knappast något som blir avgörande för om brödet blir ätbart.

Kör på så märker du. Det var en fin gammal gryta, kul att kunna nyttja den. :)
 
Har ingen erfarenhet av grytbröd.
Men tänker anledningen att förvärma möjligen är att det går så mycket energi/ tid för att få upp gjutjärnet i temperatur. I så fall borde det spela mindre roll med en tunnare gryta.
Kanske kan bli mindre fras på ytan eller något? Men knappast något som blir avgörande för om brödet blir ätbart.

Kör på så märker du. Det var en fin gammal gryta, kul att kunna nyttja den. :)

Tror det är dels för brödskorpan men också för att brödet inte ska brännas fast i botten av grytan. Men det skulle kunna motverkas av lite mjöl i botten(tror jag).

@astronaut jag säger också, prova :)
 
Gjorde Tobleronekakor i helgen :d
IMG_20240317_153329.jpg
 
Du säger misslyckad men vad jag ser är en alldeles perfekt start på en go laddning arraksbollar :d
Vettetusan om det blir gott med citron sockerkaka i arraksbollar 😂 den halvan av den som faktiskt blev gräddade är redan uppäten på jobbet, men sparade det trasiga hemma, kanske ska testa göra arraksbollar!
 
Vettetusan om det blir gott med citron sockerkaka i arraksbollar 😂 den halvan av den som faktiskt blev gräddade är redan uppäten på jobbet, men sparade det trasiga hemma, kanske ska testa göra arraksbollar!
Du kan ju alltid testa, kanske blir en megasucce? Sen tror jag kanske inte det märks om det inte är en supertydlig citronsmak. Arrak är ju ganska offensiv i sin smakprofil.

Annars cake pops som @Ninnurur säger, lät som en jättebra ide.

Går ju också att servera trasig ihop med lite vispad grädde och färska bär (eventuellt rommarinerade) som en sorts dessert :)

Eller bara moläta med näven som den är, det går sönder i magen ändå ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 739
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp