Taskig ridlärare

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Esti

Jag har praktiserat på en ridskola, inga namn nämda, ett tag. Nu var det så här att under en ridlektion för lite yngre ungdommar (ca.10 år) var det en tjej som inte var lika duktig som de andra.
Hela tiden var ridläraren på henne och tjatade, eller snarare skrek. Hon sa allt som tjejen gjorde fel, och när hon väl lyckades fick hon ingen berömm. Tillsist kallade hon in ekipaget till mitten av ridbanan och gav dem en rejäl utskällning. Den lilla flickan böjade gråta. Jag tyckte så synd om henne!! Hur ska hon kunna tycka att det är kul att rida?! Varför inte bara låta henne gå i en nybörjar grupp (med en snäll ridlärare) och börja om från grunden. Annars kommer hon aldrig upptäcka den där enorma glädjen som man ska känna när man rider. Jag tror inte att jag hade fortsatt om jag varit hon, och tänk vad mycket jag missat då!!
:mad:
// Arg Praktikant
 
Det är inte alla som passar som ridlärare. Jag har oxå sett detta fenomen. Mycket tråkigt. Dessa ridlärare kanske skulle ta och tänka om och bara instruera äldre elver, som dessutom kanske har lite mer erfarenhet. Vissa ska inte lära ut alls, men är superduktiga på att rida till hästar istället!!!!
Jag lider med eleb du skrev om!!! Hoppas det löser sig för henne, hittar en annan lärare eller.
 
Prata med ridskolechefen! Spec om det upprepas igen... :mad:
Stackars tjej!
 
Fy f***n vilken vidrig ridlärare... Jag hade nog tappat humöret och skällt ut ridläraren efter noter... Somliga borde tänka om i sitt yrkesval...
:mad:
 
Varför börjar man som ridlärare om man inte tycker om människor, eller iallafall kan hanskas med olika situationer :confused:?? Vissa skulle inte få vara ridlärare :devil:
Stackars tjej, det är väl ändå inte hennes fel om hon inte kan lika mycket som de andra.
men däremot så måste jag säga att vissa ungar skulle man vilja strypa när de sitter på en lite nervös häst och rycker och sliter den i munnen hela tiden! Var med om det i sommras, och sen skulle tjejen fatta galopp men hon fortsatte att rida lätt hela tiden. Ponnyn blev jätte konfunderad och stressad och visste inte vad hon menade, utan travade bara på fortare. Då blev tjejen så arg att hon började slå hästen med spöt (och jag menar SLÅ)...
Varför sa el. gjorde inte ridlärarn nåt där, eller är det helt acceptabelt att det går till så här på vissa ridskolor?? tycker så synd om ponnyn :cry:
 
Det är tyvär för vanligt. Jag luta på en rdskola när tre ungar satt och grät på min lektion.
//g
 
Svar till Esti: Var praktiserade du?
Låter som en detaljerad beskriving av en av ridlärarna på ridskolan där jag rider. Håller med om att hon borde få byta grupp. Tänkte eftersom du bor i Örebro så skulle det mycket väl kunna vara den ridskola jag tänker på. *Holmens ridskola* Ha det! :bump:
 
usch vilken en!! :cry:
dock inte helt ovanligt! finns alltid såna ridlärare likaså finns det många vanliga lärare som inte borde vara det egentligen...
 
har oxå sett sånna ridlärare i action... det är inte roligt att se... tänk att de alltid ska hacka på de som är sämre i stället för att hjälpa och stötta dem extra...
 
fy vilken hemsk ridlärare! alla sorters lärare ska uppmuntra o vara snälla o "förlåtande" så att amn inte avskräcker folk!
 
har haft en ridlärare som inte varit superutbildad men kanon på att lära ut! tyvärr så anställer inte alla skolor ridlärare utifrån hur bra de är med att hanskas med människor. *kram :bump:
 
Hej!
Jag har också sett samma sak, många ridlärare har inte ork/lust eller kunskap att hantera de som inte riktigt hänger med i "planen". Och istället för att peppa och få eleven att tycka att den duger ändå, så skäller och gnatar och skriker de på stackarn som tappar självförtroendet och blir ännu sämre.../Lavinia, som brukar ta sej an de"hopplösa" fallen.
 
Tyvärr är det så att barnen ofta grinnar och är rädda för hästarna, för att ridskolorna är för dåliga..

och det finns ju även hopplösa barn, men det beror oxå på ridläraren, att den inte gått igenom hur man hanterar hästar/hjälper osv ordentligt med eleverna, och sen så skulle man ju aldrig sätta upp en sån elev på hästen. och värkligen inte med träns och spö (sporrar) för då tänker man inte på hästen..

Fast på ridkolor lär man aldrig (nästan) ut hur man hanterar hästar och hur de fungerar,, hemskt.. :(

:(
 
jag jobbar själv som "ridlärare" på en mindra ridskola med mycket ponnyryttare.. Det den ridläraren inte verkar ha greppat är att det handlar mest om att få barnen att tycka det är roligt att rida. Visst, man kan justera, MEN man MÅSTE trycka på det som är bra!!! Den ridläraren måste vara fruktansvärt osäker och inte kunna se någon helhetsbild eller se vad som faktiskt ÄR bra
 
Jo du vi har oxå haft en extremt dum ridlärare.
Hon kanske inte är sp dum mot barnen så, men mot dem som kommit lite längre som hon haft något personligt emot (vilket inkluderar mej :smirk:)
Mej ogillar hon bara för att jag typ är den enda som vågar säga ifrån om jag tycker att hon gör något fel/opassande.
Hon är egentlgien väldigt bra som ridlärare men hon kan vara grymt elak och jag tycker inte om henne som person lr det sättet hon behandlar hstar på..

Nu har vi henne enbart på hoppträningen o ja kan ju nämna ett par exempel på hur "elak" hon kan vara...
Det var så att en i min grupp på hoppträningen inte fick sin häst i rätt galopp efter hindret, trots att hon försökte flera gånger.
En annan tjej (nybörjare) hade ridit hästen några lektioner innan o tydlgien klarat av detta.
Så då säger ridläraren : ** Klarade av det förrut så det måste vara dig det är fel på.....
Det är ju skittaskigt. Om det verklgien går dåligt så blir man ju inte direkt gladare för att hon säger så.
Visst det var säkert ryttarens fel, men hästen va ju trött o hon som red kansek inte redigt visste hur hon skulel göra för att få hästen att fatta rätt galopp...

En annan gång gick det rätt dåligt för mig, hästen jag red vägrade gång på gång o ingenting hjälpte...
Då sa hon likadant till mej som hon sagt till min kompis.
Men ja kunde inte bli lessen lr så då, för jag vet att ryttaren som red min hsät innan inte hade klarat det om inte ridläraren suttit upp på hästen o spöat upp henne... :mad: :smirk:

Så gör hon ibland, min ridlärare, att när ryttaren inte klarar av något, och om hästen "är dum" som hon kallar det, då kan hon sitta upp, dra o slita i hästen o sen spöa upp den tills den lyder!!! :mad:

Hon kan även slå hästen från marken. En tjej hade problem med att hästen vägrade (alla såg ju att det var ryttarens fel eftersom hon varken drev eller tog ut svängen ordengtligt). de försökte rätt länge med att hoppa hindret, ryttaren slog hästen massor, men det gick inte.
Då hade ridläraren ett spö, och när hästen stannade framför hindret så tog hon tag i tyglarna, höll hårt i dem o slog hästen fera gånger stenhårt... :(
*En annan ghång satte hon upp på en häst som är lite pigg vid hoppning. Ryttaren som red henne då var lite "mesig" o så fort hästen Travade (!) så tyckte hon att det gic klite för fort... Så dom bytte bett till ett rejält skarpt bett ( :mad:) men ryttaren tyckte ändå att hon inte larade av hästen. Så då satt min rilärare upp på hästen, så fort hästen försökte öka, eller om den bara gick framåt så slet hon tag i tyglarna stenhårt, och sen när hon stannat så slog hon hästen flera gånger :cry:
Den gången vägrade jag hoppa mer. JAg satt o halvtjöt o surade skitmycket o ställde mej med baken mot henne vart hon än gick. Jag klarade inte av att SE på henne ens så j*vla arg var jag!!! :mad:

JAg har mycket på lager vad gääller henne som ni kanske ser :crazy:

En annan ridlärare som vi hade en termin, var typ likadan fast ngt lugnare kanske... Vi skulle träna på o rygga hästarna, och den hästen jag hade har typ aldrig gjort det och han är ganska ung o så...
Så då kom hon fram o hon hade ett spö.
Först bara tryckte hon honom lite bakåt, det tänkte ja att det är ju inte så farligt eftersom han måste ju lära sej på nått sätt.
Men den så slog hon honom med knoppen på spöt rätt in i bogen och när inte det helelr hjälpte så tog hon tag i tyglarna o slog honom allt vad hon kunde på bogen... :mad:
Han blev ju livrödd för henne stackaren..
O stackars ridläraren blev nog lite häpen när hon fick sej en rejäl utskällning av mej för det fick hon inte av nånannan som hon "hjälpte" :smirk:

Vissa borde bara inte få bir ridlärare :mad: :cry: :( :mad:
 
du kanske kan tipsa föräldrarna att dom får vara med under en lektion. bäst är det om dom kommer när lektionen har börjat och läraren kan göra bort sig totalt....
själv åkte vi alltid och "tittade" till våra barn, för att se hur det fungerade och utvecklades....

hursom ska du säga till ridskole chefen om lärarens uppförande mot vissa elever...
 
känenr igen det där.
Vilekn ridskola var det?
Pm mig om du inte vill skriva det här.
tror nästan att vi har praktiserat på samma ställe.
 
Men hjälp! Vad är poängen med att hippologen finns och andra bra ridledarutbildningar om ridskolorna ändå anställer såna j-a idioter!

Jag fattar inte hur man överhuvudtaget någonsin kan bestraffa en ridskoleponny som redan har ett digert jobb med att försöka förstå vad alla olika människor som rider på den menar med alla deras olika (ofta felaktiga eller dubbeltydiga) hjälper. Dessutom är ju ridkunskap enl. formular A1: Alla fel är ryttarens fel.

På min ridskola är ridlärarna pedagogiska, men ibland ganska stränga mot eleverna (vilket inte jag tycker gör så mycket), men de är alltid snälla mot hästarna!
Och DET är det viktigaste.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Träning Hallu :) Undrar vad folk har för erfarenhet av utländska ridskolor jämfört med svenska? Själv slutade jag rida för 6 år sedan pga...
2
Svar
30
· Visningar
6 083
Senast: Karma
·
Hästhantering Jag har skrivit det här utifrån det jag har sett, och det här är min bild av ridskolor och hästarna som arbetar i dem. 10-åriga...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
14 034
Senast: Nemo1
·
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: Monsterkaktus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp