Bukefalos 28 år!

Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
20240302_174711.jpg

Bakat frukostmuffins, blev inte vackra men goda ;) Har smakat även fast det är eftermiddag :D
 
Igår bakade jag det jag kallade dietkakor. Supportrarna på Fårfesten i Kil får mat o fika och de där kakorna var mitt lilla bidrag. Jag tycker de är toppen för de kan ätas av både glutenintoleranta, laktoskänsliga, diabetiker och veganer.

DIETKAKOR

250 g mjölkfritt margarin, gärna Carlshamns, rumstempurerat
1 dl kokossocker
1/2 dl havredryck, gärna Änglamarks.
1 tsk vaniljsocker med äkta vanilj
5 dl glutenfri ljus mjölmix, gärna Semper
Jag smaksätter oftast med allt nedanstående, men det går självklart att variera efter smak.
50 g mörk choklad med hög kakaohalt
1 dl russin eller 100 g dadlar
1,5 dl solroskärnor
Och något att dekorera med -frön, en nöt eller vad du gillar bäst.

Vispa, eller rör, ihop margarin, kokossocker och havredryck. Grovhacka russinen och finhacka chokladen och solrosfröna. Knåda in hacket tillsammans med mjölet. Degen blir kletig så det är enklast att klicka ut den med sked och platta till. Går att göra skurna kakor om du gör en rulle och lägger den i frysen först.
 
Senast ändrad:
Hoppar in i snart 100 sidor långa tråden som en icke bakkunnig typ här. :D Tänkte baka drömrulltårta och alltså smörkräm. Har inte bakat rulltårta sedan hemkunskapen i högstadiet så det är ju ett par tre år sedan x några 10 tals. Nå. Kan man ha ett helt ägg och inte bara en äggula? Vad händer om man stoppar i ett helt ägg?
 
Hoppar in i snart 100 sidor långa tråden som en icke bakkunnig typ här. :D Tänkte baka drömrulltårta och alltså smörkräm. Har inte bakat rulltårta sedan hemkunskapen i högstadiet så det är ju ett par tre år sedan x några 10 tals. Nå. Kan man ha ett helt ägg och inte bara en äggula? Vad händer om man stoppar i ett helt ägg?
Nä, det blir nog rätt läskig konsistens då.
 
Då får jag försöka få bara gulan. :) Tänkte göra dubbel sats, men vad kan man göra med två äggvitor?
Du kan ju baka en liten sats maränger. Jag tänkte också föreslå Silverkaka, dvs sockerkaka på äggvitor, men har hittills bara sett recept med 3 eller 4 äggvitor. Så det funkar kanske inte.
 
Du kan ju baka en liten sats maränger. Jag tänkte också föreslå Silverkaka, dvs sockerkaka på äggvitor, men har hittills bara sett recept med 3 eller 4 äggvitor. Så det funkar kanske inte.
Maränger kanske jag kan testa, har inte gjort på nog lika många år, brukar misslyckas med det också :D Orkar inte baka mer och silviakaka låter inte så gott men tack för tips.
 
Maränger kanske jag kan testa, har inte gjort på nog lika många år, brukar misslyckas med det också :D Orkar inte baka mer och silviakaka låter inte så gott men tack för tips.
Inte Silviakaka - det är något annat - utan Silverkaka. Det smakar nog rätt likt en helt vanlig sockerkaka, skulle jag tro.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 809
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 427
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 888
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp